[Review] Geschreven door Joost op 2004-07-03 20:47:46

De Gameplay

Het is ongelofelijk maar waar, Nintendo heeft de moeite genomen een compleet nieuwe Mario game voor de GBA te ontwikkelen! Niks geen SNES of zelfs NES port, gewoon een brand-new vanaf de scratch gebouwd Mario avontuur! En nu staat Mario er niet alleen voor, neen, ditmaal wordt hij bijgestaan door zijn bange, doch betrouwbare, in het groen gehulde broertje Luigi. 2001 was het jaar waarin één van Nintendo’s beste N64 games het licht zag, Paper Mario genaamd. In tegenstelling tot de launch game Super Mario 64, was Paper Mario geen platformer, in deze game was het voor de verandering niet rennen en springen geblazen, dit spel was een rasechte RPG, en Mario & Luigi: Superstar Saga is er de officieuze opvolger van.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=marioenluigirulez.jpg border="1"[/IMG]
Mario & Luigi begint op een ongebruikelijke manier, in plaats van dat de geliefde Prinses Peach door badguy Bowser wordt gekidnapped, komt er nu een andere slechterik ten tonele: Cackletta. Deze heks steelt op sluwe wijze Peach’s mooie stemmetje, waardoor alle woorden die haar mond ontsnappen worden getransformeerd in bommen. Vanwege de prinses haar vernieuwde vocabulaire kan Bowser haar niet ontvoeren (‘She will destroy my castle!!’), en zo ontpopt de koning der koopa’s zich als een nieuwe bondgenoot van de Mario brothers. De beste man is ook niet te slecht om Mario een lift in zijn Koopa Cruiser naar het ‘BeanBean Kingdom’ te geven. Juist, je leest het goed, naast een nieuw verhaal, beschikt deze Mario game ook nog eens over een nieuwe spelwereld. Het moet niet gekker worden bij Nintendo. Tijdens je verblijf in de Koopa Cruiser wordt je wegwijs gemaakt met de basis van het combatsysteem, zaak is om goed op te letten hoe alles werkt want knokken gaat in Mario & Luigi iets anders dan in de doorsnee RGP. Gevechten zullen in M&L niet zo maar vanuit het niets starten, de matpartijen beginnen pas als je een vijand tegen het lijf botst. Op dat moment maakt de top view plaats voor een side view, en kan het turnbased gevecht beginnen. Als je wilt aanvallen heb je de keuze uit de solo attack en en de bros. attack. De solo attack spreekt voor zich dunkt me, hierbij valt Mario of Luigi (afhankelijk van wiens beurt het is) in zijn eentje aan, denk hierbij aan bijvoorbeeld een simpele sprong op de kop van je tegenstander, of een dreun van de hamer. De Bros aanvallen spreken minder voor zich, bij deze aanvallen moet je Mario en Luigi laten samen werken op een manier die per Bros aanval verschild. Bijvoorbeeld: Mario springt naar zijn groene broer, op het moment dat het vadsige loodgietertje zich boven het hoofd van Luigi bevind, verschijnt een letter B in het scherm, dat je dan op de B-knop dient te drukken is even duidelijk als dat de paus katholiek is. Na een druk op de B-button springen de Mario brothers samen weg (als je op tijd de knop hebt ingedrukt that is), als ze zich dan boven het hoofd van hun tegenstander bevinden, verschijnt een A in het scherm, het drukken op desbetreffende knop resulteert in maximale schade bij het slachtoffer. Bovenstaande voorbeeld kent vele varianten, zo kun je later in het spel ook een hamer in deze aanval betrekken.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=MarioAndLuigi014.jpg border="1"[/IMG]
Als de tegenstander aan de beurt is met aanvallen hoef je niet hulpeloos toe te kijken hoe je figuurtjes onvermijdelijk schade incasseren, met één druk op de knop is het namelijk mogelijk de aanval van de vijand de ontwijken of zelfs te counteren, dit systeem werkt geweldig en neemt veel frustratie weg die het standaard RPG vechtsysteem kenmerkt. Nu het vechtsysteem is behandeld ga ik verder tot de orde van de dag: de gameplay buiten het vechtsysteem. Een goede RPG heeft een goed verhaal, en zoals te verwachten viel beschikt Mario & Luigi hierover. Het plot wordt duidelijk gemaakt aan de hand van grappige dialogen, waarin met een vette knipoog veel verwijzingen naar de oude Mario games voorkomen. Ook buiten de dialogen wordt je veel aan Mario’s eerdere avonturen herinnert, zo willen de Hammer Brothers je alleen bij de Bean Bean Kingdom grens doorlaten als je ze kennis hebt laten maken met je good ol’ spring skills. De manier waarop zij dit testen is door je te onderwerpen aan een touwtjesspring test in de vorm van een grappige mini-game. Nu dan over het spelverloop zelf: Mario & Luigi lopen het grootste deel van het avontuur achter elkaar aan, de voorste springt met de A knop, de achterste met de B knop, als je over een ravijn heenspringt moet je dus eerst op A, en direct daarna op B drukken. Met een druk op de start knop kun je de twee van plaats laten wisselen. Deze wisseling is noodzakelijk omdat Mario en Luigi over verschillende moves beschikken, zo kan Mario (als hij achteraan staat) met de hamer Luigi in de grond meppen zodat hij ondergrondse verder kan avonturieren, als Mario op zijn beurt een ram van dit handige gereedschap krijgt, zal hij krimpen tot Mini-Mario, wat van pas komt bij het oplossen van de leuke, originele puzzels die je veel zult aantreffen.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=marioenluigi3.jpg border="1"[/IMG]

