[Review] Geschreven door Neslihan op 2020-02-13 14:00:00

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold - een heerlijke versnapering

Wie zou niet in een wereld vol zoetigheid en lekkernijen willen leven? De naam verklapt het misschien al een beetje, maar in Snack World: The Dungeon Crawl – Gold wordt precies deze droom werkelijkheid. In dit spel mag je het overheerlijke wereldje van het Tutti-Frutti-koninkrijk door en door verkennen. Als dungeon crawler doet Snack World zijn naam ere aan: het maakt van dit spelletje een vermakelijke versnapering! Voordat we een duikje nemen in de suikerzoete wereld van het Tutti Frutti-koninkrijk, eerst een klein geschiedenislesje. Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is namelijk een remake van een Japans Nintendo 3DS-spelletje ontwikkeld door Level-5, dezelfde studio als onder andere Professor Layton en Yo-kai Watch. Helaas bleef dit spelletje sinds de originele release in 2017 een exclusief spel voor in Japan. Toch is de game in het land van de rijzende zon stiekem vrij populair geworden met een anime, manga en een speelgoedlijn. En nu mogen we dit verrukkelijke spel eindelijk ook in het westen proeven, op de Nintendo Switch dit keer! Vijf-sterren-humor Ik vind het ergens eigenlijk wel begrijpelijk waarom Snack World zo groot is geworden in Japan. Het spel creëert namelijk al vanaf het begin zijn hele eigen, beetje gekke identiteit vooral door middel van rare situaties, luchtige dialogen en veel gebroken vierde muren. Hier zijn talloze voorbeelden van te vinden in het spel, van grotere gebeurtenissen in het verhaal tot de kleinste zinnetjes. Mijn favoriete is toch echt wel de introductie van de zogenaamde Genie-aces: drie flamboyante geesten in een lamp, die een uitbundig optreden houden bij hun eerste ontmoeting en vervolgens de hele nacht samen feesten. Het vreselijke liedje zit zelfs op het moment van schrijven nog steeds in mijn hoofd, maar de humor maakt het dubbel en dwars goed! Naast de vijf-sterren-humor (volgens de door slechte grappen erkende Neslihan-schaal), illustreert dit voorbeeld ook hoeveel persoonlijkheid ieder figuur in dit spel wel niet heeft: zelfs de willekeurige personages die je zo nu en dan helpen in een gevecht. Dit maakt Snack World meteen zoveel interessanter om te spelen. Elk figuur heeft namelijk wel iets boeiends en dat maakt elke verhaallijn, hoe absurd ze ook altijd zijn, een feest om te volgen. Overheersend dungeon crawl-smaakje Je merkt misschien wel dat ik het nog niet heb gehad over het verhaal van Snack World en enkel over vage verhaallijnen. Dat komt omdat dit spel ook niet echt een rode draad heeft: jij wordt mysterieus wakker in het Tutti-Frutti-koninkrijk zonder geheugen en moet vervolgens missies van de koning voltooien. Die missies ontstaan vaak door een bizar, hip voorwerp dat de verwende dochter van de koning wil hebben, en resulteren zo in verschillende hoofdstukken. Het echte feest kan beginnen: dungeon crawlen. Dungeon crawlen (wat in dit spel lang niet altijd in kerkers is trouwens) betekent in Snack World het verkennen van automatisch gegeneerde gebieden en proberen om uiteindelijk het doel te bereiken. Intussen zijn er allerlei soorten grappige vijanden die je aanvallen, schatten om te verzamelen en soms een eindbaas om te verslaan. Het verkennen zelf gaat wel goed, al komt er door de willekeurigheid veel geluk bij kijken. Soms ben je bijvoorbeeld na twee gangen al bij de poort naar het volgende stukje en door de willekeurige natuur van het spel is het helaas ook niet altijd even zeker of verder ontdekken voor schatten wel belonend is. Zo’n dungeon crawl-queeste duurt eigenlijk ook helemaal niet lang: het verschilt vaak tussen een paar minuten tot een kwartiertje. Zelfs grotere missies zijn op deze manier opgedeeld om het makkelijk behapbaar te maken. Dit komt waarschijnlijk omdat Snack World een remake is van