[Review] Geschreven door Gebruiker 3303 op 2004-07-12 14:05:43

Donkey Konga

D-K! Donkey Kong! He's the leader of the bunch, You know him well. He's finally back, To kick some tail! Lees de review van Namco's nieuwste trommel game! Donkey Konga is inmiddels alweer een tijdje uit in Japan. Hetzelfde geldt voor de uitbreidingsdisk, Donkey Konga 2, terwijl wij nog zitten te wachten op het eerste deel. Ik kon niet wachten tot 15 oktober, dus besloot ik de game te importeren. Ik zag echter een ding over het hoofd, waar ik later in deze review op terugkom. Zoals je misschien al wist is Donkey Konga een trommelgame in de sfeer van het eerder uitgebrachte Taiko no Tatsujin voor de PS2 (eveneens van Namco). In de game is het de bedoeling om op het juiste moment de linker, de rechter of allebei de drums aan te slaan of in je handen te klappen. Dit wordt weergegeven aan de hand van verschillend gekleurde cirkels voor de drums, en een sterretje voor het klappen. Vanaf het begin zijn alle 32 liedjes beschikbaar in de normal- en hard modus, maar gaandeweg zul je door het succesvol uitspelen van elk liedje geld verdienen. Met het geld kun je de gehele expert mode unlocken en extra geluiden vrijspelen voor je drums. Voor mensen die de expert mode nog niet lastig genoeg vonden, is er ook een “Cool”-stand. In deze stand zie je geen icoontjes meer, waardoor je, behalve als je alle liedjes uit je hoofd kent, niet weet wat je moet aanslaan of wanneer je moet klappen. Daarnaast zijn er nog de drie verschillende mini-games (Whack-a-mole, Banana Juggling en 100 Meter Climber), die niet bepaald uitgebreid zijn, maar wel voor wat afwisseling zorgen.

Een belangrijk element van de game is, je raadt het al de drums. De Taruconga, zoals de controller officieel wordt genoemd, is een vernuftig apparaat wat er netjes afgewerkt en stevig uitziet. De drums reageren goed en tevens is het mogelijk om de gevoeligheid in te stellen. Omdat je natuurlijk niet zelf vier Taruconga’s gaat kopen, geeft de game je ook de mogelijkheid om normale controllers te gebruiken. Het is een handig alternatief, maar écht drummen blijft natuurlijk leuker. Al met al vond ik de gameplay van Donkey Konga ruim voldoende. Het spel is amusant om te spelen, zelfs in je eentje, en kan gemakkelijk uren achter elkaar worden gespeeld. Bovendien is het uitdagend, vooral wanneer je verder komt en de expert liedjes vrijspeelt. Donkey Konga is geschikt voor jong en oud, en stel je het plezier op feestjes eens voor! Graphics Grafisch is Donkey Konga alles behalve indrukwekkend. Bij muziekgames verwacht je doorgaans geen state-of-the-art presentatie, maar wat deze game levert is minimaal. Er zijn maar een paar verschillende, levenloze achtergronden en het scherm wordt gevuld met leden van de familie Kong. Deze sprites (ja, géén 3D modellen) zien er echter schokkerig uit en hebben slechts enkele frames aan animatie. Net zoals bij Namco’s andere muziekgame Taiko no Tatsujin, heeft ook Donkey Konga een balk waar de maatlijnen en de verschillende iconen worden weergegeven. Bij elke keer dat je op het juiste moment klapt of drumt, vallen er muntjes in de muntjesmachine (hoe kan het ook anders?). Bij een langere reeks, ook wel drumroll genoemd, vliegen er ballonnen naar boven, die de boel nog een beetje opfleuren. De drie mini-games zijn grafisch ook niet je van het. De graphics doen over het algemeen erg goedkoop aan. Iemand die met Flash overweg kan, zou dit naar mijn idee makkelijk na kunnen maken. Donkey Konga is een typisch een geval van “gameplay over graphics”.
Sound Het geluid is natuurlijk het belangrijkste gedeelte bij een muziekgame als Donkey Konga. De soundtrack van de game is niet super uitgebreid (32 tracks), maar gelukkig wel afwisselend. Zo is er een gezonde mix van J-pop (Shake, Desire) en Anime liedjes (Galaxy Express 999, Kirby!), maar heb je ook latin, klassieke muziek, gamesmuziek (DK rap, Super Mario bros.) etc. Voor de complete lijst verwijs ik je door naar deze pagina. Met uitzondering van de latin en gamesmuziek zul je niet alle liedjes vanaf het begin herkennen. De meesten zijn Japans, waar je na een tijdje wel aan gewend raakt. Persoonlijk vond ik de hele soundtrack, zelfs de afgezaagde Japanse popsongs, de moeite waard om meerdere keren te beluisteren. Er is iets voor iedereen, wat deze game geschikt maakt voor een breed publiek. Je kunt behalve de moeilijkste versies van de liedjes ook extra geluiden voor je drums unlocken. Het overgrote gedeelte van de ongeveer twintig vrij te spelen geluiden begint helaas na een tijdje te vervelen.

