[Preview] Geschreven door Randy1 op 2004-06-20 15:06:07

Goldeneye: Rogue Agent

Electronic Arts komt later dit jaar met een game die een titel draagt waarvan monden zich openen, maar die toch niet al teveel aandacht schijnt te krijgen. Lees alles over GoldeneyeL Rogue Agent in deze Preview... Why save the world when you can rule it? We kunnen ja of nee knikken, in of tegenstemmen, maar als je een grote groep gemiddelde gamers erbij pakt en ze een enquête laat invullen is het al snel duidelijk dat de James Bond franchise, op economisch gebied na, niet echt een geweldige gameserie voor Electronic Arts is geweest. Ze gingen van dikke multiplayer wapens in Nightfire naar third-person view in Everything or Nothing, kwamen met deze laatste titel aanzetten met een game die moet lijken als een film en lieten voor de perspresentatie zelfs 'Sir' Richard Kiel, oftewel Jaws, overvliegen om dit duidelijk te maken...

[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=legendarischevoetvergelijking.jpg width=450 border=1[/img] Een hoogtepunt uit mijn 'carriere', de sneaky geschoten schoen vergelijking foto, waarop mijn maat 53 Black's verpletterd werden door Jaw's z'n maat 56 White's...
Maar het liep allemaal niet zo lekker als verwacht. Waar Nightfire nog hoge 8'en wist te halen, zo was Everything or Nothing een game die vooral kritiek kreeg op de lengte. Waar een film 3 uur kan duren, zo kopieerde deze game ook dat aspect waardoor je er zo doorheen zat. Vooral Nintendo gamers hebben er nu genoeg van. Waar blijft die James Bond game die te vergelijken is met Rare's N64 launchtitel, het geweldige Goldeneye 64? Niet doorvertellen hoor... In 2003 hadden reporters van GameQube een gezellig babbeltje met insiders van EA, die ons wisten te vertellen dat er een 'Goldeneye 2' in de planning stond. Natuurlijk moest Everything or Nothing nog steeds verschijnen, waardoor de bekendmaking van dit grote nieuws niet de bedoeling was. Anders trek je namelijk de spotlights van je ene product af en gaat iedereen al kijken naar wat er hierna komt. Logisch genoeg werd ons dus gevraagd om het stil te houden... Maar een aantal maanden terug wist iedereen meer. Goldeneye 2 werd officieel aangekondigd en gamers al around the world sloegen met hun vuist op de tafel uit ongeloof en woedde. 'WHATTA FOCK?! EA GAAT EEN NIEUWE GOLDENEYE MAKEN?!!!'. Langzaamaan bedaarde iedereen. De aankondiging leek dood te vriezen en het enige wat er nog van over was waren Forum Topics met speculatie, speculatie over hoe EA een Bond avontuur wilde gaan maken die de titel 'sequel op Goldeneye 64' waard was. Little did we know... Sequel? Goldeneye: Rogue Agent is namelijk geen sequel. Het lijkt er zelfs op dat de titel alleen maar gekozen is vanwege een goede blik erop uit een commercieel standpunt, want de gameplay, het verhaal en de gedachte van en in Rogue Agent komen niet overeen met die van en in Rare's Goldeneye 64. Je speelt geen James Bond, de game is multiplatform en de enige die een vergelijking maken met Goldeneye 64 bezitten geen baan bij Electronic Arts. Jij bent namelijk Agent 006, een voormalig agent van de Engelse geheime dienst. Na vele overtredingen op zowel administratief als gewelddadig gebied besluit je werkgever dat de samenwerking over is en wordt je harteloos ontslagen en het gebouw uitgeschopt. Dit, samen met de gewonnen reputatie en slechte referentie, zorgt ervoor dat je niet al te vredelievend bent geworden...sterker nog...je bent slecht genoeg gegroeit om als een Rolling Stones lid de duivel je medeleven te tonen...