een Nintendo 3DS-spelletje, waarbij dit juist een pluspunt zou zijn. In de Nintendo Switch-versie voelt het echter vooral een beetje gek aan, vooral als je in docked-modus speelt. Dungeon crawlen is eigenlijk ook het enige wat je in dit spel kunt doen, naast misschien met wat mensen in het stadje praten of op zij-queesten te gaan (waar je ook door kerkers moet kruipen). Hierdoor krijgt het dungeon crawlen in Snack World een erg overheersend smaakje. Smakelijke gameplay loop Dat dungeon crawlen de focus is van Snack World: The Dungeon Crawl – Gold, betekent echter niet dat het slecht is. Snack World heeft eigenlijk een best aangename opbouw. Tijdens het dungeon crawlen moet je namelijk tegen vijanden vechten door middel van wapens of zogenaamde Jara’s. Je kunt maar een bepaald aantal van deze Jara’s meenemen naar een queeste en deze hebben elk ook JP. Dat betekent dat elke keer wanneer je dat wapen gebruikt in een gevecht, de JP daalt. Is het op nul, dan moet je het wapen wel verwisselen want je aanvallen richten geen schade meer aan. Deze vorm van vechten vind ik eigenlijk best leuk en brengt een nieuwe strategie in de rechttoe rechtaan gevechten. Tijdens het verkennen van kerkers kun je bepaalde items vinden. Deze gebruik je bijvoorbeeld om wapens of gear te upgraden. Hiermee word je sterker en kun je de volgende keer beter in de wijde wereld overleven. In zowel zij- als hoofdqueesten kun je ook speciale wapens of helpende personages (genaamd Snacks om de een of andere reden) krijgen. Deze zijn een grote hulp bij moeilijke kerkers: het is dus ook zeker aan te raden om flink wat missies op je te nemen. Qua complexiteit en diepgang doet het bij vlagen zelfs aan een RPG denken: wapens hebben bijvoorbeeld ook kleurcodes en bepaalde vijanden kun je later ook in je team krijgen. Gelukkig zijn de basics ook genoeg om een tijdje te overleven in een gevecht en is er anders makkelijk advies te vinden binnen het spel. Maar wat ik nog het allerfijnst vind aan deze hele afwisseling van stukjes verhaal, upgraden en dungeon crawlen, zijn de quality of life-elementen. Ik weet dat ik net met veel lof over de dialogen aan het praten was, maar mocht dat toch niet je ding zijn: in Snack World kun je elke cutscene met een druk op de knop skippen. Of elk stukje dialoog versnellen. Of vind je al dat gedoe met de juiste wapens en uitrusting te moeilijk? Het spel kan afhankelijk van je missie alles voor je uitkiezen. Het zijn kleine dingen, maar juist deze dingen maakten het spelen van zo veel fijner! Samen smullen Ik heb dit spel de hele tijd in mijn eentje gespeeld. Echter is het nog een vermakelijkere ervaring om het samen te spelen: in je eentje worden de kerkers al gauw best lastig om levend uit te komen. Een helpende hand komt daarbij zeker van pas. Gelukkig kun je in Snack World al heel vroeg samen (lokaal of online) de verschillende kerkers ontdekken. Dus als je een vrienden of familieleden hebt die graag mee willen dungeon crawlen, raad ik je dat zeker aan. Let wel op: helaas zijn alleen de side quests samen te spelen! Conclusie Het Tutti-Frutti-koninkrijk is een heerlijke plek om te zijn en dan heb ik het niet alleen over de zoetigheden daar. Het is gevuld met unieke en super toffe personages die in de gekste situaties belanden. Lachen is dus sowieso een gegeven, maar ook het dungeon crawlen zelf geeft veel voldoening! Ik vind dit type gameplay zelf wel net iets te overheersend en de willekeurigheid is op zijn tijd storend. Maar ondanks dat is Snack World: The Dungeon Crawl – Gold een prima vermakelijk spel dat, naast een hongergevoel, zeker een glimlach op je gezicht tovert!

N1 Score: 7.5

+ ["Fijne opbouw","Quality of life-features","Vijf sterren voor de humor"]

- ["Dungeon crawlen overheerst","Kerkers iets te willekeurig","Moeilijker als je alleen speelt"]

Gekoppelde games

Snack World: The Dungeon Crawl - Gold (Nintendo Switch eShop)