[Review] Geschreven door Erik op 2020-05-30 14:15:53

The Elder Scrolls: Blades

Bethesda lijkt de Nintendo Switch in haar hart te hebben gesloten. Niet alleen brachten ze Doom (en binnenkort ook Eternal) naar het platform, ook haar befaamde open-wereld RPG The Elder Scrolls V: Skyrim is op de Nintendo Switch uitgekomen. Nu mogen we zelfs genieten van een nieuw deel van deze franchise! Al is The Elder Scrolls: Blades wellicht wel een beetje anders dan je gewend bent. Misschien kun je Blades het beste omschrijven als een RPG-lite, dat je opsmikkelt in kleine, hapklare leveltjes. Vanuit een pas verwoeste stad neem jij allerlei queesten aan, die je leiden naar verschillende typen kerkers. Hier maak je door middel van een toegankelijk gevechtssysteem korte metten met Goblins, Skeevers, Skeletons en ander bekend The Elder Scrolls-gespuis. Geen grote open wereld dus, helaas - al is dat ook wel wat lastig, gezien het spel ook op iOS en Android uitkomt. Belangrijk om te weten: stiekem is The Elder Scrolls: Blades dan ook geen typische consolegame, maar meer een mobiel spelletje dat je toevallig ook op een groot scherm kan spelen. Niks, noppes, nada Een groot voordeel is dan ook dat The Elder Scrolls: Blades voor niks, noppes, nada uit de Nintendo Switch eShop te toveren is. Dit betekent echter wel dat de makers allerlei microtransacties hebben toegevoegd, waardoor het zomaar voor kan komen dat je de portemonnee moet trekken om verder te komen. Persoonlijk ben ik niet zo fan van dit systeem. Op mobieltjes kan ik er nog wel mee inkomen, maar op de console moet je gewoon een zak met geld aan de ontwikkelaar kunnen geven om er vervolgens zonder poespas van te genieten. Ik zit er niet zo op te wachten dat ik een bepaalde queeste niet kan uitvoeren omdat ik moet wachten op de voltooiing van nieuwe gebouwen in m’n pas verwoeste stad (tenzij ik natuurlijk een handig betaalmiddel aan Bethesda geef). Dat gezegd hebbende: The Elder Scrolls: Blades kan je best wat plezier geven, hoor.

Hoewel dit mooie plaatje anders doet blijken, is Blades grafisch helaas geen hoogvlieger. Ook technisch hapert het geheel af en toe.

Lekker staggeren De RPG-lite is voorzien van verscheidene spelmodi. Town is de hoofdmodus van het spel: hier volg jij jouw personage (dat je zelf naar smaak mag ontwerpen) om die dekselse doerak te pakken die jouw stadje in ruïnes heeft gelegd. Hiervoor voer je allerlei missies uit (versla X Goblins, vind personage Y, los puzzelkamer Z op) en bouw je de stad weer terug in zijn volle glorie met al het materiaal dat je verzamelt. Deze hoofdmoot houdt je ongeveer een uurtje of tien bezig. Verder heb je Abyss. Hierin verandert de titel meer in een dungeon crawler-lite: jij probeert zo diep mogelijk in een kerker te komen. De vijanden worden steeds sterker, maar de beloningen ook steeds groter. Mwah. Riekt iets teveel naar pay-to-win. Tot slot is er de Arena: hier probeer je in één-tegen-één-gevechten jouw online tegenstander een kopje kleiner te maken. Nog best aardig! Dit heeft natuurlijk alles te maken met het gevechtssysteem, dat nog best aardig uitgewerkt is. Het werkt super, super simpel, maar toch komt wat leuke tactiek bij kijken. Gevechten voltrekken zich (net als het rondlopen door de kerkers, trouwens) in de eerste persoon, en zijn vooral gericht op slim verdedigen en op het juiste moment aanvallen. Met een welgemikte druk op ZR of ZL geef je een zwieper met je wapen, terwijl een druk op de vierpuntstoets je schild naar boven haalt. Blok je op het juiste moment, dan ‘stagger’ je je vijanden: oftewel, hij wordt zo versuft dat ie even niet meer aan kan vallen. Dit werkt ook andersom: los jij in het wilde weg aanvallen op de vijand, dan is de kans groot dat 'ie jouw aanvallen ook blokt. Wordt al dat timen je allemaal wat teveel, kun je ook wat magie of een speciale aanval op je tegenstander afvuren. Moet je wel even goed letten op zijn zwaktes: anders slaat je spreuk alsnog geen deuk in een pakje boter. Belangrijk om te weten: jij kunt niet bewegen tijdens dit geheel. Je staat dus de hele tijd oog in oog met zo’n verdraaide Skeleton. Dit zorgt ervoor dat de focus puur ligt op het aanvallen en verdedigen. Het heeft allemaal niet zo veel om het lijf, maar speelt nog best aardig weg. Vooral tijdens de online Arena-gevechten liet het systeem zijn kracht zien, tegen spelers van vlees en bloed. Het jammere? Hoe goed je er ook in wordt: heel veel grinden óf wat centjes naar Bethesda sturen is in latere missies toch écht de sleutel naar succes om vijanden te overwinnen. Niet geheel onbegrijpelijk (een ontwikkelaar moet ook zijn brood verdienen), maar ook niet geheel passend op de Nintendo Switch.

Conclusie Trek in meer The Elder Scrolls? Dan doe je geen miskoop met Blades. Letterlijk, want het spelletje is gratis uit de Nintendo eShop te toveren. Je verkent kleine kerkers, maakt monsters een kopje kleiner via een aardig gevechtssysteem en herstelt langzamerhand je stad in volle glorie. Het feit dat de game ook op mobieltjes uitkomt, zorgt er wel voor dat het wat trager speelt dan je gewend bent. Het geheel is best aardig om af en toe eens een half uurtje te spelen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het pay-to-win-systeem niet echt vind passen op de Nintendo Switch.

N1 Score: 6

+ ["Leuk gevechtssysteem","Zit boordevol content","Gratis te downloaden.."]

- ["\u2026maar stiekem past dit niet zo goed op de Switch","Heeft niet zoveel om lijf","Stelt grafisch teleur"]

Gekoppelde games

The Elder Scrolls: Blades (Nintendo Switch eShop)