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=goldenscreen3.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=goldenscreen3.jpg" border=1 width=450[/img][/url]
Maar er is meer aan de hand met het personage die zijn schoenen om jouw voeten slaat. Waar een situatie 'more then meets the eye kan zijn', stopt deze situatie precies daar, in het oog van Agent 006. Sinds Dr. No namelijk een kogel door je hoofd heeft geschoten en daarmee je linkeroog heeft gesloopt, heb je een kunstoog in je koppie zitten. Dit oog is er niet zomaar een. Hij is namelijk van goud, iets wat de betekenis van de titel van deze game ineens duidelijk maakt. Agent Goldeneye komt in contact met Goldfinger, een van de grootste criminele bazen van de wereld die kinderen en vrouwen van de kaart afveegt alsof het Amerikaanse beloftes zijn. Golfinger heeft echter een concurrent en samen met deze andere baddie vecht hij om de wereldheerschappij op crimineel gebied. Je kunt het al raden, deze andere slechterik heet Dr. No, de reden waarom jij chickies vanuit een ijzeren bunker lijkt te spotten. Verwacht een verhaal met variërende doelen en een toefje wraak, verpakt in een strijd tussen slecht en slecht. Developed by Bungee, Konami, Ubi Soft and EA Sports Beloftes zijn gemaakt, verwachtingen zijn weer hoog. We moeten slechteriken als Oddjob, Scaramanga, Xenia Onatopp en Pussy Galore gaan terugzien. We moeten de ultieme strijd tussen twee groeperingen met hetzelfde doel gaan beleven. Maar kom op, het is EA! EA, Electronic Arts, James Bond 007: Nightfire, Everything or Nothing! Veel beloftes, weinig echte waarmaking! Mooie trailers, weinig goede gameplay! Wat mensen te vaak vergeten is dat een game automatisch samensmelt met de publisher. Een publisher brengt game alleen uit, het is de developer die werkt aan de titel. In dit geval is de developer Electronic Arts LA, maar denk hierbij niet aan EA. Denk aan ex-medewerkers van Bungee's Halo team en aan de spleetogen van Konami's mannen. Denk aan de Yankees van Ubi Soft Montreal die je Splinter Cell brachten. Dat, samengesmolten met ervaren EA mannen van de Madden NFL serie, is het team dat werkt aan Goldeneye: Rogue Agent. En dat is meteen te merken aan de gameplay. Veel elementen worden 'geleend' uit eerdergenoemde titels, om te beginnen is daar de AI van je tegenstander. Als in Splinter Cell: Pandora Tomorrow maakt Goldenye: Rogue Agent namelijk ook gebruik van Adaptive Intelligence, wat inhoudelijk betekend dat de computer AI zich aanpast aan jouw acties. Ze worden slimmer, leren van hun fouten en als je ze echt tot ultieme IQ levels pushed zullen ze samen gaan werken en zelfs acties in team verband gaan uitvoeren, waarbij jij het dus opneemt tegen een 5-man army (alhoewel 2 mannen ook kunnen samenwerken, maar je snapt het punt). Perfect Schieten Zoals Kanis zou zeggen, 'hier heb ik nou jarenlang in het diepste geheim aan gewerkt', zo zegt EA dat ze anderhalf jaar lang bezig zijn geweest met het tunen van de manier waarop je je wapens moet gaan hanteren in Goldeneye: Rogue Agent. Schieten moet dus perfect gaan aanvoelen. Verwacht dus geen tegenstanders die je moet bewerken met 10 headshots voordat ze het loodje leggen en verwacht ook geen sniper rifle die je zonder te trillen vast kunt houden.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=goldenscreen2.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=goldenscreen2.jpg" border=1 width=450[/img][/url]
