[Preview] Geschreven door Mitch op 2019-08-23 09:00:00

Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition

Van Chrono Trigger tot Xenoblade: Japanse RPG's voelen zich altijd prima thuis op Nintendo-platformen. De Nintendo Switch is hier geen uitzondering op, maar toch merk ik dat ik dit genre vaak links laat liggen op Nintendo's hybride console. Niet zozeer omdat ik Japanse tienerdrama's ontgroeid bent (ha, as if!), maar meer omdat het vaak flinke tijdsinvesteringen zijn. Als zo'n spel me namelijk bij de lurven grijpt, dan ben ik zo tachtig uur en heel wat gemiste sociale evenementen verder. Gelukkig is dat risico op de beursvloer van de Gamescom niet aanwezig en dus besloot ik maar eens een poging te wagen aan de veelgeprezen Dragon Quest-franchise. De demo die ik speelde, begon op de wereldkaart en plaatste mij midden in de woestijn. Hier is een of andere belangrijke prins voor het laatst gespot en aan mij de taak om deze te vinden. Een mooi excuus om eens kennis te maken met de wereld van Dragon Quest XI. Al snel vind ik een paard en ben ik op weg naar het icoontje op de minimap waar de prins voor het laatst gespot is, maar die ruïne in de verte ziet er bij nader inzien ook wel interessant uit. Sorry, prins. Dragon Quest XI is een Japanse RPG in hart en nieren en zoals het een goede JRPG betaamt nodigt de wereld uit tot ontdekken. De zogenaamde overworld zit vol met interessante landmarks, personages én vijanden die hun rondes maken. Kies je ervoor om tegen zo'n vijandje aan te lopen, dan schakelt het spel vloeiend door naar het gevechtscherm. Even geen zin in een gevecht? Dan kun je ze met je paard ook gewoon omver beuken, maar dan krijgen je personages geen XP. De keuze is aan jou. De nadruk op keuzevrijheid sijpelt ook door in het gevechtssysteem. Dat is op het eerste gezicht een ouderwetse turn-based aangelegenheid. Kies je aanvallen uit een menu en vervolgens vallen je personages één voor één aan, waarna ze ook netjes blíjven staan om een tegenaanval te incasseren. Heb je daar net als mij anno 2019 niet altijd het geduld voor? Dan kun je in het tactics menu een overkoepelende strategie kiezen en voert de AI de battles voor jou in moordend tempo. Grinden, leuker kunnen ze het niet maken. Wel makkelijker. Charme In sommige opzichten blijft Dragon Quest helaas wel net iets te ouderwets. Zo zag ik op de overworld een uitnodigend meertje aan de rand van de woestijn, maar een onzichtbare muur maakte snel een einde aan dat idee. Je personage blijft op de wereldkaart aan de grond gelijmd en kan naast lopen en paardrijden verder niets. Dat is na modernere Tales en Final Fantasy spellen weer even wennen, maar heeft stiekem ook wel weer zo zijn oldskool charme. En charme, dat is zeker één van de belangrijkste wapenfeiten van Dragon Quest XI. De warme kleuren en rijke karakterontwerpen van Dragon Ball-tekenaar Akira Toriyama nodigen direct uit tot spelen. Daarbij wil ik in het bijzonder de presentatie van de monstertjes een pluim geven. In de woestijn sloeg ik onder andere bange krabben en sluwe wasberen tot moes en dat was vaak een komische aangelegenheid. Met expressieve gezichtsuitdrukkingen en cartooneske animaties komen de gevechten helemaal tot leven. Het contrast met een zekere andere Nintendo Switch RPG die ook nog uit moet komen, kon haast niet groter zijn. Voorlopige conclusie Ik heb me goed vermaakt met het spelen van Dragon Quest XI. Ontwikkelaar Square Enix belooft Nintendo Switch-eigenaren de volledige Dragon Quest XI ervaring met wat toffe extra's en tot nu toe zie ik weinig redenen om daar aan te twijfelen. Verwacht geen baanbrekende vernieuwingen, maar heb je een zwak voor games als Final Fantasy VI en Golden Sun? Zet deze dan maar alvast op je verlanglijstje.

Gekoppelde games

Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition (Nintendo Switch)