[Review] Geschreven door Neslihan op 2019-12-12 14:00:00

EarthNight – Automatische drakendoder

Draken zijn allemaal leuk en aardig totdat ze de wereld beginnen te verwoesten. Wat toevallig precies het lot van de aarde is in EarthNight. In een dystopische toekomst is de mensheid gedwongen om in de ruimte te leven, in een baan rond onze eigen wereld. Totdat twee mensen, Sydney en Stanley, het zat zijn en besluiten het probleem bij zijn hoorns aan te pakken: ze skydiven regelrecht richting planeet aarde en doden alle draken die ze intussen tegenkomen. Wat grappig genoeg resulteert in een bijzonder toffe roguelite autorunner! Automatische piloot Hoe dit spel opeens een autorunner wordt? Tijdens je val naar aarde belandt je steeds op draken met een lang lichaam. Je landt helemaal op zijn staart terwijl je naar de kop van de draak moet om hem uiteindelijk te kunnen doden. De landing zit dus, eh, nooit echt mee helaas. Ook de reis tussen staart en kop is niet zonder slag of stoot: er zitten je nog allerlei platformactie en monsters in de weg. Het helpt misschien wel dat het rennen naar de andere kant in ieder geval op automatische piloot gaat. Autorunner dus! Autorunners kunnen naar mijn mening vrij snel een beetje dof aanvoelen, vooral omdat het snel saai en doelloos lijkt. Ik vond EarthNight gelukkig niet zo’n soort spel. Dat komt grotendeels door het roguelite-element: op de draak zijn er allerlei soorten platformen, monsters en collectables te vinden die elke keer weer anders zijn. Zo voelt elk ritje op een draak anders aan. Daarbij zijn de levels vaak nog best hoog, waardoor je ook best wat freestylend kunt ontdekken. Nadeel van zulke hoge levels is wel dat de ik vaak zo hoog in de lucht was dat ik niet kon zien wat er allemaal onder me gebeurde in het level. Daardoor ben ik toch wel vaak geraakt door iets wat ik niet eens aan zag komen. Kopje kleiner Wanneer je eenmaal de kop van die gigantische draak bereikt hebt, is het tijd hem af te maken. Dit doe je door de kop herhaaldelijk te steken in de vorm van een soort ritmespelletje. Hierbij moet je de A-knop op een bepaald tempo indrukken en dat tempo verschilt per draak. Lukt het je niet het tempo te vinden of bij te houden binnen een bepaald tijdslimiet, ben je af en is de draak geen kopje kleiner. Op zich is doodgaan niet eens zo erg. EarthNight is een roguelite: elke keer als je doodgaat in dit spel, krijg je alle items die je verzamelt hebt ook mee. De basic collectables veranderen dan in de valuta water… Hey, het is een dystopische toekomst he! Met water kun je allerlei soorten items kopen in de winkel. Deze items dienen als een soort power-up, al heb je die niet per se nodig om de game te kunnen uitspelen. Alleen water is nooit echt voldoende om deze te kopen en vaak heb je andere items nodig om iets te kunnen kopen. Deze items zijn collectables in het level. Oh, en had ik verteld dat je ook een item, zoals een drakentand, krijgt als je een draak doodt? Terug naar de draken dus! Arcade Dus doodgaan hoort gewoon bij het proces om de draken te overmeesteren en dat is helemaal oké. Wanneer je het schepsel eenmaal hebt gedood, val je ten onder naar het volgende. Dit blijf je doen voor alle vijf lagen van de atmosfeer van de aarde. Wanneer je dat hebt gedaan zonder intussen dood te gaan, heb je het spel eigenlijk al gewonnen. Dat is hoe simpel en kort EarthNight kan zijn. Ik stoorde me eigenlijk helemaal niet aan de korte duur van het spel: EarthNight voelde voor mij namelijk erg aan als een arcadespelletje (EarthNight verscheen als eerst toevallig voor Apple Arcade!). Qua gave art style en toffe chiptune muziek, maar dus ook qua rechttoe rechtaan gameplay dat gemaakt is om vaak gespeeld te kunnen worden. Ik vond het jammere hieraan wel EarthNight iets eenzijdigs had: een extra spelstand had zeker geen kwaad gekund. Conclusie EarthNight is eigenlijk een bijzonder simpel spelletje: ren een weg van de staart van een draak naar de kop. Toch vond ik dit lekker simpele doel stiekem best fijn en haalde ik dankzij het arcade-achtige gevoel van het spel meer plezier uit het spel dan ik had gedacht. Lekker breindood op de vijanden hoppen en platformen was heerlijk, al was het niet altijd even duidelijk voor mij wat er buiten het scherm aan de gang was. Uiteindelijk vond ik de korte speelduur niet eens zo’n groot probleem, maar meer de eenzijdigheid van het spel: met slechts één modus voelt het spel bij een lange speelsessie al snel herhaaldelijk aan. Het is geen super baanbrekend spelletje, maar toch rent EarthNight met een tof concept en een bijzonder gaaf stijltje regelrecht automatisch in mijn hart!

N1 Score: 7.5

+ ["Erg gaaf stijltje","Simpele, tevredenstellende gameplay","Voelt als een modern arcade spelletje"]

- ["Erg eenzijdig","Soms onduidelijk wat er buiten het scherm gebeurt"]

Gekoppelde games

EarthNight (Nintendo Switch eShop)