[Column] Geschreven door Erik op 2019-03-05 14:30:00

Het Breath of the Wild-syndroom

Eigenlijk is het te bizar voor woorden. Het is voor het eerst dat wij zoveel nieuwe beelden te zien krijgen bij de onthulling van een nieuwe Pokémon-titel, maar nog nooit waren de reacties zo verdeeld als nu. Sterker nog: het grootste gedeelte van jullie is vooralsnog vrij negatief over Pokémon Sword & Shield. Is ook niet gek, met zo’n ongelofelijk onrealistisch verwachtingspatroon. De belangrijkste boosdoener voor die verdeelde reacties is iets dat ik het Breath of the Wild-syndroom doop. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een waar kroonjuweel uit Nintendo’s schatkist en misschien wel het allerbeste videospel ooit gemaakt. Zijn voornaamste succes? Het gooide een bestaand - zeer gewaardeerd - concept succesvol op zijn kop. The Big N deed een half jaar later het trucje nogmaals met het eveneens fenomenale Super Mario Odyssey. Hierdoor associëren we de Nintendo Switch automatisch met innovatie, flitsende graphics en nieuwe mogelijkheden. Het is daarom geen wonder dat wij dergelijke verwachtingen ook projecteren op de volgende Pokémon op de Nintendo Switch. Ik had ook dolgraag een prachtige open wereld gezien, die je speelt vanuit de derde persoon. Maar Pokémon is geen Zelda of Mario. Sterker nog: het wordt niet door het vooruitstrevende, risico’s nemende Nintendo ontwikkeld, maar door het uiterst behouden Game Freak. Een vlugge blik op de geschiedenis, en je weet dat de (hoofd-)serie nooit op innovatie is gebouwd. Sterker nog: Game Freak weet ook dat jij dat stiekem diep van binnen helemaal niet wil.

Alles aan deze titels is gebaseerd op herkenbaarheid, op consistentie. Elk element is zorgvuldig door Game Freak (en The Pokémon Company) uitgekozen om een directe associatie te creëren met die zakmonsters. Eén blik van een stel grote kinderogen moet voldoende zijn om te zien dat het om Pokémon gaat. Onnodige risico’s of ingrepen op de formule worden vermeden of uitgesteld. Om deze reden duurde het jaren voordat Game Freak eindelijk af durfde te stappen van die pixelige sprites (de Nintendo DS was prima in staat om 3D-modellen te genereren) – en tot op de dag van vandaag hebben we nog altijd diezelfde 8bit-bliepjes. Ons onrealistische verwachtingsprobleem is trouwens ook een beetje de schuld van Game Freak zelf. Het Japanse bedrijf blies hoog en laag van de toren dat Pokémon: Let’s Go, Eevee en Pikachu ‘geen spin-offs’ zijn. Hiermee creëer je onwillekeurig toch bepaalde verwachtingen – zoals bijvoorbeeld de terugkeer van die rondhuppelende Pokémon door de wereld. De onthullingstrailer van Pokémon Sword & Shield maakt echter pijnlijk duidelijk dat het toch écht een zijproject is. Maak Pokémon daarom niet groter dan wat het is en focus op wat Game Freak ons wél liet zien: een uitgebreide indruk van een prachtig ogende nieuwe regio, schattige starters én bomvol hints naar al dat moois dat in het verschiet ligt. Precies zoals elke Pokémon-titel de afgelopen jaren werd onthuld (met uitzondering van Sun & Moon), en zelfs nog ietsjes meer. Ga nog eens bij jezelf na: dacht jij oprecht dat Pokémon zijn eigen wiel opnieuw zou uitvinden? Dat Pokémon iets werd wat het nooit zal zijn? Of was je stiekem gewoon een beetje teleurgesteld dat het niet meer op Breath of the Wild leek? Ik vermoed dat laatste.

Gekoppelde games

Pokémon Shield (Nintendo Switch)

Pokémon Sword (Nintendo Switch)