[Review] Geschreven door Mitch op 2020-04-28 08:00:00

Shinsekai Into the Depths - Duikdillema

Onze eigen, aardse oceaan is misschien wel de meest mysterieuze plek in het universum. Hoe dieper je gaat, hoe minder we eigenlijk erover weten. In Shinsekai Into the Depths vormt deze onderwaterwereld eindelijk ook het decor voor een frisse Metroidvania-game. Haal je duikerspak maar uit de kast, want we gaan uitgebreid op onderzoek. In Shinsekai Into the Depths ben je een naamloos en koddig mannetje of vrouwtje. Dankzij een soort omgekeerde klimaatverandering zijn de eens zo groene velden van onze aarde volledig vastgevroren. Dit ijs verspreidt zich razendsnel, maar in de dieptes van de oceaan kan het nog niet komen. En dus trek je jouw duikerspak en een paar zuurstofflessen uit de kast om af te dalen in de dieptes en aan het ijs te ontsnappen. Maar misschien ben je niet de eerste die dit probeert... Onderwater Metroid Het eerste wat opvalt tijdens het spelen van Shinsekai is dat de besturing en het gewicht van je mannetje echt heel goed voelen. Je kunt lopen, klimmen en slaan, maar de echte fun begint wanneer je de jetstream aanzet met een druk op de knop. Hiermee kun je als het ware door het water vliegen, wat dankzij de sterke physics heel bevredigend aanvoelt. Met dit 'zweven' alleen al kun je je de eerste uren flink vermaken met Shinsekai. Zoals het een goede spelmechaniek betaamt is het easy to learn, hard to master. Dat lopen, zweven en klimmen doe je door doolhofachtige onderwaterwerelden, zoals koraalriffen, gezonken schepen en zelfs tempels. Op je kaart zie je meestal waar je naartoe moet, maar daar komen is aan jou. Als snel vind je je eerst wapen: een soort speer die je richting visachtige vijanden kunt gooien, maar ook schakelaars op afstand laat activeren. Later in het spel heb je een heel arsenaal aan wapens en moet je soms ook bazen verslaan. Inderdaad, zoals in Metroid. We need to go deeper Naast wapens en upgrades liggen er ook overal materialen verborgen die je eerst zult moeten 'minen' met je pikhouweel. Een toffe spelmechaniek hierbij is dat je op de grond kunt slaan en de 'schokgolven' hiervan een soort sonar vormen die verborgen materialen op je kaart laten zien. Heb je eenmaal genoeg van deze materialen dan kun je je duikmannetje upgraden om nog dieper te duiken, waardoor je steeds verder komt in de spelwereld. Zo daal je steeds dieper en dieper af in de spelwereld, wat een duidelijk gevoel van progressie geeft en me nieuwsgierig maakt naar hoe de bodem eruit zou zien. Helaas heb ik die bodem uiteindelijk niet bereikt, want Shinsekai bevat een aantal keuzes in design die mij persoonlijk tegenstaan. Dat begon al redelijk vroeg in het spel. De eerste anderhalf uur is namelijk een fantastische ervaring, maar dan krijg je een duikboot. En met die duikboot is iets bijzonders aan de hand. De vervloekte duikboot Een interessante mechaniek in de eerste uren van Shinsekai is dat het activeren van de jetstream boosts je ook zuurstof kost. En wanneer je al je zuurstof kwijt bent, is het game over. Je bent dus continu aan het balanceren en het vinden van upgrades voor je zuurstoftanks voelt echt waardevol. Maar dan krijg een duikboot en iedere keer wanneer je toegang hebt tot dit schip, herstel je al je zuurstoftanks. Oeps, weg uitdaging. Die duikboot zorgt nog voor een ander probleem. De wereld in Shinsekai wordt namelijk een stuk groter wanneer je het verkent per schip. Dat hoeft niet per se erg te zijn, maar iedere keer wanneer je een kleine grot in wil of een stuk materiaal wil minen, dien je uit te stappen. Wil je alle materialen vinden en het level echt uitkammen? Dan ben je zeker zo'n dertig keer aan het in en uitstappen. Anders gezegd: je ontdekkingstocht door de wereld voelt een stuk klungeliger dan zou moeten. Dilemma Ik was in eerste instantie prettig verrast door de ontdekking van de duikboot zo vroeg in het spel, maar al snel sloeg dat om in jammerlijke teleurstelling. Zowel de exploratie als de uitdaging -twee belangrijke elementen in het spel- worden hierdoor belemmerd. Daar komt nog bij Shinsekai het van de combat en de bossfights ook niet moet hebben. En dat is zonde, want het spel weet werkelijk op elk ander vlak meer dan te overtuigen. Grote namen van Capcom zelf die eerder werkten aan Resident Evil en Lost Planet zitten namelijk achter dit op het oog bescheiden, indie-achtige spelletje. En dat merk je. Het duiken en navigeren door de spelwereld wordt ondersteund door prima productiewaardes, een mysterieuze sfeer en een soundtrack die écht klinkt alsof je onderwater bent. De 'feel' van het besturen van je mannetje verraadt jaren aan ervaring in gamedesign. En zo zet Shinsekai mij voor een dilemma. Een spel dat ontzettend mooi gemaakt is en heerlijk weg speelt, maar uiteindelijk te traag bleek voor ondergetekende. Conclusie Shinsekai into the Depths dompelt je vanaf minuut één onder in een intrigerende en uitgebreide onderwaterwereld. Terwijl je steeds dieper afdaalt in de krochten van de oceaan, vind je allerlei upgrades en materialen die je helpen om in leven te blijven. Helaas haalt het het verkrijgen van een duikboot al vroeg in het spel die uitdaging grotendeels weg. Daarbij helpt het niet dat je mannetje zich relatief traag verplaatst en de omgevingen soms te groot aanvoelen. Dat is jammer, want de gameplay zit verder echt heel goed in elkaar en zowel de spelwereld als de physics weten te overtuigen. Een uniek spel dat het spelen meer waard is, als je een trager tempo kan waarderen.

N1 Score: 7.5

+ ["Mooie sfeer en presentatie","Bewegen in deze game voelt fantastisch"]

- ["Duikboot haalt uitdaging en flow uit de game","Combat weinig bijzonder"]

Gekoppelde games

Shinsekai: Into the Depths (Nintendo Switch)