[Review] Geschreven door Paul op 2020-04-05 09:00:00

Good Job! - Een effectieve puinhoop

Uit het niets verscheen vorige week de Nintendo Direct Mini waar verschillende titels de revue passeerden. In deze presentatie werd aangekondigd dat Good Job!, een samenwerking tussen Nintendo en de Haagse ontwikkelaar Paladin Studios, direct na de presentatie beschikbaar zou zijn. Het is niet de eerste keer dat Nintendo een indietitel tijdens de ontwikkeling spot en besluit het uit te geven: Snipperclips en The Stretchers zijn op dezelfde wijze naar Nintendo Switch gebracht. Heeft Nintendo wederom indiegoud in handen? Lekker bezig! Good Job! is een puzzeler voor één of twee spelers waar je bent aangenomen om diverse klusjes op ludieke wijze te klaren. Elke verdieping in het gebouw van je nieuwe werkgever kent vier verschillende levels en is een toegewezen afdeling zoals logistiek, robotica of marketing, voor in totaal ruim dertig levels. De levels zijn redelijk simpel en binnen tien minuten te voltooien: vervang de projector voor die belangrijke meeting, maak het laboratorium schoon, breng de pakketjes naar de juiste plek, zorg voor een goed wifi-bereik, enzovoorts. De manier waarop je deze opdrachten kunt uitvoeren is helemaal aan jezelf; elk level is een speeltuin waar je doel het enige is wat telt.

In één van de eerste levels gaat een projector kapot en dien je deze te vervangen met een andere. Het is mogelijk om de projector naar de meeting te slepen, maar dit kan beter: lanceer 'm door een paar muren voor de snelste facilitaire dienst die het bedrijf ooit gezien heeft! Gaandeweg het spel worden de puzzels steeds complexer of combineert het puzzels die je eerder opgelost hebt, met een heerlijke "modern problems requires modern solutions"-vibe waarbij alles kapot mag. En ondanks dat het veelal draait om "breng X naar een kamer" of "verzamel alle objecten op de locatie" weet het spel toch iedere keer weer te verrassen met nieuwe elementen die de revue passeren. Toch ging het ook ergens mis: in een level waarbij je drie monteurs naar hun plek moet begeleiden is de AI is zo zwak geprogrammeerd dat ze vaak vast blijven hangen. Dit zorgde voor een hoop frustratie omdat er duidelijk een pad voor ze gemaakt was om verder te lopen. Een ad-hoc puinhoop... Wanneer je een level voltooid hebt krijg je een score toegewezen op basis van drie verschillende factoren: tijd, aantal verwoeste objecten en de kosten van deze schade. Tenminste, zo lijkt het. Je uiteindelijke score wordt alleen beïnvloed door de snelheid van het klaren van de klus en de rest telt eigenlijk niet mee. In het begin vond ik dit raar, maar later begon het te dagen: zo ben je vrij om je eigen oplossingen te vinden zonder dat je je daarbij zorgen hoeft te maken over bijkomende schade, en dat nodigt uit om lekker chaotisch bezig te zijn. Geen zin om de deur te openen vanaf de andere kant om de plantjes water te geven? Smijt een stoel door het glas opdat je niet hoeft om te lopen, niemand die je tegenhoudt. De ad-hoc beslissingen die je maakt tijdens het spelen zorgen voor hilarische momenten waarbij de physics vaak een eigen leventje begint te leiden.

Tijdens al dit gepuzzel wordt je ondersteund door een kleurrijke visuele stijl, muziek die je typisch in een lift tegenkomt en eventueel een coöp-partner. De kleurrijke stijl kan verruild worden voor een stijl die meer geschikt is voor mensen die een vorm van kleurenblindheid hebben, en dit is een nette toevoeging. De grafische elementen en UI zijn ontzettend strak en piekfijn verwoven in het spel, wat het spelverloop heerlijk vloeiend maakt. Zo zal het scherm in een coöp-sessie vlekkeloos overgaan in split-screen wanneer je te ver van elkaar wegloopt, om bij samenkomst weer vloeiend over te gaan tot één geheel. Tijdens de grotere levels zorgde dit wel voor een dipje in de framerate of twee, maar dat mocht de puzzelpret niet drukken. ...van korte duur Zoals eerder vermeld zijn er ruim dertig levels te spelen die zorgen voor een paar uur aan speelplezier, en dat is wat aan de korte kant. Gezien je een aparte score krijgt voor het behalen van een level in de coöp-modus is het technisch gezien mogelijk meer uit het spel te halen met een partner, maar wanneer je elke puzzel al gezien hebt voelt dit redelijk karig aan. Er zitten meer dan honderd hoedjes en pakjes in de levels verstopt om te verzamelen, maar ook dit weet niet echt te motiveren: vaak voelen ze minder interessant aan omdat je binnen een paar minuten weer een nieuwe gevonden hebt. Al met al maakt dit de prijs van bijna twintig euro erg hoog vergeleken met hoeveel uren aan gameplay het geeft.

Conclusie Good Job! is een puike puzzelgame voor één of twee spelers. De levels en opdrachten kennen genoeg variatie om je interesse vast te houden, al is er een level of twee die ietwat frustrerend kunnen zijn. Met een simpel scoresysteem waar alleen de tijd belangrijk is nodigt het spel uit om snelle technieken voor klusjes te vinden, ongeacht de materiële schade die je aanricht. Dit maakt het spel aanzienlijk leuker vanwege de ludieke chaos die je creëert tijdens het spelen, en samen met een coöp-partner komt dat heel goed uit de verf. De ruim dertig levels die elk in vijf tot tien minuten te klaren zijn geeft het spel een vrij korte speelduur, en dat maakt het prijskaartje van een kleine twintig euro in verhouding erg hoog. Al met al heeft Nintendo weer een prima indiegame weten te belichten die goed past in de huidige Nintendo Switch-bibliotheek.

N1 Score: 7.5

+ ["Nodigt uit om chaos aan te richten","Bevat genoeg variatie in levels en opdrachten"]

- ["2-4 uur speelplezier voor bijna twintig euro","Sommig levels zijn wat frustrerend door slechte AI"]

Gekoppelde games

Good Job! (Nintendo Switch eShop)