[Preview] Geschreven door Paul S op 2003-04-05 14:11:12

Product Number 03

Vorig jaar kondigde Capcom 5 exclusieve games aan voor Nintendo’s GameCube. Een van deze games was Project Number 03 (PN03). Het is ook de eerste die uitgebracht zou worden, en inmiddels is de game inderdaad in Japan te koop. Hoewel de punten in Japan niet echt overweldigend zijn, ben ik persoonlijk nog wel enthousiast over de game. Het is vooral de uitstraling, maar ook zeker de gameplay. Benieuwd hoe alles in deze game in z’n werk gaat? Nee, lees dan verder. Wel? Lees dan ook maar verder, want nu ben je toch bezig. PN03 is te omschrijven als… origineel. Het geheel lijkt een 3rd person shooter, maar is dat maar ten dele. Het doel van deze game is wel schieten zonder geraakt te worden, maar schieten doe je niet met een pistool. Schieten doe je (of eigenlijk Vanessa, de heldin van de game) met je handen. Tijdens de actie kun je springen, weg duiken, salto’s maken en andere acrobatische bewegingen uithalen, maar wees eens eerlijk, daar is een lichaam als dat van Vanessa uitermate geschikt voor. Besturing De besturing is als volgt: Linker stick: Beweeg Vanessa A: Schiet B: Spring Y: Rol X: Verander doel L en R: Ontwijken Z: 180 graden draaien C: Camera D-pad: Energy Drive moves Er moeten bij dit lijstje wel enkele kanttekeningen maken. Zo draai je niet om als je de joystick terug trekt, maar maak je een achterwaartse salto. Het is allemaal even wennen, maar daarna kun je natuurlijk uitstekend met de besturing uit de voeten. Vergelijk het maar met een 1st person shooter, alleen dan met 3rd person graphics. Gameplay De gameplay bestaat niet uit de dans game (wat een tijd geleden wel werd gesuggereerd), het doel van je game is echt alle vijanden opblazen, maar dan wel zonder geraakt te worden. Je hebt dan ook een scala aan ontwijk moves die je met enkele knoppen combinaties zo uit je mouw schud. Natuurlijk heb je ook een hele sloot aan offensieve moves. Naast je standaard beam (uit de palm van je hand) bestaan er ook speciale moves, zogehete Energy drives. Die krijg je waarschijnlijk als je een balk vol hebt (is mij nog niet helemaal duidelijk) en zijn afhankelijk van het pak dat je op dat moment aan hebt. Er zijn erg veel verschillende pakken. In ieder geval zijn het er 11, maar Capcom houdt wel van een geheimpje hier en daar dus ik neem aan dat er zeker nog een pak te krijgen is. Alle pakken hebben andere stats en ook andere eigenschappen. Alle pakken zijn ingedeeld in 4 levels en die levels geven uiteraard aan in welke categorie ieder pak geplaatst kan worden. Tijdens je avontuur kom je geen menselijke tegenstanders tegen, maar wel een hele berg schroot. Nou, ja schroot. De robots zijn allemaal met erg veel gevoel voor detail ontworpen en gemodelleerd. Daar komt nog eens bij dat ze erg overtuigend zijn geanimeerd en dat komt de sfeer zeker ten goede. Er zijn ruim 14 vijanden in de game, die variëren van turrets, tot rijdende robots, tot vliegende robots tot gigantische eindbazen en tja, ze zijn allemaal even dodelijk en lijken het allemaal gemunt te hebben op onze Vanessa… Verder is het natuurlijk noemens waardig dat de game bestaat uit 12 levels, die zijn te spelen in zeker 3 modes (Easy, Normal en Hard), maar Capcom zal ook hier wel weer een extra mode hebben ingebouwd. Het ziet er naar uit dat de game niet echt lang duurt (een uur of 5 en je hebt hem uitgespeeld (op Easy)), maar het zijn juist deze ouderwetse moeilijkheidsniveaus die de game een langere levensduur geven. En voor dat ik het vergeet. Je kunt niet alle pakken verzamelen door de game alleen op easy te spelen. Graphics Over de stijl van de game is veel of weinig te vertellen, maar één ding staat vast, de game is erg cool. De glanzend witte omgevingen zijn erg hip en kunnen zo uit de toekomst zijn weggelopen. De woestijn (vol met wrakken en oude troep) is ook erg mooi. De binnen omgevingen zijn niet zo geweldig gevarieerd maar ze blijven mooi. De modellen van de vijanden zijn erg mooi, maar blijkbaar wel een beetje kartelig. Misschien dat die karteltjes nog worden weggewerkt in de VS en Europese versie, want het zou de game zeker ten goede komen. De muziek bestaat uit, hoe kan het ook anders voor een game uit de toekomst, techno. Als je stil staat met je karakter zul je zien dat Vanessa er erg van houdt, want ze begint dat flink met haar achterwerk te shaken. Zelf dig ik dat soort muziek ook wel en volgens bronnen is de kwaliteit erg goed. Er is bijna geen spraak in de game, en het verhaal wordt dus verteld met tekst, maar de geluidseffecten mogen er wel zijn. Brute ontploffingen en felle laserschoten vliegen je continu om de oren. Dat komt de sfeer natuurlijk weer ten goede! Ik hoop dat de game niet teleur gaat stellen. Sommige sites melden dat de game goed is, maar niet geweldig. We zullen het zelf zien tegen de tijd dat hij hier in de schappen ligt. Tot dan kun je op GameQube.nl natuurlijk al het nieuws over deze game vinden. Check de hippe officiële PN03 site hier.

Gekoppelde games

Product Number 03 (Nintendo GameCube)