Conclusie

D-K! Donkey Kong! He's the leader of the bunch, You know him well. He's finally back, To kick some tail! Lees de review van Namco's nieuwste trommel game! Importeren, of toch niet? Of je Donkey Konga wel of niet moet importeren. Er zijn een paar factoren waardoor ik volmondig “ja” zou zeggen, maar ook een paar waardoor ik het importeren sterk zou afraden. Pluspunten zijn dat de menu’s in de game vrij makkelijk te begrijpen zijn, en de meeste liedjes ook westerse oren zullen aanspreken. Er is echter één belangrijk minpunt. Door het gebruik van de Freeloader of Action Replay is saven bij de game onmogelijk. Dus behalve als je een gemodificeerde Gamecube hebt, wordt je vooruitgang niet opgeslagen, wat erg frustrerend kan zijn. In het begin zijn gelukkig alle normal en hard liedjes speelbaar, maar gaandeweg wil je natuurlijk ook de expert liedjes, de mini-games en de talloze geluidjes voor de drums unlocken.

De oorzaak van het probleem is het volgende: op elke memorycard is een zogenaamde “region setting” geschreven, die de Freeloader niet kan opheffen. De meeste games controleren dit echter niet, waardoor ze gewoon goed werken met de Freeloader. Donkey Konga en Mr. Driller (Namco) zijn tot nu toe de enige bekende games die de region setting wél controleren, met als gevolg dat je niet kunt saven. Dit bederft natuurlijk nogal het plezier, aangezien je steeds weer opnieuw moet beginnen. Daarom raad ik je aan om, als je tóch een Donkey Konga game wil importeren, Hit Song Parade te kiezen. Bij deze uitbreidingsdisk zijn er namelijk geen problemen met betrekking tot saven.
Conclusie Hoewel Donkey Konga op grafisch gebied geen potten kan breken vond ik het toch een erg geslaagde game. De game importeren kun je beter niet doen vanwege het eerder genoemde probleem, maar desondanks heb ik veel plezier beleefd aan de eerste muziekgame voor de Gamecube. Zowel de gameplay als de liedjes spreken een breed publiek aan en blijven ook na herhaling amusant. Voor diegene die na enkele maanden is uitgekeken op het origineel, zijn er altijd nog de uitbreidingsdisk en de platformgame (Donkey Kong Jungle Beat ), waarvan laatst genoemde begin 2005 verschijnt. In oktober kan mijns inziens het massale trommelen beginnen! Daar zaten ze dan: vijf stoere jongens klappend in de handen en ééntje slaand op enkele trommeltjes. Precies zoals in de Japanse tv-reclame die op internet circuleert. Bij iedereen die afgelopen woensdag in de Schoonbroodstraat te Geleen liep en bij nummertje 16 eventjes door het raam naar binnen tuurde, moet op zeker het woord ‘mongolisch’ in zijn/haar hoofd zijn opgekomen. Na de aankondiging van een DK trommelspelletje was ik niet bepaald amused (“waarom geen platformer?!”), maar na het spelen van de Japanse Donkey Konga ben ik helemaal verkocht. Het lijkt maf, eentonig, te kort houdbaar en qua basis erg simpel, maar het tegendeel is waar. Deze game is 10x zo verslavend als een jaarportie alcohol, drugs en nicotine bij elkaar, juist omdat hij zo’n simpele basis heeft. Op ex-werkgever site CubeDomain heb ik eens geschreven dat de kracht van games vaak in een simpele basis zit. Als voorbeeld noemde ik Legend of Zelda I, maar ook Advance Wars en Prince of Persia I zijn perfecte voorbeelden. Donkey Konga is dan ook zeker met deze spellen vergelijkbaar. Bij een simpele basis moet natuurlijk wel wat uitdaging aanwezig zijn, en dat bieden de moeilijkere tracks van Konga zeker! Dat maakt de game ook meteen geschikt om in je uppie te spelen, naast de onbeperkte fun die hij met meerdere personen levert. Nu heb ik maar één dag gespeeld, en misschien denk je dat ik te voorbarig ben met mijn mening, maar bij het spelen van de hierboven genoemde vergelijkbare spellen was ik ook al na één dag verkocht. Simpel, vernieuwend, verslavend en moeilijk om alles perfect te spelen…. Zó kennen we Nintendo weer. Top!Joël Meijers

N1 Score: 8.5

+

-

Gekoppelde games

Donkey Konga (Nintendo GameCube)