[Review] Geschreven door Kitty op 2019-03-30 14:30:00

Windscape

Windscape is een project van de Duitser Dennis Witte. Hij vertelt zelf al zijn hele leven fan te zijn van games als The Legend of Zelda, Golden Axe Warrior en Secret of Mana. Al jaren is hij bezig om Windscape tot een groots avontuur te maken, en nu wordt de game geport naar de Nintendo Switch. Helaas kwam ik betrekkelijk snel een grote bug tegen waardoor ik niet verder kon met een questline voor het hoofdverhaal. De ontwikkelaar heeft voor de pc-versie snel patches geleverd, maar voor de Nintendo Switch wordt het voor mij nog even afwachten. En dat is zonde, want Windscape is ontzettend leuk! Tot ik tegen deze gigantische bug aanliep was ik zeer te spreken over Windscape. In de vriendelijk aanvoelende wereld en de typisch opgezette kerkers voelde ik de invloeden van The Legend of Zelda al snel. Je speelt als een jong meisje dat door een samenloop van omstandigheden op avontuur gaat om de wereld, die bestaat uit een aantal zwevende eilanden, te redden. Door ingrediënten en grondstoffen te verzamelen uit de omgeving kun je wapens maken, geneeskrachtige maaltijden koken en jezelf betere kleding geven. Klassiek en retro vibe Windscape voelt aan als een oude game die zijn tijd ver vooruit is (zo ziet hij er overigens ook uit). In eerste instantie schrok ik een beetje van de graphics, met de korte rendering- afstanden en de lomp uitziende personages, maar dat wende ontzettend snel en gaf juist extra charme aan het geheel. Wanneer je bijvoorbeeld in je inventaris een kledingstuk aantrekt, verschijnt dat als een icoontje boven je poppetje, dat gewoon van hetzelfde uiterlijk behoudt. De wereld wordt bevolkt door mensen en een soort vogelmensen. Wanneer ze praten hoor je een Scandinavisch klinkend taaltje, een beetje zoals in de Sims. Aan alles is te voelen dat de maker een grote liefde heeft voor avonturenspellen. Een inwoner van de eerste stad waar ik aankwam maakte bijvoorbeeld een opmerking over hoe zijn opa maar bleef praten over hoe hij ooit een pijl in zijn knie heeft gekregen (verwijzend naar Skyrim). Eenvoudig maar toch uitgebreid Onderweg verzamel je ingrediënten waarmee je op bepaalde plekken in de wereld en in de steden je eigen spullen kunt fabriceren. Kook maaltijden om je gezondheid terug te krijgen, maak speciale uitrustingen en creëer een scala aan wapens. De eigenschappen hiervan zijn nooit al te ingewikkeld: een wapen brengt een bepaalde hoeveelheid schade toe, maar je kunt hem overal tegen gebruiken waar je maar wilt en je hebt een oneindig aantal pijlen. Je kunt zwaarden en hamers maken, maar ook een vuur- of ijsbal om als mage door het leven te gaan. Geen probleem! Gold is wel een beetje gek: dat is een voorwerp in je inventaris, maar staat op '99+' dus het is maar gokken hoe rijk je bent. Hetzelfde geldt voor het gold van de verkopers in de steden. Dat zijn rare, lomp aanvoelende details, die ik totaal niet als storend ervoer, maar eerder als charmant en simpel. Heel Windscape voelt alsof je je favoriete film nog eens kijkt, maar dan alleen de écht belangrijke stukken zodat je je niet hoeft bezig te houden met bijzaken. Dat maakt Windscape ideaal om ook kortere sessies te spelen: je bent niet binnen no time vergeten waar het verhaal over ging, of hoe alles ook alweer werkte. Op avontuur Melodramatisch doen ze ook niet over het fenomeen avontuur. In korte gesprekjes met NPC’s word je al snel erop uit gestuurd om een aantal belangrijke artefacten te verzamelen en mensen te redden. Niemand vraagt zich af waarom jij daar geschikt voor zou zijn, of waarom je dat überhaupt zou doen. Geen gedoe, gewoon op avontuur! Via een markeerpunt vind je via je kompas de juiste weg en doe je je ding. Dat is niet altijd even eenvoudig, en Windscape is één van de weinige spellen waarbij ik echt mijn drankjes en voedsel hard nodig had om tot het volgende opslagpunt te komen. Het werd nooit té gortig, en al met al was het een lekkere uitdaging. De puzzels zijn leuk, maar zijn niet zo ingewikkeld als je misschien gewend bent van bijvoorbeeld The Legend of Zelda. Kleine en grote bugs Al vanaf het begin had ik last van een aantal grafische bugs zoals verdwijnende wapens en AI’s die in een plant vast zaten, maar vrijwel niets hiervan verstoorde écht de gameplay. Een keer sprong ik per ongeluk van een klif en kwam ik vast te zitten tussen twee rotsen. Ik kon niets anders doen dan mijn Nintendo Switch opnieuw opstarten. De game heeft gelukkig een hoop automatische opslagpunten, waardoor ik niet veel opnieuw hoefde te doen. Helaas zorgde dat er ook voor dat ik op het punt waarop ik mijn bug tegenkwam, ook geen oude savegame kon laden. Ik moest vier artefacten verzamelen, maar de vierde verdween zomaar uit mijn inventaris. De vijanden die deze artefacten verloren wanneer je ze versloeg, waren er ook niet meer - dus ik kon helemaal niet meer verder. Conclusie Windscape is een vreselijk leuke game, maar de bugs zijn onvergeeflijk. Voor een game die al bijna drie jaar speelbaar is op Steam in early access, zitten er nog te veel van dit soort problemen in. Het is nog maar de vraag of deze problemen er op de Nintendo Switch ook uit gepatched kunnen worden. En dat is heel, heel jammer, want Windscape was tot dat punt echt zo’n spel waar je heel vrolijk van wordt: nostalgisch, fris, uitdagend en grappig. Zonder de bugs had ik het makkelijk een 8 gegeven, maar met al die stomme beestjes is het natuurlijk heel erg zonde van je geld.

N1 Score: 2

+ ["Sfeervolle wereld ","Uitdagend","Lekker speeltempo"]

- ["Gigantische bug in hoofdverhaal waardoor ik niet verder kan spelen","Kleine grafische bugs"]

Gekoppelde games

Windscape (Nintendo Switch eShop)