[Review] Geschreven door Paul op 2019-03-29 10:00:00

RICO

In RICO hou je je voornamelijk bezig met twee aspecten van het bestrijden van criminelen: deuren intrappen en bewijsmateriaal verzamelen. Tijdens je routine kom je natuurlijk een hoop boeven en ander gespuis tegen waar meteen korte metten mee gemaakt mag worden. Zodra je een deur intrapt, gaat het slow motion effect (bullet time) in werking om iedereen in de kamer in een paar tellen neer te maaien. Klinkt goed, toch? Rare menukeuzes en boot camp Voordat er gewerkt kan worden aan het wegwerken van alle criminelen in de wereld in deze actievolle shooter is het noodzaak om een casus uit te zoeken. Dit vereist wat moeite want ondanks de mooie grote menu-tegels ontbreekt de aanraakbesturing volledig. Tevens werken de menu's erg verwarrend en contra-intuïtief: ik was regelmatig mijn cursor kwijt omdat het versprong naar een onderdeel van het hoofdmenu waar ik helemaal niet de focus op had. Samen met het bizar kleine lettertype en geen optie om bepaalde instellingen te annuleren voordat je het bevestigt, was het geen fijne kennismaker met het spel. Na wat zoeken en ergernissen kon ik dan eindelijk aan een case beginnen.

Nadat een doelwit uitgekozen is, zal er een tijdslimiet gelden waarin de casus voltooid moet worden. De klok wordt op 24 real-time uren gezet en je mag beginnen aan het eerste level: in een zo kort mogelijke tijd alle schietschijven om zeep helpen, wat dient als warming-up voor de rest van de zaak. De eerste keer was het best te doen, maar het feit dat je iedere keer dat je een casus begint opnieuw dit oefenlevel moet spelen is erg saai. Het liefste zag ik een optie om dit gewoon over te slaan om te kunnen focussen op leukere zaken. Gaandeweg zal de casus zich vertakken waardoor je meerdere wegen naar de eindbaas hebt, wat het uitspelen van een zaak vrij toegankelijk maakt. Samen met de willekeurige gegenereerde levels en eventueel een co-op partner heb je op papier eindeloos plezier van deze titel.

Deuren intrappen en zware jongens neerknallen Het concept van deuren intrappen en bewijsmateriaal verzamelen is in RICO goed uitgewerkt en werkt erg vloeiend. Met een druk op de knop schop je een deur in splinters om vervolgens je magazijn te legen op meerdere boeven die in een kamer verblijven. Verspreid in het gebouw liggen voorwerpen om levenspunten en munitie bij te vullen als het even minder gaat, en dankzij je vaardigheid om over de grond te glijden ben je naast mobiel ook erg dodelijk: als je in een vijand glijdt, kunnen ze het niet meer aan en sterven ze automatisch. Moeiteloos de held uithangen en misdadigers de pan in hakken gaat immers boven realisme.

Wanneer een kamer vrij is van schurken en gangsters mag je door naar de volgende kamer om het hele riedeltje te herhalen. Dit mag misschien repetitief klinken maar, het is een leuk concept waarbij er toch een hoop variatie te vinden is. Zo zijn er bepaalde deuren die op slot zitten en moet je eerst het apparaat wat de deur dichthoudt kapotmaken, en zijn er soms bommen die ontmanteld moeten worden voordat je verder kunt. Ook zijn er talloze wapens en wapen-attachements vrij te spelen die je kunt verdienen met het voltooien van de extra missies. Vernietig eigendommen, maak tien headshots, verzamel een smak geld: aan opdrachten die je in actiefilms voorbij ziet komen is er geen tekort. Deze variatie zorgt ervoor dat je naast het hoofddoel toch met genoeg andere dingen bezig blijft. Technische missers Ondanks dat het met een co-op partner een stuk leuker is, moet je helaas ook een hoop speelplezier inleveren. Zo gaat de beeldverhouding van 16:9 (breedbeeld) naar 4:3, een verhouding die we sinds de Wii niet meer gezien hebben. Hierdoor heb je links en rechts van die lelijke zwarte balken die helemaal niks toevoegen. Het zal voornamelijk bedoeld zijn om meer frames te kunnen behalen, maar had het dan op zijn minst functioneel gemaakt. Het schijnt overigens niet dat het geholpen heeft, want uiteindelijk kampt het spel (vooral in co-op) met flinke frameskips waardoor de hele speelervaring met hakken en stoten verloopt. De ontwikkelaars hebben een patch gepland, maar gezien er geen concrete plannen bekend zijn, kan ik niets anders doen dan de huidige versie afkeuren. Hopelijk gaat de verwachte update een hoop goed maken, want het zuigt al het plezier uit de vloeiend bedoelde ervaring die eigenlijk best leuk is.

Conclusie RICO is op papier een fantastische buddy-cop shooter die alleen maar leuker wordt met een partner. De case-modus werkt goed en geeft je meerdere opties terwijl je verschillende wapens, subwapens en voorwerpen vrij speelt. Helaas laat de framerate het regelmatig afweten waardoor je vaak ernaast schiet, iets wat in een schietspel zoals dit juist erg belangrijk is. Daarnaast werken de menu's niet contra-intuïtief en dat levert een hoop onnodige frustratie op. Met zulke grote tegels is de ondersteuning van het aanraakscherm een must, maar dit moeten we vooralsnog missen. Zonder concrete plannen over een update kan ik ze voor deze missers ook geen coulance geven: op dit moment is het spel niet de moeite waard. Hopelijk komt daar gauw verandering in, want theoretisch is het een ontzettend gaaf spel.

N1 Score: 5

+ ["Diversiteit aan wapens en voorwerpen","Co-op is ontzettend leuk..."]

- ["...Maar maakt het beeld minder breed","Framerate kakt regelmatig in","Menu's niet logisch en geen aanraakbesturing"]

Gekoppelde games

RICO (Nintendo Switch eShop)