[Review] Geschreven door Martijn op 2019-10-28 00:02:00

Gunvolt Chronicles: Luminous Avenger iX

Gunvolt Chronicles: Luminous Avenger iX is een spin-off van de Azure Striker Gunvolt-serie, gemaakt door Inti Creates. Vooral bekend van hun samenwerkingen met Capcom bij verschillende Mega Man games, is het geen raadsel waar de inspiratie voor deze gamereeks vandaan komt. Gunvolt Chronicles: Luminous Avenger iX laat zich nog het beste vergelijken met de Mega Man Zero of Mega Man ZX games, waar Inti Creates eveneens de makers van waren. Toen het voor Mega Man allemaal over leek, zette Inti Creates hun eigen soortgelijke serie op de wereld. Wel met een eigen gezicht én speelwijze uiteraard, al zijn er overduidelijke overeenkomsten. In de verre toekomst zijn de meeste mensen technisch verrijkt met een Septima, waardoor zij over speciale krachten beschikken. Zij noemen zich Adepts en kijken vaak neer op de overgebleven gewone mensen, die Minos worden genoemd. Gelukkig is er de mysterieuze Copen, ook bekend als Luminous Avenger iX, die deze groep beschermt. Samen met zijn robotassistente Lola probeert hij te achterhalen wat het Butterfly Effect is. Door dit effect proberen Adepts van het Sumeragi Institute de Minos uit te roeien. Hun reis brengt Copen en Lola bij Kohaku en haar vrienden, die zij willen beschermen voor een onvermijdelijke aanval van de vijandige Sumeragi.

Net Mega Man maar dan anders In deze futuristische 2D actie-platformer ren, spring en schiet je jezelf door levels, waarbij je veel robotvijanden kapot schiet. Aan het einde van iedere missie versla je een baas, waarna je zijn speciale kracht overneemt. Je kiest zelf in welke volgorde je de levels speelt en kunt de gewonnen wapens gebruiken tegen andere bazen of om obstakels te verwoesten. Wacht eens… dit klinkt allemaal heel erg bekend… De basis van Gunvolt Chronicles: Luminous Avenger iX is vrijwel hetzelfde als bij Mega Man. Toch drukt het spel een eigen stempel op de gameplay. Bij de eerste missie merkte ik al dat vijanden lastiger direct neer te schieten zijn. Je gebruikt beter eerst de Bullit Dash, een move waar zo’n beetje het hele spel omheen is gebouwd. Hiermee lanceer je jezelf tegen de vijand, waardoor die jouw doelwit wordt en je hem veel makkelijker raakt. Eenmaal verslagen dash je verder naar de volgende tegenstander, waardoor je combo’s maakt. Hoe meer vijanden je achter elkaar verslaat, hoe meer punten je behaalt. Het duurde even voordat ik doorhad hoe dit combosysteem werkt, maar het maakt de gameplay veel sneller. Het kost mij nogal moeite om écht lange comboreeksen onder controle te krijgen, maar het is een goede manier om je door de levels te verplaatsen én het geeft voldoening om zoveel mogelijk punten proberen te halen. Vaak was ik net goed bezig, maar miste ik nét de volgende vijand of werd ik geraakt. Je kunt extra vaardigheden kopen, die je helpen om nog sneller en soepeler door de vijanden heen te razen. Knap om een level met de hoogste ranking uit te spelen, al is het niet noodzakelijk voor je voortgang. Copen is meestal onverslaanbaar voor vijanden zolang zijn bullits (energiemeter voor de Bullit Dash) gevuld zijn. Als je geraakt wordt verlies je echter een bullit en als ze op zijn, ben je kwetsbaar. Op de grond kun je jouw bullits weer opladen en je kan tussendoor ook zweven. Om de reeksen van combo’s zo lang mogelijk te maken, is goede timing tussen deze factoren belangrijk.

