[Review] Geschreven door Dreon op 2019-06-24 14:00:00

Persona Q2 New Cinema Labyrinth - De laatste knaller van de Nintendo 3DS

De Persona-spellen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden in zowel het westen als in Japan. Het is dan ook geen wonder dat spin-offs van de franchise naar de handhelden van Nintendo komen. De persona Q-spellen gebruiken personages van Persona en combineren dit met gameplay-elementen van de Etrian Odyssey-franchise. Zelf heb ik nog nooit iets te maken gehad met Persona, omdat ik geen Playstation 2 of Vita heb gehad. Echter, heb ik wel verschillende spellen van Etrian Odyssey gespeeld. In deze franchise moest je doolhoven verkennen en zelf kaarten tekenen, ook de gevechten waren erg moeilijk. Er rest mij dan ook maar één vraag: Weet Persona Q2 Cinema Labyrinth te boeien voor spelers die nog niks van de Persona-franchise weten? Opgesloten in een bioscoop In Persona Q2 New Cinema Labyrinth speel je een naamloze protagonist die deel uitmaakt van een groep genaamd “The Phantom Thieves of Hearts”. Deze groep steelt de harten van kwaadaardige mensen in de hoop de wereld te kunnen verbeteren. Tijdens één van de missies komen ze per ongeluk in een verlaten bioscoop terecht. Deze bioscoop lijkt een andere dimensie en de krachten van de groep lijken te zijn veranderd. De uitgang van de bioscoop lijkt te zijn geblokkeerd met verschillende sloten en het is aan jou om deze sleutels te vinden en iedereen te bevrijden. Na wat rondneuzen blijkt dat de films in de bioscoop te betreden zijn. Dit lijkt dan ook de enige uitweg te zijn en de groep besluit het doek te betreden. Hier komen ze terecht in een groot labyrint waar het avontuur begint. De labyrinten zijn erg moeilijk om te onthouden, maar gelukkig krijg je een schrift waarin je zelf een kaart kunt tekenen. Het is dan ook de bedoeling dat je hier goed en slim gebruik van maakt om de weg goed te kennen. De grote doolhoven bevatten verschillende punten waar je schatten kunt verzamelen en er zijn verschillende shortcuts te openen waardoor je je net wat makkelijker verplaatst. Ook zijn er verschillende schatplaatsen waar je materialen kan verkrijgen, deze plaatsen kun je na een tijdje opnieuw bezoeken voor nieuwe materialen. Het is dan ook zeker handig om al deze zaken goed vast te leggen op je kaart. In ieder level ligt een gouden schatkist, deze krijg je alleen geopend wanneer je de kaart volledig hebt uitgewerkt. Dit is echter een stuk moeilijker dan het lijkt: ik heb meerdere keren gehad dat ik voor mijn gevoel de kaart echt 100% compleet had. Dit was echter niet zo en ik heb lang moeten zoeken wat voor onderdelen ik miste en het was af en toe erg onduidelijk wat het spel van je verwachtte. Hierdoor heb ik helaas wat gouden kisten over moeten slaan. Even bijkomen en nieuwe uitrusting halen De doolhoven bestaan uit verschillende etages en bieden flink wat uitdaging. Na een stel moeilijke gevechten wordt al snel duidelijk dat je er regelmatig voor moet kiezen om je groep in veiligheid te brengen. De enige manier om je personages weer op te lappen, is door items te gebruiken of door terug te gaan naar de veilige bioscoop die ook meteen als hub-wereld dient. In de bioscoop krijg je de kans om je groep samen te stellen met de juiste personages en ze uit te rusten met nieuwe wapens en kledij. Er is een winkeltje waarin je spullen kunt kopen om je leven bij te vullen, je magie te herstellen of je personages weer tot leven te wekken. Dit winkeltje verkoopt ook uitrusting, de verkoper is steeds opzoek naar nieuwe materialen om zijn winkelvoorraad te vergroten. Deze materialen zijn te vinden in de labyrinten en dienen als beloning voor het verslaan van verschillende monsters. Theodore de winkelier geeft aan welke materialen hij nodig heeft om het volgende wapen vrij te spelen. Dit zorgt er voor dat je actief op zoek gaat naar deze materialen. Helaas geeft het spel niet aan hoe je aan deze materialen komt dus je moet voornamelijk hopen dat je de goede monsters tegen komt of de juiste materialen krijgt uit de schatplaatsen. Personas en Sub-Personas Persona Q2 New Cinema Labyrinth bevat een turn-based vechtsysteem waarbij voornamelijk je vijanden in beeld zijn. Je krijgt de keuze uit verschillende aanvallen en bepaalt in één keer de strategie voor je hele groep in de ronde. De hele ronde speelt uit en natuurlijk wordt de volgorde van wie aan de beurt is bepaald door de verschillende statistieken van je personages en de vijanden. Je personages hebben zoals in andere Persona-games allemaal een Persona. Deze kunnen ze dit keer alleen niet wisselen: in tegenstelling tot de andere spellen maak je nu gebruik van Sub-Personas. Deze bepalen het aantal extra HP en SP dat je personage krijgt, maar ook je skills en magie worden hierdoor bepaald. Deze Sub-Personas zijn buiten de gevechten om op ieder moment te wisselen en dit brengt wat extra strategie met zich mee als je het op moet nemen tegen monsters met bepaalde elementen. Wanneer je een monster raakt met een element waar hij/zij zwak tegen is, of met een critical hit, krijgen je personages een zogenaamde boost. Dankzij deze boost kost je volgende aanval geen HP of SP en kan deze nog meer schade aanrichten. Je leest het goed, sommige aanvallen kosten ook HP. Het is dus essentieel dat je personages deze boost krijgen om zo veel mogelijk HP en SP te besparen. Gesprek na gesprek Je begint het spel met een groep van vijf personen: allemaal personages uit Persona 5, zelf speel je een naamloze held die de bijnaam Joker draagt. Naarmate je het spel vordert, sluit het ene na het andere personage zich aan bij je groep. Deze zijn stuk voor stuk leuk bedacht en het liefste wilde ik ze allemaal tegelijk gebruiken tijdens gevechten. Joker wordt gezien als de leider van de groep en al jouw groepsgenoten komen ondanks de goede ideeën altijd bij jou voor advies. Zij vragen regelmatig naar jouw mening, je krijgt verschillende keuzes om te reageren en er zit vaak een grappige keuze tussen. Dit vind ik zelf geniaal omdat ik graag de sarcastische rotvent van de groep ben en dat heb ik dus ook mogen zijn in deze groep. Zo was er moment waarop iedereen bang was om voor de eerste keer het doek in te stappen. Heel de groep keek naar mij, in de hoop dat ik met volle moed de eerste stap zou zetten. Hierop reageerde ik dat Ryuji maar eerst moest gaan waardoor de hele groep boos op me was en mij dwong om als eerste te gaan. De keuze had geen gevolgen in het verhaal maar het geeft jouw personage en de groep wel net wat meer karakter. Persona Q2 New Cinema Labyrinth bevat heel erg veel tekst. Deze zijn goed geschreven maar dit zorgt er wel voor dat je regelmatig uit het spel getrokken wordt om vervolgens 5 minuten aan tekst te volgen. Veel van de teksten zijn overigens ingesproken, maar er is wel alleen een Japanse voice over. Zelf vind ik dit totaal niet erg, maar mocht je gehoopt hebben op Engelse stemmen dan moet ik je teleurstellen. Een grafisch hoogstandje Grafisch is Persona Q2 New Cinema Labyrinth echt prachtig: dit is misschien wel één van de grootste pluspunten van het spel. Het anime-stijltje ziet er perfect uit en de mix van de twee dimensionale tekenstijl met de drie dimensionale personages is perfect. Ook de menu’s zijn bijzonder stijlvol uitgewerkt en ondanks dat ze erg druk en tof ogen, zijn ze toch erg duidelijk. Wanneer je genoeg boosts hebt, is het mogelijk om een super aanval uit te voeren. Na de uitvoering zie je een mooi tekening van jouw vijf personages die wegkijken van een explosie. Dit ziet er zo gaaf uit dat ik er nooit genoeg van krijg. Je kunt merken dat de makers alles uit de kast hebben gehaald om de bijzondere grafische stijl van de Persona-spellen over te brengen in deze spin-off.

