[Review] Geschreven door Dreon op 2020-04-15 08:00:00

Operencia: The Stolen Sun

Op de pc is Operencia: The Stolen Sun erg goed ontvangen en wordt het gezien als een RPG die veel elementen uit het oude dungeon crawler-genre op een goede wijze weet te herintroduceren. Nu het spel dan eindelijk is verschenen voor de Nintendo Switch, heb ik er de afgelopen weken mijn tanden eens goed in kunnen zetten. Het spel belooft een mooie grafische pracht, met een vechtsysteem dat voor doorgewinterde RPG-fanaten als muziek in de oren moet klinken. Is Operencia: The Stolen Sun een goed spel, of slaat het hier en daar toch de plank mis?

De zon is weg Jij speelt een avonturier die je helemaal zelf in elkaar zet. Deze persoon heeft besloten om zijn dromen te volgen. Hij komt uit bij een magisch kasteel dat zich bevindt in een meer. Het ligt geheel onder water en er opent zich opeens een weg naar binnen. Eenmaal binnen gekomen, leer je een dief kennen die op zoek is naar de schatten van het kasteel en samen besluit je de mysteries op te lossen. Wanneer je weer naar buiten komt, blijkt al vlug dat de zon gestolen is door een eeuwenoude draak. Het is nu aan jou en je metgezel om op zoek te gaan naar de zon en het licht weer terug te brengen op aarde. Ondanks dat het verhaal redelijk standaard is, geeft het je een goed duwtje in de rug om op ontdekking te gaan. Tijdens de tutorial krijg je het verhaal te zien van de koning Atilla, die de eeuwenoude draak verslaat en vrede terug weet te brengen naar het koninkrijk. Dit gedeelte van het verhaal komt wat langzaam op gang, maar is essentieel om het verhaal van je eigen personage te snappen. Gelukkig weet het hoofdverhaal van jouw eigen personage je meteen aan te grijpen en maak je genoeg interessante dingen mee om meer te willen zien van het spel.

Lekker old-school dungeon crawlen In Operencia: The Stolen Sun beweeg jij je door de verschillende spelwerelden door middel van een grid, zoals in een echte dungeon-crawler. In dungeon crawlers is het de bedoeling dat je kerkers verkent en deze zo goed mogelijk vastlegt op een kaart. Hierin vind je vaak verschillende interactieve objecten en locaties waar je vaak naar terug moet komen. Dit keer zijn de kerkers echter meer dan alleen kerkers: het bestaat voornamelijk ook uit grote buitenwerelden, gevuld met grotten en kerkers. Jij verplaatst je als speler van vakje naar vakje en alles wat je tegenkomt, wordt vastgelegd op de kaart. Er is ook een modus waarbij je zelf de gehele kaart moet tekenen; dit is een optie voor de echte die-hard fans van het genre. Je kunt vanaf ieder vakje 360 graden rond kijken en een interactie starten met de objecten waar je naar kijkt. Zo zijn er een hoop puzzels die je op moet lossen. Denk hierbij aan het starten van een groot mechanisme waarvoor je tandwielen moet zoeken. Wanneer je de tandwielen eenmaal gevonden hebt, moet je ze zelf plaatsen om het mechanisme aan de praat te krijgen. De tips hiervoor zijn ook allemaal in dezelfde wereld te vinden door goed rond te kijken en hier en daar voor jezelf misschien wat notities te maken. In het begin zijn de puzzels makkelijk, maar ze worden een stuk moeilijker naarmate het spel vordert. Voor sommige puzzels moet je spullen plaatsen of knoppen indrukken vanaf een redelijke afstand. Het spel is eigenlijk gemaakt voor de pc, waar de muis je een redelijke precisie geeft om te klikken. Met de control stick is het echter een stuk moeilijker. De gyrosensor had hier een mooie oplossing voor kunnen zijn.

