[Review] Geschreven door Mitch op 2020-07-29 08:43:01

RUINER - verpest het een beetje

Ruiner is een twin stick shooter gecombineerd met bullet hell chaos en wordt uitgegeven door het fantastische Devolver Digital. Oh, en het spel heeft een vet cyberpunk stijltje dat duidelijk leentjebuur speelt bij klassieke animatiefilms als Akira en Ghost in the Shell. Na een positieve ontvangst op pc en andere consoles, is de game nu drie jaar later ook op de Nintendo Switch te spelen. Ondanks al deze goede signalen, wist Ruiner me echter geen moment te grijpen. Ruiner verspilt geen enkele tijd. Vanaf de eerste seconde loop je, honkbalknuppel in de hand, door een schimmige fabriek. Af en toe flitst er een glitchy boodschap door het beeld, ondersteund door een kille, robotische stem. "Kill BOSS". Je opdracht is dus duidelijk, maar voordat je bij de grote baas aan komt, mag je natuurlijk eerst een boel andere vijanden over de kling jagen. De actie zie je daarbij van bovenaf en naast je honkbalknuppel krijg je ook al snel toegang tot een divers arsenaal aan vuurwapens. Herhaal Ruiner speelt als een twinstick shooter en dus loop je met de ene stick en met de andere analoge stick draai je jouw mannetje om te bepalen in welke richting je schiet of slaat. Vaak word je opgesloten in een kleine arena en komen er vijanden op je af uit vier richtingen. Aan jou de taak om hun aanvallen te ontwijken en ze uit te schakelen. Na afloop krijg je een ranking en wat nieuwe wapens en mag je weer een stukje lopen, totdat je de volgende arena bereikt. Herhaal. Misschien klinkt de bovenstaande alinea wat droger en saaier dan je van mij gewend bent, maar ik kan er echt niet veel meer van maken. De actie in Ruiner voelt namelijk nergens bijzonder en mist boven alles variatie. Je hebt een finishing move wanneer een mannetje op de grond ligt en je kunt gedurende het spel je personage upgraden met bijvoorbeeld een energieschild of een nieuwe aanval. Dat zijn geinige extra's , maar ze schudden de gameplay niet voldoende op om betekenisvol aan te voelen. Betere games Het spelen van Ruiner herinnerde me vooral aan betere games. De shootouts lijken op Hotline Miami, maar dan veel langdradiger. Je hebt de dash uit Furi om aanvallen te ontwijken, maar dan zonder de nuance van het verder dashen door de knop langer ingedrukt te houden. Je bent net als in Katana Zero een naamloze asassin die gemanipuleerd wordt door een derde partij. Maar waar Katana Zero helemaal los gaat en je continu verrast met nieuwe omgevingen of gekke twists, daar blijft Ruiner steken in monotonie. Ruiner deed me uiteindelijk nog het meeste denken aan de Super Nintendo-titel Super Smash T.V. In dat spel doe je mee aan een gekke, gewelddadige tv-show waarin moet zien te overleven in een afgesloten arena vol met agressieve lui. Het spel kwam uit in 1990 en is ook nu nog prima te spelen, als je het eentonige concept en de ietwat verouderde besturing voor lief neemt. Mocht je geen SNES meer hebben staan, dan is Ruiner een prima alternatief. Maar vergeleken met vergelijkbare indietitels, schiet Ruiner helaas tekort. Conclusie Ruiner is een aardige twinstick shooter met een vet cyberpunk stijlje, maar door een gebrek aan variatie in zowel gameplay als presentatie gaat het spel helaas snel vervelen. De game pakt elementen uit indieklassiekers als Hotline Miami, Furi en Katana Zero en gooit deze in één grote smeltkroes. Het jammerlijke resultaat hiervan is dat Ruiner een eigen smoel en visie mist. Het is nergens echt slecht, maar ook nergens bijzonder.

N1 Score: 6.5

+ ["Toffe cyberpunk visuals","Degelijke gameplay"]

- ["Erg eentoning","Mist een eigen visie"]

Gekoppelde games

Ruiner (Nintendo Switch)