Graphics & Geluid + Conclusie

Graphics & Geluid Net als met de gameplay zit het ook helemaal snor met de graphics, het is duidelijk te zien dat Mario & Luigi speciaal voor de GBA is gemaakt, de animaties zijn netjes, de kleuren zijn helder en fris, en alles ziet er gewoon mooi afgewerkt en solide uit. Het geluid is ook fantastisch verzorgd, het spel zit vol met de oude catchy Mario deuntjes, uiteraard allemaal wel vernieuwd en geremixed, zodat ze goed aansluiten bij de hele Mario & Luigi feeling. Ook leuk om te horen dat Mario en Luigi tijdens de dialogen zo nu en dan hun mond opentrekken, hun leuke – compleet met Italiaanse accent – brabbeltaaltje toverde telkens maar weer een glimlach op m’n gezicht. Zeer grappig gedaan.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=MarioAndLuigi016.jpg border="1"[/IMG]
Conclusie: Mario & Luigi mag zich met recht de beste GBA RPG tot op heden noemen, zoniet de beste GBA game tot nu toe. Alles aan deze game is geweldig, de menuutjes zijn duidelijk en overzichtelijk, zodat ook de beginnende RPG’er gelijk met deze game aan de slag kan, de gameplay staat als een huis, nooit eerder heb ik gebruik mogen maken van zo’n geweldig battle systeem, of zulke heerlijke puzzels mogen spelen. En naast het creeren van goede gameplay, is er door de makers van deze game hebben ook nog eens rekening gehouden met oog en oor. Ook is het mooi om te zien hoe de oudere Mario spellen flink op de hak worden gezet, zo staat deze game bol van grappige parodieen, en dit heeft ook betrekking tot de humorvolle dialogen, die in tegenstelling tot sommige andere Role Playing Games nooit saai worden, maar altijd fris en vermakelijk blijven. Of je nu een beginnende of al meer ervaren RPG gamer bent, jong of oud, deze game is voor iedereen geschikt. In de pakweg 30 uur dat je met dit spel bezig zijn, zul je meerdere malen met volle concentratie op het scherm van je GBA (SP) gefocust zijn, om zodoende zoveel mogelijk van deze game tot je te nemen. Ten slotte wil ik Nintendo op m’n blote knieen danken voor de keuze om niet bijvoorbeeld Mario RPG (SNES) direct te porten, maar om gewoon een compleet nieuw, origineel avontuur te ontwikkelen. Hulde!

N1 Score: 9.3

+

-

Gekoppelde games

Mario and Luigi: Superstar Saga (Game Boy Advance)