Tijdens het verkennen van deze kerkers kom je verschillende monsters en andere slechteriken tegen. Er start een gevecht wanneer jij met ze in contact komt. Op het moment dat jij ze vanaf de achterkant weet te benaderen, krijg je één gratis ronde om ze aan te vallen. In de gevechten zie je alleen de vijanden in beeld, en de statistieken van jouw metgezellen staan rechts in beeld. De vijanden bevinden zich op verschillende rijen en het is aan jou om ze te verslaan met de juiste aanvallen. Aanvallen die op afstand werken, zijn sterker tegen de achterste rijen en aanvallen van dichtbij zijn natuurlijk het sterkst tegen de voorste rijen. Gevechten zijn slim uitgewerkt en de samenstelling van vijanden zorgt voor uitdagende gevechten. Zo kun je verdedigende vijanden in de voorste rij zetten die de ability 'taunt' gebruiken zodat jouw personages eerst langs hen moeten, voordat ze de rest aan kunnen vallen. De gevechten vragen vaak een tactische aanpak en het spel weet je groep goed uit te putten voordat je nog zwaardere gevechten in moet gaan. Tussendoor kun je je personages laten uitrusten bij het kampvuur, waar je echter wel hout voor nodig hebt. Het spel biedt maar een beperkt aantal stukken hout om te vinden, waardoor je goed moet bepalen wanneer het verstandig is om te rusten. De combinatie van moeilijke gevechten en het beperkt aantal keren dat je je personages uit kunt laten rusten, zorgt voor een leuke uitdaging. Ga je dat stuk hout voor de zekerheid gebruiken, of probeer je nog één gevecht meer vol te houden?

Het maken van toverdranken is geen makkie Een fantasie-setting gaat natuurlijk gepaard met echte raadsels. Zo moet je verschillende raadsels oplossen tijdens het doorgronden van de kerkers, maar ook tijdens het brouwen van toverdranken moet je kleine vraagstukken oplossen om tot het recept te komen. Zo moet je weten welke ingrediënten je pakt, waar ze vandaan komen en op welke volgorde je ze moet plaatsen. Dit vind ik een zeer unieke en welkome manier voor het maken van spullen die van belang zijn voor het slagen van je avontuur. De raadsels kunnen lastig zijn, maar het antwoord is altijd te vinden wanneer je de tijd neemt om echt goed te lezen. Ik was echt verrast dat zoiets simpels een lach op mijn gezicht wist te toveren. Grafische pracht op je handheld Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en zeggen dat Operencia: The Stolen Sun er fantastisch uitziet. Ondanks dat het de grafische pracht van een flinke pc nooit zal evenaren, zien de omgevingen er prachtig uit en daagt het je uit om iedere hoek van kaart te verkennen. De omgevingen zijn gevarieerd en stuk voor stuk geweldig uitgewerkt. Van een gezonken kasteel dat overgoten is met water, een prachtig spookachtig bos dat omringd wordt door blauwe magische lichten, tot een toren in een mysterieuze dimensie. Alles ziet er op en top uit en dit wordt ook nog eens versterkt door goede voice acting en een leuke cast van metgezellen. De muziek is ook van goede kwaliteit en sluit perfect aan bij iedere omgeving.

Conclusie Operencia: The Stolen Sun is een goede game die de gameplay-elementen van een echte dungeon crawler goed weet te gebruiken en er hier een daar wat goede dingen aan toevoegt. Het spel ziet er geweldig uit, zowel in handheld als op je tv en iedere wereld weet de perfecte atmosfeer neer te zetten. De gevechten zorgen voor een flinke uitdaging en het spel is er niet vies van om je nog een extra gevecht toe te werpen, wanneer je dit voor je gevoel niet meer aankunt. Mocht je een echte fan zijn van dit niche genre, is dit spel zeker een aanrader. Ook wanneer je geïntrigeerd raakt door een uitdaging, raad ik je aan om Operencia: The Stolen Sun te spelen!

N1 Score: 8.5

+ ["Flink avontuur","Leuke puzzels","Gevarieerde kerkers","Goede moeilijkheidsgraad","Grafisch mooi en atmosferisch"]

- ["Begint wat moeizaam","Sommige puzzels vragen iets te veel precisie voor de control sticks"]

Gekoppelde games

Operencia: The Stolen Sun (Nintendo Switch eShop)