[Nieuws] Geschreven door Martijn op 2019-06-15 17:46:00

De ontwikkelaars over het concept achter Luigi’s Mansion 3

Tijdens een interview vertelden de makers van Luigi’s Mansion 3 waarom zij voor een hotel kozen, wat Luigi een interessant spelfiguur maakt, wat hun favoriete spoken zijn en meer. Tijdens een kort interview met de ontwikkelaars, producer Kensuke Tanabe en supervisor Yoshihito Ikebata, kwamen verschillende aspecten van Luigi’s Mansion 3 aan bod. De Luigi’s Mansion-serie verschilt nogal van andere Super Mario games. Tanabe zegt dat de Super Mario Bros.-reeks eerder een athletisch actiespel is, met soms wat puzzelelementen. Spelers hebben goede reflexen en behendige control-skills nodig om tussen platformen te springen. In Luigi’s Mansion draait het meer om puzzles en mysteries oplossen, in een action-adventurespel. Actie-vaardigheden zijn ook nodig, maar dan vooral bij het bevechten van spoken. Ikebata denkt dat de actie-gameplay van de Poltergust G-00 het uniek maakt, omdat je er zowel spoken mee vangt als puzzels mee oplost. Spelers kunnen volgens Tanabe uitkijken naar opwindende actie van de ‘slam move’, waarmee je spoken tegen de grond kunt slaan terwijl je ze vangt. Daarnaast verken je het mysterieuze hotel, met je partner Gooigi en zijn Luigi’s bange uitdrukkingen en reacties ook iets om naar uit te kijken. Ikebata voegt eraan toe, dat een tweede speler Gooigi kan besturen via een tweede Joy-Con en je zo samen obstakels kunt overwinnen.

Tanabe vertelt dat voor een hotel is gekozen, omdat het makkelijk te bedenken is hoe de kamers gestructureerd zijn: ze zitten boven, naast en beneden elkaar. Je weet bijvoorbeeld dat kamer 202 boven je zit, als je in kamer 102 staat. In het begin dachten ze aan puzzels die gebeuren in kamers naast elkaar. Door ook kamers erboven en eronder te gebruiken, is er veel meer dat je met de puzzels kunt doen. Bijvoorbeeld: als je water van boven ziet komen, dan weet de speler dat hij de kamer erboven moet doorzoeken. Het kan moeilijk zijn een gebouw in je hoofd te visualiseren. De structuur van een hotel leek ze makkelijker te begrijpen. Als je tussen de verschillende verdiepingen loopt, kan de sfeer volgens Ikebata behoorlijk omslaan. Iedere verdieping heeft een andere atmosfeer en de puzzels sluiten daarop aan. Ikebata gelooft dat dit er meer diepte aan toevoegt. Tanabe’s favoriete spook in het spel is een filmregisseur-spook, omdat hij daar op school zelf ook voor leerde. Hij begrijpt de passie en het gevoel achter filmregisseurs en kan zich dat goed inbeelden. Ikebata’s favoriet is de Polterpup, die voor het eerst meedeed in Luigi’s Mansion 2. Hij beschrijft hem als aandoenlijk, mede omdat het personage je kan verrassen met zijn ondeugende karakter.

Waarom is Luigi een aansprekend spelpersonage? Luigi vertegenwoordigt de “underdog”, legt Tanabe uit. Mario vertegenwoordigt wat mensen zien als een held. Luigi heeft een twijfelachtiger karakter, dat tevens zijn aantrekkingskracht is. Alleen Luigi heeft volgens hem zulke komische reacties, als hij spoken tegenkomt. Lopend op de E3-beursvloer merkten de makers op, dat sommige spelers moeite hadden met de demo. Tanabe raadt onervaren spelers aan de ScareScraper modus eerst te spelen, samen met een meer ervaren speler. Je kunt dan de nodige ervaringen opdoen en vervolgens teruggaan naar alleen spelen. Ikebata adviseert vooral veel plezier te hebben met de sla- en knalbewegingen. Die geven voldoening en hij ziet graag dat spelers dit zelf ervaren. Luigi’s Mansion verschijnt later in 2019.

Gekoppelde games

Luigi's Mansion 3 (Nintendo Switch)