[Preview] Geschreven door Michiel op 2004-06-24 13:07:35

DK: King of Swing

Een van de grootste E3-verrassingen van de GBA wel misschien wel DK: King of Swing. Nintendo schijnt de laatste tijd sowieso wat positiever te zijn over de apenfranshise, met onder andere Jungle Beat en Country voor de GameCube en GBA. De GBA krijgt er nu dus een Donkey Kong game bij, en wel eentje die compleet anders is dan zijn voorgangers. Anders in positieve of negatieve zin, je leest een voorlopig oordeel in deze preview.

[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingLogo.jpg width="200" height="150"[/img]
Verhaallijn. Bij platformgames als DK: King of Swing ligt het verhaal er nooit dik bovenop. Deze game is dan ook geen uitzondering, maar toch is er wat aandacht besteedt aan het verhaal, het zit namelijk zo. Het is feest in het oerwoud, want de King of Jungle verkiezing staat weer voor de deur. Natuurlijk zijn Donkey Kong en zijn maten genomineerd, en ook al heeft Donkey Kong (de naam zegt het al) hersenen die niet groter zijn dan een pas ontsproten pinda, onze Aap wil graag winnen. Er knapt dan ook iets in DK’s hersenpan wanneer King K. Rool het medaillon steelt wat dient als hoofdprijs voor de King of Jungle verkiezing. Zonder twijfel gaat onze superaap de deur uit en zoekt het avontuur op. Onderweg zal je onder andere Diddy, Rixie en Funky moeten redden uit de klauwen vann King K. Rool. Unieke besturing. Een van de grootste vernieuwingen van DK: King of Swing ten opzichte van andere platformgames is de besturing. Je bestuurt namelijk met de L en R knoppen beide handen van Donkey Kong, en zodoende slinger je door de jungle heen. Je kent het vast wel van die tekenfilms, waarin de aap van boom naar boom slingert met zijn armen. Een goed voorbeeld is Shampoo uit de tekenfilmserie Boes. Door de unieke besturing die Nintendo in de game heeft gestopt zal dit slechts een van de nieuwe mogelijkheden zijn. Of het echt zo lekker bestuurd als Nintendo belooft is nog niet duidelijk. Dat ze het eens anders doen dan de standaard ‘A-is-springen filosofie’ voor platformgames is alleen maar goed te noemen.
[url="http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen001.jpg"][img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen001.jpg width="160" height="120" border="0"[/img][/url] [url="http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen002.jpg"][img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen002.jpg width="160" height="120" border="0"[/img][/url] Klik voor een vergroting
Grafisch wat minder. Na het zien van de officiële E3 trailer kon ik maar een conclusie trekken; de game is grafisch niet geweldig. De animaties van Donkey Kong zijn nogal stijf en niet mooi gemaakt, maar dit zal alles met de besturing te maken hebben. Je ziet Donkey Kong constant van ‘bovenaf’, waardoor je steeds naar zijn rug staart. Ik denk echter ook niet dat dit spel het moet hebben van de graphics, en eerder van de unieke gameplay elementen. De achtergronden daarentegen zijn wel weer mooi gedaan, met het befaamde Mode-7 effect wat jullie wel zullen kennen van de SNES. Gameplay. Oke, dus DK: King of Swing moet het hebben van zijn gameplay elementen. Maar wat onderscheidt het spel dan van de andere platformgames? Natuurlijk de besturing, die ik in de 3e alinea al beschreef. Maar hoe wordt er dan precies in de game gebruik gemaakt van deze besturing? Eigenlijk zijn alle levels in DK: King of Swing uniek. Je kan omhoog/opzij klimmen volgens een bepaalde route, en op die route kom je allerlei vijanden tegen. Mocht zo’n vijand je pad kruisen, dan kan je deze opruimen door middel van de “Charge Tackle”. Deze tackle moet je eerste opladen met behulp van L/R, en op de plek loslaten waar je je vijand wil raken.
[url="http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen001.jpg"][img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen004.jpg width="160" height="120" border="0"[/img][/url] [url="http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen001.jpg"][img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DKSwingScreen003.jpg width="160" height="120" border="0"[/img][/url] Klik voor een vergroting
Verder zitten er een aantal mini-games in DK: King of Swing. Met behulp van de link-cable kon je connecten met andere spelers en het tegen ze opnemen. Wat voor mini-games er in zitten is niet duidelijk, en of het single cartridge of multi cartridge betreft weten we ook nog niet. Conclusie. Het is op het moment moeilijk te zeggen of DK: King of Swing wat wordt of niet. Het is goed dat Nintendo eens wat nieuws probeert, maar ik heb zelf nog zo m’n twijfels. De variatie wat betreft de gameplay kan nog wel eens tegenvallen, omdat je hoe dan ook vast zit aan het besturingssysteem met de L en R knoppen. Hoe dan ook, Nintendo heeft nog even de tijd om zich te bewijzen, aangezien de titel pas in 2005 uit zal komen. Verwacht tegen die tijd een duidelijkere visie op DK: King of Swing.

Gekoppelde games

Donkey Kong: King of Swing (Game Boy Advance)