[Review] Geschreven door Mitch op 2019-12-24 09:12:55

Shovel Knight: Showdown - Beperkt en eentonig

Aan de populariteit van Shovel Knight lijkt geen einde te komen. Van cameo's in Yooka Laylee en Super Smash Bros. Ultimate tot zelfs een speelbare vechter in Brawlhalla: de ridder is van alle markten thuis. Maar een eigen knokspel, dat had hij nog niet. En wat mij betreft had dat lekker zo mogen blijven. Shovel Knight: Showdown is Shovel Knight meets Super Smash Brothers en dat is in potentie een hele vette combinatie. Zorg dat je een vriend(in) over de vloer hebt, kies één van de acht personages en een 2D-vechtarena, en de pret kan beginnen. Met je schep, zeis of degen hak je op elkaar in, totdat je energiebolletjes op zijn en je een leven verliest. Verlies je al je levens, dan wint je tegenstander. Al kun je er ook voor kiezen om Treasure Clash te spelen, waarin je een x aantal diamantjes moet verzamelen om te winnen, die je uiteraard ook uit elkaars lijf kunt beuken. Meer wil ik eigenlijk ook niet kwijt over de opzet van het spel, want het is in de praktijk namelijk allemaal tergend saai. Dat komt voornamelijk door de zeer beperkte movesets van de personages en de engine van het spel. Beiden werken namelijk zeer goed in een platformspel, maar zijn totaal niet geschikt voor een fighter. Nu snap ik dat Showdown geen (diepgaande) fighter probeert te zijn, maar zelfs als oppervlakkige party game valt er maar weinig lol te beleven, omdat gevechten neerkomen op knopjes rammen en wachten. Heel veel wachten. Koffie zetten Goed, laten we het dan eens inhoudelijk over die beperkte gameplay hebben. In Shovel Knight: Showdown heeft ieder personage grofweg drie aanvallen tot zijn beschikking en ik zal dit illustreren aan de hand van Shovel Knight zelf. Als de titulaire held kun je slaan met je schep, een vuurbal afvuren, en op je tegenstander landen met je pogo-schep. Aanvullend op deze drie aanvallen kun je springen en heb je een pareerbeweging tot je beschikking. Naast het feit dat je deze aanvallen nauwelijks met elkaar kunt combineren (combo's zijn niet mogelijk), is je tegenstander na iedere geslaagde klap ook nog eens tijdelijk onkwetsbaar. In Shovel Knight: Showdown ben je dus na iedere succesvolle aanval even aan het wachten tot je tegenstander weer kwetsbaar wordt. Hierdoor moet je jezelf met een toch al minimale moveset ook nog eens beperken tot een laffe hit and run-speelstijl als je wil winnen. En neem gerust een flinke slok koffie wanneer je tegenstander een leven verliest: de tijd die hij of zij onkwetsbaar en roerloos knipperend doorbrengt tijdens de respawn kun je gebruiken om nieuwe te zetten. Speel je Treasure Clash, dan mag je ook nog eens extra wachten tot er nieuwe diamantjes verschijnen. Pijnlijk compliment Ik kan je nog wel vertellen over de story modus, maar ik ben bang dat ik dan echt bijna in slaap ga vallen. Van verhaal is namelijk weinig sprake, dus blijft een reeks van rond de acht oppervlakkige gevechtjes over. Lichtpuntje: de eindbaas aan het einde is wél tof, omdat dit voelt als een baasgevecht in de hoofdserie. Op dat moment vergeet je even dat je Showdown aan het spelen bent en dat dit een compliment is, spreekt boekdelen over de rest van het spel. En dat is pijnlijk. Want het is cool om alle bazen én een paar toffe extra personages onder de knoppen te krijgen. Het is geweldig om al die omgevingen uit de hoofdspellen te herkennen tijdens het vechten. Het pixelstijltje spreekt nog steeds tot de verbeelding, de besturing is ontzettend strak en voelt heel direct. De muziek is ouderwets goed. Weet je, ik wil dit spel helemaal geen onvoldoende geven. Want ik hou van Shovel Knight en ik hou van dit genre. Maar Showdown slaat de plank qua gameplay zo hard mis, dat ik het gebrek aan een online modus niet eens als minpunt ga noteren. Conclusie: Er is zichtbaar veel liefde, tijd en moeite gestoken in Shovel Knight: Showdown. De vele diverse personages, unlockables en levels laten wederom goed het vakmanschap en de gepolijste afwerking van Yacht Club Games zien. Dat maakt het des te zuurder dat de daadwerkelijke combat veel te basic en oppervlakkig is om langer dan een paar sessies te kunnen boeien. Met slechts een paar aanvallen per personages en een engine die duidelijk gemaakt is voor platformspellen in plaats van fighters, gaat het spel simpelweg enorm snel vervelen. Zonde, want er zat genoeg potentie in.

N1 Score: 4.5

+ ["De strakke besturing en afwerking van een Shovel Knight-spel","Leuke cast van personages","Audiovisueel prima"]

- ["Enorm beperkte en eentonige gameplay","Wachten tot je een ons weegt tijdens het spelen"]

Gekoppelde games

Shovel Knight Showdown (Nintendo Switch)