Sterker nog, misschien moet je in dat geval wel Diazepam gaan verwachten. In Metal Gear Solid moest je dit medicijn slikken om rustig te worden, een status waaruit je makkelijker kon mikken met je rifle. Gezien het leengehalte van Rogue Agent kunnen dit soort coole aspecten makkelijk toegepast gaan worden. Als je het lijstje features leest zie je namelijk al dat de Splinter in deze gouden Cell zit. Je kunt 2 guns vasthouden en tegelijkertijd granaten werpen (Halo). Je kunt nekken breken (Metal Gear Solid), je tegenstanders als meatshield gebruiken (Splinter Cell). Hell, je kunt zelfs granaten in je tegenstanders outfit tot explosie brengen door ze te beschieten (Halo). Natuurlijk is er met de aanwezige invloed van Metal Gear Solid en Splinter Cell ook weer de aanwezigheid van stealth. Gelukkig is dit aspect deze keer meer een keuze dan eis, want waar Everything or Nothing je soms dwong tot, bijvoorbeeld, het gebruiken van een silencer, zo is het in Goldeneye: Rogue Agent niet noodzakelijk om met Agent 006 langs kratten te kruipen en langs muren te glijden. Wat al wel duidelijk is is dat EA de game realistischer wilt maken, met speciale 'hide-outs' waar je je in kunt verschuilen en 'muren' van speciale elementen (vuur, ijs) waar je achter kunt duiken voor bescherming. Je moet dus opletten dat niemand je met een kogel raakt, want je valt sneller in de eeuwige slaap dan voorheen. More then meets the eye Het gouden oog van Agent 006 is trouwens meer dan een vervanging. Het is een wapen, een scanner, een gadget. Waar Agent 007 zijn technologiën van Q ontvangt, zo kan Agent 006 zijn gouden oog om de zoveel tijd upgraden om 'em bekwaam te maken voor meer situaties. Een grijphaak uit je oog schieten gaat misschien iets te ver, maar scannen zoals Samus dat met haar visors doet is een vergelijkbare feature en meteen eentje die 'Goldeneye' meer maakt dan gewoon een titeltje... En, natuurlijk, is daar dan de aanwezigheid van de 'goodie goodies'. James Bond is de gezamelijke tegenstander van Goldfinger en Dr. No en het valt te bezien wie van de groeperingen de derde hond is die er met het been vandoor gaat. Aangezien jij de slechterik bent lijkt het logisch als je op een gegeven moment een kogel door Bond z'n kop heen jaagt, maar aangezien dit toch een James Bond game is, moeten we ook rekening houden met het feit dat Agent 007 nooit sterft. Zou dit dan de eerste keer zijn? Ware 'sequel'? Het probleem met James Bond games van EA is dat het altijd goed en lekker klinkt, totdat we echt beginnen te proeven van de taart. Zo klinkt het allemaal geweldig, een gloednieuwe Goldeneye titel, realistische gunfights waarin stealth eigelijk alleen aanwezig is in de vorm van 'KIJK UIT, EEN KOGEL, DUIK WEG!' en daarnaast nog eens een uitgebreide multiplayer mode met gigantisch grote levels, uitgerust met valstrikken en andere originele features die je in de gemiddelde FPS niet tegenkomt.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=goldenscreen1.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=goldenscreen1.jpg" border=1 width=450[/img][/url]
De grote vraag is echter niet of de game lekker klinkt. Het is of Goldeneye: Rogue Agent echt kan uitgroeien tot een game die de titel 'Goldeneye' eer aandoet. Het is en blijft een EA game en de beloftes beloven ons deze keer een origineel gepeperde mix tussen Halo, Splinter Cell, Metal Gear Solid en zo nog wel wat titels, die eigelijk niets betekenen. Het gaat namelijk om het eindresultaat. Hopelijk wordt de game deze keer wel zo goed als deze Preview zegt en mag de Review die we rond de release later dit jaar schrijven overeenkomsten brengen met al deze positieve woorden.

Gekoppelde games

James Bond 007: GoldenEye: Rogue Agent (Nintendo GameCube)