[Review] Geschreven door Rutger op 2003-03-28 00:34:49

Animal Crossing

Nintendo heeft ook overal een oplossing voor. Ben jij het leven helemaal zat en wil je het liefst een nieuwe? Dan is Animal Crossing mischien wel iets voor jouw... In Animal Crossing is het de bedoeling dat je een leven lijd. Dit concept is natuurlijk al helemaal uitgemolken door EAgames met The Sims, toch geeft Animal Crossing een ander gevoel. Zo moet je in The Sims nog je characters helemaal verzorgen, in Animal Crossing maakt het niet uit wanneer je eet, doucht of naar je werk gaat. Sterker nog, een full-time baan is er niet eens bij, je zult het moeten doen met de klusjes die de plaatselijke bevolking je aanbiedt. En het eten dat je al hebt (fruit en vis) kun je net zo goed verkopen, want je ventje zal nooit honger krijgen. In bijna elk opzicht is Animal Crossing dus minder realistisch dan The Sims. Toch zijn er ook wel weer puntjes die in The Sims min of meer ontbraken. Animal Crossing maakt bijvoorbeeld gebruik van een ingebouwde klok, waarbij het s'avonds om 10 uur dus ook werkelijk donker is en de mensen om 3 uur S'nachts ook werkelijk slapen. Ook speel je in Animal Crossing maar met 1 character, terwijl je er in The Sims met maar liefst 8 kon spelen! Niet realistisch dus, maar wel heel apart... [img]\"http://gameqube.nl/files_backup/ac1.jpg\" height=\"281\" width=\"400\"[/img] Het concept in het kort: Je bent een mannetje of een vrouwtje. Je zit in de trein en lijkt in eerste instantie naar \"the middle of nowhere\" te reizen. Plotseling komt er een pratende kat naar je toe (juist ja, een PRATENDE kat!) en vraagt waar je naar toe gaat. Je hebt eigenlijk geen idee en daarom mag je zelf bepalen hoe het dorpje waar je naar toe gaat heet. Ook mag je je eigen naam kiezen en eenmaal in het dorp aangekomen krijg je, zo gul als de beesten in je dorp zijn, ook nog een klein huisje tot je beschikking. Achteraf blijkt je het huisje toch niet helemaal voor noppes te krijgen. De plaatselijke makelaar, Tom Nook, eist van je dat je het geld wat je hem nog schuldig bent afbetaald. Je hebt echter maar 1000 bells (de geldeenheid in Animal Crossing) en dat is bij lange na niet genoeg. Om je schulden een beetje te kunnen verkleinen mag je van Tom Nook wel part-time in zijn winkel werken. Onder zijn leiding moet je bijvoorbeeld plantjes planten voor zijn winkel, bestellingen naar de plaatselijke bevolking brengen of een mooie advertentie op het prikbord hangen. Er komt echter een dag dat Tom Nook geen werk meer voor je heeft, en dat je zelf maar moet zien hoe je aan je brood komt (en die dag komt sneller dan je denkt). En vanaf dat moment kun je beginnen met het echte Animal Crossing... Gewoon Geport Het ziet er mischien niet uit, maar het is nou eenmaal zo. Animal Crossing is een regelrechte port van de Nitendo 64 (Animal Forest, destijds alleen in Japan gereleased). Nintendo heeft maar liefst 1 man op het project gezet, die paar puntjes die veranderd moesten worden voor de Gamecube gewijzigd en Animal Crossing wat haastig in de winkels gelegd. Nintendo heeft er verder ook weinig aan gedaan de graphics te verbeteren, wat resulteerd in een wat zwak uiterlijk. Nu hebben de meeste mensen intussen wel geleerd om een Nintendo game niet te beoordelen op een eerste impressie, en Animal Crossing is mischien wel een van de beste voorbeelden van dit regeltje. [img]\"http://gameqube.nl/files_backup/ac3.jpg\" height=\"284\" width=\"357\"[/img] Gesproken letters De minst belangrijke factor in Animal Crossing is nog wel het geluid. Heel leuk gedaan zijn de gesproken letters, waarbij dieren dus 1 voor 1 alle letters uit een woord. Hierdoor is zoiezo al niet te verstaan wat de dieren nou eigenlijk zeggen, maar