[Review] Geschreven door Paul op 2020-03-28 08:00:00

Two Point Hospital - Bizar grappige ziekenhuissimulator

De oorsprong van Two Point Hospital is te vinden in het pc-spel Theme Hospital, een ziekenhuissimulator met droge humor, die lanceerde in 1997 onder de vlag van Bullfrog Productions. Bullfrog was een populaire ontwikkelaarsstudio opgezet door Peter Molyneux en Les Edgar en bracht ook andere klassiekers zoals Populous en Dungeon Keeper. In 2016 richtte Ben Hymers, Mark Webley en Gary Carr Two Point Studios op om te werken aan Two Point Hospital. Webley en Carr hadden oorspronkelijk meegewerkt aan het originele Theme Hospital, en de invloed van dit spel is duidelijk zichtbaar in Two Point Hospital. In 2018 verscheen het spel voor pc en in 2020 waren eindelijk de consoles aan de beurt, waaronder Nintendo Switch. Is Two Point Hospital het spirituele vervolg wat het wachten waard is geweest? Doktertje spelen In Two Point Hospital bouw en onderhoud je je eigen ziekenhuizen in het pittoreske Two Point County. Ontwerp je eigen stijl door kamers, wachtruimtes en gangen naar je eigen smaak in te richten. Design is echter niet alles: een efficiënt ziekenhuis weet meer patiënten aan te lokken dankzij een bloeiende reputatie, en kan meer geld binnenharken voor nieuwe machines en gebouwen. Met talloze decoratieve voorwerpen om de verveling van patiënten die in de wachtkamer zitten tegen te gaan, én het prestige te verbeteren kun je je ziekenhuis compleet aankleden.

De patiënten die binnenstromen kennen unieke problemen die je niet in de echte wereld tegenkomt. Die zitten boordevol woordgrapjes en bizarre scenario's. Mensen met een licht gevoel in hun hoofd vereisen een machine om de gloeilamp op hun schouders om te wisselen voor een nieuw hoofd, pandemie-lijders hebben hulp nodig om de steelpan van hun hoofd te halen en individuen met een Freddie Mercury-complex wanen zich een rockster totdat de psychiater ze weet te genezen. Er zijn meer dan vijftig verschillende ziektes, stoornissen en aandoeningen aanwezig in het spel die je gaandeweg vrijspeelt door nieuwe ziekenhuizen te bemannen. De inbegrepen DLC (Bigfoot en Pebberly Island) voegt daar nog eens elk 34 nieuwe medische problemen aan toe, plus zes nieuwe ziekenhuizen bij de al vijftien bestaande locaties. Van diagnose tot uitschrijving Voordat je echter tot genezing over kunt gaan moeten mensen juist gediagnosticeerd worden. Om te beginnen heb je een receptie nodig voor de ontvangst van patiënten en om ze in te schrijven. Hierna volgt het proces der genezing: diagnose, behandeling en genezing. In het begin zal de diagnose gedaan worden door een algemene arts, wanneer de symptomen duidelijk zichtbaar zijn. In latere ziekenhuizen is het vaak een onderliggend probleem waarbij je toegewijde machines zoals röntgenapparaten, CT-scanners en DNA-laboratoria nodig hebt om te kunnen vaststellen waar het aan ligt.

Met elke stap in het proces wordt nauwkeuriger vastgesteld wat het euvel is om met zekerheid over te gaan tot de behandeling. Doe je dit te vroeg, dan riskeer je een misdiagnose en daarmee de foute behandeling, wat fatale gevolgen kan hebben voor je voor je patiënten en – nog erger – je reputatie. Voor elke stap troggel je geld af van je patiënten, dus het loont zich om zorgvuldig te werk te gaan en een handig neveneffect is dat mensen in leven blijven. Dit geld steek je vervolgens in nieuwe medische apparatuur, decoratieve voorwerpen en functionele voorwerpen zoals bankjes, brandblussers en prullenbakken die het ziekenhuis veilig en schoon houden. Genoeg te managen Om al deze patiënten te onderhouden heb je naast verschillende behandel- en diagnosekamers ook een hoop receptionisten, dokters, verplegers en conciërges nodig. Iedere werknemer kan vaardigheden leren die van pas kunnen komen bij hun functie. Naast de vaardigheden, die meeschalen met het salaris wat je betaalt, zijn er ook willekeurige positieve of negatieve eigenschappen die je personeel kan hebben. Een vlotte babbel werkt goed voor een receptioniste, maar een dokter die zijn handen niet vaak wast is wellicht niet de beste sollicitant. Hoewel een problematieke persoonlijkheid niet te verbeteren valt, kun je de medewerkers wel nieuwe vaardigheden leren door ze deel te laten nemen aan cursussen.

Dankzij uitgebreide statistieken en gedetailleerde informatie over het reilen en zeilen van je ziekenhuis ben je altijd op de hoogte van de sterke en zwakke punten. Bekijk in een oogopslag waar het niet fleurig genoeg is, waar de verwarming te wensen overlaat en waar veel mensen zich vervelen om daar op in te spelen. Ook kun je de prijs van behandelingen wijzigen en zelfs leningen afsluiten wanneer je in een financieel dipje zit. Al deze opties geven je genoeg invalshoeken om tijdig in te springen bij problemen in het ziekenhuis, en vooral de visualisatie-overlays van schoonheid, aantrekkelijkheid en temperatuur zijn ontzettend handig om te gebruiken. Onder de motorkap Terwijl het spel als een zonnetje liep in de eerste paar levels waren er toch wat dipjes te vinden in de framerate wanneer je echt grote ziekenhuizen aan het bouwen was. Met honderden patiënten en tientallen kamers in diverse gebouwen kan de console het duidelijk niet zo goed aan, wat een beetje storend kan zijn wanneer je een gigantisch ziekenhuis gebouwd hebt en probeert het overzicht te bewaren. In handheldmodus ontbreekt het gebruik van het aanraakscherm ook volledig, wat het schakelen tussen overlays en het kiezen van voorwerpen of personeel net wat soepeler had kunnen maken. Conclusie Two Point Hospital bevat gameplay van de succesformule die we al ruim twintig jaar niet gezien hebben, en stelt daarin niet teleur. De bizarre ziektes en aandoeningen zijn geinig uitgewerkt en met twee van de drie beschikbare DLC-pakketten zijn inbegrepen, die elk tientallen nieuwe gezondheidsproblemen introduceren. Zo kun je vele uren zoet zijn met het managen van je eigen ziekenhuis. Een kleine misser is het ontbreken van de aanraakbesturing in handheldmodus, wat het navigeren door diverse menu-opties nét wat intuïtiever had kunnen maken. Ook wil het spel nog wel eens haperen bij echt grote ziekenhuizen, maar dit mag de pret niet drukken. De combinatie van ironische aandoeningen, lachwekkende stoornissen en diepgaande management-elementen zal je voor een lange tijd een glimlach op je gezicht toveren.

N1 Score: 8.5

+ [" Bizarre en grappige ziektes","Diepgaande management-elementen","Genoeg plek voor creatieve uitingen"]

- ["Geen aanraakbesturing","Hapert een beetje bij grote ziekenhuizen"]

Gekoppelde games

Two Point Hospital (Nintendo Switch)