Copen, Lola en de rest Het spel gaat er voornamelijk vanuit dat je zelf ontdekt hoe het werkt. Er zijn geen levens, dus je kunt een missie zo vaak proberen als je wilt. Gelukkig legt Lola één en ander uit om je op weg te helpen. Zelf kwam ik bijvoorbeeld kort vast te zitten, omdat ik nog niet wist dat je de Bullit Dash ook diagonaal kunt doen. Toch wees het levelontwerp uit hoe ik dit moest oplossen, waarna het vanzelfsprekend werd. Belangrijk, want je verplaatst je voor een groot deel via deze move. Als je meer dan 1000 punten haalt zal Lola voor je gaan zingen, waarbij Copen’s bullits vol blijven en hij tijdelijk sterker is. Naast deze “Idol Mode” schiet ze je soms te hulp wanneer Copen’s energie op is. Normaal ben je dan af, maar op random momenten wekt Lola je terug tot leven, met volle energie én onbeperkte Bullit Dash. Deze “Awakened Mode” is echter een geluksfactor. Natuurlijk is het leuk als je ineens toch mag doorvechten nadat je bent verslagen, maar het is een nogal onvoorspelbare factor, die je winkansen sterk kan beïnvloeden. Door het willekeurige karakter hiervan, vond ik het een wat oneerlijke toevoeging. Fijn als het je helpt, maar vervelend als je het nodig hebt en Lola het laat afweten. Het schijnt dat je kansen op deze “Athem Ability” enigszins worden beïnvloed door hoe vaak jij met je vrienden praat en hoe Copen zich daarbij voelt. Het spel bevat vele (Japans gesproken) dialogen tussen personages, waardoor zij én het verhaal wat verder worden uitgediept. Zelf heb ik dit allemaal gelezen en vond het best vermakelijk, al kan dit ook als oponthoud gezien worden. Het verhaal is niet moeilijk en in dat opzicht kan zoveel dialoog overdadig aanvoelen. Je kunt het gelukkig makkelijk overslaan als je hier niets om geeft.

Speciale krachten Lola kopieert de krachten van de verslagen bazen, zodat Copen deze kan gebruiken. De nadruk ligt wat minder op een volgorde waarin je de bazen het beste kunt verslaan, al hebben zij wel zwakheden. Ook beschikken zij over één grote krachtaanval, die zij gebruiken als je een baas voor twee-derde deel hebt verslagen. Copen en Lola hebben samen ook zo’n aanval, de Twin Shredder, die je kunt inzetten als reddingsmiddel. Dankzij zulke moves is er een extra wending tijdens de gevechten. De moeilijkheidsgraad vond ik soms wat wisselvallig, aangezien sommige latere bazen zich in verhouding makkelijker laten verslaan dan eerdere. Het spel biedt al met al een redelijke uitdaging. Als je een level kiest weet je niet van tevoren wat voor soort baas je gaat tegenkomen en je kunt het ook niet aan de levels zien. Alles is mooi ontworpen in pixel-art, met passende muziek en animaties. Blauwe en grijze ruimtes met een moderne uitstraling zijn wat minder iconisch, al heeft het spel wel een eigen stijl die mij ook wel aanspreekt. Het zegt alleen niets over de baas, dus kies je een level niet met een bepaalde verwachting in gedachte. In plaats daarvan worden steeds enkele nieuwe missies toegevoegd, in plaats van allemaal tegelijk. Dit geeft het spel een meer lineair verloop, waarbij zwakheden van bazen makkelijker te achterhalen zijn. Door het hoge tempo kun je op zich redelijk snel door het spel heen zijn. Er zijn twaalf missies om dit avontuur tot een goed einde te brengen. Na afloop van het verhaal zijn er ook nog zes speciale missies en een Boss Rush-Mode. Je kunt altijd proberen je ranking per level te verbeteren of de vier speciale bonus emblems te vinden, al staat er helaas niet zozeer een waardevolle beloning tegenover.

Conclusie Gunvolt Chronicles X: Luminous Avenger iX is een uitstekende titel, al is het voor een Mega Man-fanaat soms erg herkenbaar. Gelukkig doet deze game iets nieuws met de formule. De Bullit Dash zorgt voor een nieuwe impuls in het spel, om wat variatie en een wat andere speelstijl te creëren. Het spel zit audiovisueel goed in elkaar, met aansprekende pixel-graphics en een passende soundtrack. Soms kun je even vastzitten of heb je wat geluk nodig, maar er is een redelijke en reële uitdaging. Wel lijkt de duur van het spel wat kort, mede door het extra hoge tempo waarin je jezelf kunt voortbewegen. Zeker nu Mega Man het wat rustiger aan lijkt te doen, is een spel als Gunvolt Chronicles X: Luminous Avenger iX een goed alternatief. Inti Creates heeft een uitstekende variant op de vertrouwde gameplay gemaakt.

N1 Score: 8.2

+ ["Snelle 2D platform-actie","Nieuwe invalshoek binnen vertrouwde formule","Goede stijl, karakterontwerpen en muziek"]

- ["Soms wel \u00e9rg herkenbaar","Willekeurig karakter van \u201cAwakened Mode\u201d","Weinig beloningen voor extra inspanningen"]

Gekoppelde games

Gunvolt Chronicles: Luminous Avenger iX (Nintendo Switch eShop)