als je goed gaat luisteren en naar de ondertitels kijkt kun je merken dat de zo domme indruk-makende beesten wel degelijk iets zinnigs uitkramen. Wat minder zijn de geluidjes die je hoort als je door je dorp heen loopt, of bijvoorbeeld een openbaar gebouw inloopt. Wel is er de mogelijkheid om je eigen radio of muziekspeler te verkrijgen, waardoor je zelf kunt kiezen welk muziekje uit je muziek-bibliotheek je wilt spelen. Elke inwoner zal in zijn huisje een ander muziekje op hebben staan en het is dus ook zeker de moeite waard om een keer te gaan kijken wat al je mede-bewoners zoal aan muziek op hebben staan. Ook staat er elke zaterdag avond bij het station een muzikant te spelen, Totokeke is zijn naam, en je kunt hem elk verzoek nummer laten spelen dat je wilt. Of je daarna ook een sample mee krijgt van het opgegeven nummer is nog maar de vraag. Huisje, boompje, beesje Ik kan er niet omheen. Na 2 vrij zwakke onderdelen moet er toch een keer een goed onderdeel komen? En het is mischien juist wel dit onderdeel wat Animal Crossing zo uniek maakt. De gameplay maakt de fouten in de graphics en de sounds weer helemaal goed en is precies zoals we die van Nintendo gewend zijn. Het is heel verslavend om je eigen leven op te bouwen en je dorpje van een klein gehucht min of meeruit te zien groeien naar een dorp van formaat met een ultra moderne winkel, een gevuld museum en een groot huis. Wel jammer is dat er maar 15 andere dorpsbewoners zich in je dorp kunnen huisvesten, en dat de bewoners ook wel eens zonder enige aankondeging uit je dorp willen vertrekken. Het blijft echter heel verslavend om alle opties en dingen compleet te krijgen en uiteindelijk de \"perfecte\" status te krijgen. En de domme Japanse humor die sommige characters hebben is soms zo droog dat het automatisch leuk wordt omdat het niet leuk is. Kortom: de gameplay is uitgebreid, verslavend en heel goed uitgewerkt. [img]\"http://gameqube.nl/files_backup/ac2.jpg\" height=\"280\" width=\"360\"[/img] Oude tijden herleven! Waar het bij andere games na deze 3 onderdelen al ophoudt, krijgt Animal Crossing nog een staartje. In de game zijn namelijk diverse NES games uit de jaren 80 verwerkt. Zo kun je onderandere genieten van de oude klassiekers Donkey Kong, Mario bros. en zelfs The legend of Zelda! In totaal zijn er 12 NES games, die allemaal vrij makkelijk te besturen zijn. Na je eerste dag in je dorp zul je een brief van Nintendo ontvangen met 2 NES games. De rest van de games kun je ontdekken door bijvoorbeeld een vistoernooi te winnen, er 1 op te graven uit de grond of up te linken met de GBA. En bovendien heb je er geen TV voor nodig... Conclusie Animal Crossing is een game die het puur moet hebben van zijn gameplay. Alle verslavende elementen zorgen ervoor dat je zoiezo de eerste 4 weken aan je beeld vastgeplakt zit. Maar wil je echt alle dingen ontdekken die er te ontdekken zijn, dan zul je het spel minstens een jaar lang moeten volgen. Er zijn namelijk zoveel events en verschillende dingen die alleen maar op een bepaalde dag voorkomen dat je heel lang bezig bent om werkelijk elk item, vis of insect te vinden. Als je lak hebt aan de graphics en het geluid van je TV nooit aan hebt staan, dan is Animal Crossing jouw spel! Maar ook als je puur games koopt op de graphics en het geluid altijd zo hard aan zet als het maar kan, moet je mischien toch een keer overwegen om je ogen iets minder te verwennen en maar eens de muziek van je favoriete band op te zetten zodat je alsnog kan genieten van de geweldige gameplay en vele uren spelplezier die dit spel je kan bieden. Verder heb ik nog maar een ding te zeggen: leef ze! graphics: 6,5 sound: 7,5 gameplay: 10 replay: 9,5 totaal: 8,7

N1 Score: 6.5

+

-