[Special] Geschreven door Mitch op 2019-11-15 13:04:59

Wat Sword & Shield gaan betekenen voor competitive Pokémon

Het is geen geheim: rondom Pokémon Sword en Shield hangt aardig wat controverse. Van de National Dex die ontbreekt tot de technische onvolkomenheden die je her en der op het internet kunt vinden -en die hopelijk nog gepatched gaan worden. Toch wil ik in dit stuk de nadruk leggen op de reden dat ik de de games alsnog ga halen: de interessante verbeteringen voor trainers die écht de allerbeste willen zijn. Misschien weet je het al of misschien heb je er nooit bij stilgestaan, maar Pokémon is een verdomd diepgaand spelletje. De turn-based opzet geeft jou en je tegenstander de tijd om uitgebreid stil te staan bij iedere aanval die je doet en niet zelden is degene die vooraf kan voorspellen wat zijn of haar tegenstander bekokstoofd, de winnaar. De verschillende Pokémon waaruit je team van 6 bestaat en de aanvallen die je kiest zijn echter slechts de eindresultaten. Het soort eindresultaten waar een lange, lange keten aan beslissingen en uren aan vooraf gaat. Uren vol eitjes Als een chef-kok die de perfecte ingrediënten in slaat voor een legendarisch recept, zo gaat de aspirerende Pokémon-kampioen op (virtueel) pad om het perfecte monsterlegioen samen te stellen. Zo heeft iedere Pokémon zogenaamde verborgen statistieken: de IV en EV values. De IV value kun je zien als de genetische aanleg van je Pokémon. Zo kan het zomaar zijn dat jouw Charmander een stuk sterker is dan die van je collega of buurjongen, ondanks dat ze beiden level 12 zijn. Jawel kids, ook in de virtuele wereld discrimineert de genetica genadeloos. Zo is natuur. Heb je na uren eitjes uitbroeden (de kans op de ultieme IV's wordt groter door kruisbestuiving) dan eindelijk je perfecte monstertje gemaakt, dan mag je dit dus nóg vijf keer doen. Vervolgens moet je al deze beestjes ook nog helemaal vanaf level 5 tot level 100 trainen én er voor zorgen dat ze de juiste moves leren. Oh, en die EV values? Lang verhaal, maar het komt erop neer dat je bepaalde statistieken extra kunt laten uitblinken door herhaaldelijk dezelfde wilde Pokémon te verslaan. Het gaat je kortom nog een flinke bak extra tijd kosten. Oh, en had ik al genoemd dat je Pokémon ook nog allemaal de juist natures moeten hebben? Ugh. Met de staart tussen de benen Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik het bovenstaande verhaal lees word ik al moe als ik eraan denk. Meedoen in de wereld van competitief Pokémon is één lange grind van tientallen uren voordat je dan eindelijk, EINDELIJK je monsterteam kan testen tegen een vriend(in) of online tegen de rest van de wereld. En dan wordt je waarschijnlijk alsnog met de Poliwag-staart tussen je benen naar huis gestuurd bij de eerste match, omdat je tegenstander helemaal geen zin had in al dat gedoe en gewoon een gehacked team heeft met perfecte stats. ...of je krijgt een 'flinch' tegen tijdens de finale van het wereldkampioenschap, dan ben je ook zuur! Nee, de wereld van competitief Pokémon is ab-so-luut niet vriendelijk tegenover nieuwkomers. Zelf heb ik die wereld dan ook niet meer aangeraakt sinds Diamond en Pearl. Maar toch, die tactische gevechten en het personaliseren van je teams: ik heb er mooie herinneringen aan. Zou het dan niet fantastisch zijn als Game Freak juist dit gedeelte van het Pokémon-fenomeen eens een goede opfrisser zou geven? Het goede nieuws? Met Pokémon Sword en Shield lijken ze dat (voorzichtig) gedaan te hebben. Gemak dient de trainer Zo is recentelijk het eerste online toernooi aangekondigd voor Pokémon Sword & Shield, genaamd Galar Beginnings. Het maximum level van je Pokémon hier is 50, maar als je Pokémon lager zit wordt ie automatisch tijdelijk level 50 als je deelneemt. Handig, want zo komt iedereen qua level direct op een gelijk speelveld terecht. Het is alleen jammer dat het niet permanent is, maar er zijn meer zaken die het leven van de Sword & Shield-trainer makkelijker maken. Pokémon Sword & Shield introduceren namelijk ook de Mint-voorwerpen. Deze snoepjes zorgen ervoor dat je Pokémon permanent van statistieken kan wijzigen die normaal gebonden zijn aan de nature die ik eerder noemde. Dat lijkt een kleine veranderingen, maar dit heeft grote gevolgen. Statistieken liggen nu namelijk niet meer vast in steen, wat er voor gaat zorgen dat je veel makkelijker kunt experimenteren. Wil je iets meer snelheid of juist iets meer kracht geven aan je Gengar? Voorheen was dit een definitieve keuze, nu kun je het altijd nog terug draaien. Tot slot is de manier van het verkrijgen van EV-punten óók aangepast. Voorheen kon je namelijk via items als Calcium en Zinc bepaalde statistieken maar tot een bepaald aantal punten verhogen. Als je daarna bijvoorbeeld nog je 'speed' omhoog wilde gooien, dan moest je meerder uren level 5 Zubats verslaan. Gelukkig begint ook Game Freak langzaam door te krijgen dat niemand dit leuk vindt en kun je in Pokémon Sword en Shield de volle EV-punten bemachtigen door simpel items te blijven gebruiken. En dat, beste trainer, scheelt wederom flink wat tijd. Enthousiast? Ik? Er zijn dus aardig wat veranderingen in Pokémon Sword & Shield op het competitieve vlak en daar word ik persoonlijk erg blij van. Met de controverse rondom het ontbreken van een flink aantal Pokémon en een (naar verluidt) lineaire singleplayer campagne lijkt Game Freak de laatste tijd vooral keuzes te maken die de doorgewinterde Pokémon-liefhebber tegen het hoofd stoten. Het is dan ook mooi om te zien dat de Japanners op competitief vlak in ieder geval wel hun best doen om op zijn minst mij weer een beetje enthousiast te krijgen. Vandaag haal ik Pokémon Sword bij mijn lokale gamewinkel. Zie ik jullie op het online strijdveld?

Gekoppelde games

Pokémon Sword (Nintendo Switch)