[Special] Geschreven door Mitch op 2020-07-05 10:00:00

Hoe sterk is Min Min in Smash Bros Ultimate?

Recent werd het eerste personage van het tweede volume van de Smash Brothers Figher Pass uitgebracht: Min Min! Inmiddels heb ik aardig wat potjes met deze rekbare dame geknokt en leek het me leuk om mijn oordeel als competitieve Smash-speler met jullie te delen. Kan Min Min een beetje meekomen met de rest van de cast? Ongebruikelijke zoner Min Min behoort tot het zogenaamde Zoner-archetype. Of in normaal Nederlands: een personage dat graag ver weg van de tegenstander staat om deze vanaf een afstandje te bestoken met aanvallen. In het geval van Min Min vuurt ze geen projectielen, maar haar lange armen af richting je neus. Deze bewegen redelijk traag en hebben aardig wat endlag, waardoor je niet zomaar ongestraft op knopjes mag drukken zoals bij sommige andere vechters. Ik kijk naar jou, Young Link. De sterkste punten van Min Min zijn natuurlijk haar lange, elastische armen. Het bereik van deze ledematen is ronduit belachelijk te noemen, helemaal als je bedenkt dat het uiteinde van haar draken-arm ook nog een laser uitspuwt. Helaas (of gelukkig) bewegen ze niet al te snel, waardoor je er gemakkelijk overheen kan springen. De Min Min-speler kan daar dan weer op anticiperen door je met een aerial tegemoet te komen. Goed anticiperen op wat Min Min gaat doen is dus cruciaal, anders krijg je al snel een stomp op je bakkes. Veilig edgeguarden Min Min wordt pas écht gevaarlijk, wanneer je zelf van het veld bent geslagen en probeert terug te komen. Eén stomp kan je dan fataal zijn en dankzij haar lange bereik hoeft Min Min zelf niet de grond te verlaten. Voor de Min Min-speler is er dus geen enkel risico. Het doet denken aan de Nikita-raket van Snake, maar dan (ironisch genoeg) wat minder flexibel. Als je echter een personage speelt met meerdere sprongen (Kirby), of een personage dat goed laag kan recoveren (Inkling), dan is het ontwijken van de armen goed te doen. Met de focus op de armen lijkt Min Min voor veel spelers een eentonige vechter, maar dat is niet helemaal waar. Met haar jab-combo, neutral air, up air, down-tilt en up-tilt heeft ze een respectabele selectie aan andere moves om je het leven mee zuur te maken. Volg bijvoorbeeld eens een laag-bij-de-grondse neutral-air op met haar sliding-move, gevolgd door een up-tilt om je tegenstander de lucht mee in te lanceren. Een simpele combo, maar erg effectief wanneer je tegenstander nog niet zoveel schade heeft. One-arm pony? Tenslotte kan Min Min ook nog wisselen tussen drie typen Arms. Zelf maak ik het meeste gebruik van de drakenvariant. Deze heeft de beste mix tussen bereik, snelheid en schade. Wanneer de tegenstander richting de 100% gaat, wissel ik naar de gele Megawatt-arm. Met name de variant in de lucht is sneller dan je denkt en kan tegenstanders heel rap uitschakelen. De laatste Arms-variant, de RamRam, gebruik ik zelden. Deze is wat sneller, maar kan de snelste vechters van de cast nog steeds niet bij houden. Ondanks al het bovenstaande, is het wel een feit dat Min Min simpelweg minder moves heeft dan andere personages. Omdat je de armen met zowel de A-knop als de B-knop bestuurt, heeft ze technisch gezien één special move minder. En haar voetenwerk mag er zijn, maar tegelijkertijd is dat ook niet iets om écht over naar huis te schrijven. De snellere personages van de cast met betere frame-date gaan Min Min aardig wat problemen bezorgen, verwacht ik. Conclusie Min Min is geen gebalanceerd personage, maar heeft overduidelijke sterktes en zwaktes. Dit maakt haar in het competitieve circuit vooral een goede counterpick. Met name de grotere en tragere zwaargewichten gaan het lastig krijgen tegen Min Min, alsmede personages die heel erg afhankelijk zijn van een lineaire, horizontale recovery. Donkey Kong-spelers, zo gok ik, gaan een bloedhekel gaan krijgen aan Min Min. Maar hey, dan moet je maar geen Donkey Kong spelen.

Gekoppelde games

Super Smash Bros. Ultimate (Nintendo Switch)