Conclusie Persona Q2 New Cinema Labyrinth mag gezien worden als het grootse dan wel laatste toegift bij het optreden van de Nintendo 3DS. Want laten we eerlijk zijn, dit is de laatste grote game die zal verschijnen voor onze favoriete handheld. Het spel bevat erg veel tekst en het is een flinke kluif om al deze kleurrijke personages zo snel achter elkaar aan geïntroduceerd te krijgen. Maar wanneer je ze beter leert kennen, merk je pas hoe jammer het is dat je ze nog niet eerder hebt gezien als je nog geen Persona-game gespeeld hebt. Voor de echte Persona-fans moet het dan ook wel een genot zijn om al je favoriete personages uit deeltje 3, 4 en 5 nog eens terug te zien. De grafisch goed ogende gevechten zijn erg moeilijk maar voelen altijd eerlijk aan. Ook is het leuk dat je alle personages zelf moet voorzien van skills door ze verschillende Sub-Persona’s toe te wijzen en deze aan te passen naar eigen zin. Al met al kan ik concluderen dat Persona Q2 New Cinema Labyrinth zelfs voor een leek van de franchise nog steeds een geweldige ervaring is en dat het de perfecte reden is om je Nintendo 3DS nog één laatste keer onder het stof vandaan te halen.

N1 Score: 8.5

+ ["Hele vette grafische stijl","Leuke gesprekskeuzes","Moeilijk maar wel eerlijk","Veel verschillende personages"]

- ["Heel veel tekst","Gouden kisten"]

Gekoppelde games

Persona Q2 New Cinema Labyrinth (Nintendo 3DS)