[Review] Geschreven door Dreon op 2021-02-16 13:01:16

Undermine

Ik weet niet wat het is met mij en het Roguelike-genre. Op één of andere manier kom ik steeds weer terug bij dit soort games. Roguelikes zijn role-playing games waarin je één leven hebt, kerkers vaak willekeurig gegenereerd worden en je in één keer moet proberen zo ver mogelijk te komen of de eindbaas te verslaan. Vaak gaat dit gepaard met het verbeteren van jouw personage wanneer je dood gaat. Hierdoor kun je iedere ronde een stukje verder komen. Toch zijn er vaak verschillende elementen nodig om een Roguelike een leuke ervaring te maken. Weet Undermine deze elementen goed te combineren, of slaat het spel de plank mis?

De koning zijn gezag valt niet te ondermijnen In Undermine speel jij een onderdaan van de koning van Delvemore. Dit koninkrijk wordt geteisterd door aardbevingen afkomstig van een mijn. De koning stuurt ongegeneerd zijn onderdanen om de beurt naar binnen om de aardbevingen te stoppen. Zijn onderdanen worden uitgerust met niks meer dan alleen een pikhouweel, wat een fijne man. Het maakt hem niet uit hoeveel hij er moet sturen, hij hoopt gewoon dat er ooit op een dag een einde komt aan deze aardbevingen en het gevaar dat zich in de diepte verschuilt. Als speler kruip je in de huid van een onderdaan, totdat deze het begeeft. Het is aan de volgende persoon om de draad weer op te pakken en net een stukje verder te komen. De reis lijkt gedoemd te mislukken, maar toch zijn er wel een paar zaken die het je gemakkelijker kunnen maken. Zo is iedere onderdaan een ster in het gooien van zijn pikhouweel en kun je bommen gebruiken om stenen en vijanden op te blazen. Ook kun je springen om vijanden te ontwijken. Datvoelde een beetje raar. In de meeste Roguelikes heb je dodge-rolls, en ik snap nu pas waarom ontwikkelaars daar meestal voor kiezen. Met het top-down perspectief voelt het nooit echt goed om personages in de hoogte te verplaatsen: het ziet er raar uit en je ziet nooit echt precies waar deze terecht komt. Dit vind ik misschien wel de raarste keuze in het spel.

Verbeteringen zijn nodig om het einde te halen Ook kun je verschillende relikwieën en drankjes vinden om de kerkers te overleven. Deze relikwieën zijn echt leuk bedacht en geven je extra krachten. Het leuke is dat deze power-ups ook verschillende easter eggs van andere games zijn. Zo kun je de keyblade uit Kingdom Hearts krijgen en het Onion Knights pantser van Dark Souls. Deze relikwieën geven je krachten als stroom die overslaat op andere vijanden, sterkere bommen en het verdubbelen van goud. Dit laatste is erg handig, want je kunt goud gebruiken om spullen te kopen in de kerkers. Denk hierbij aan eten, bommen en sleutels. Wanneer jouw personage het loodje legt, verlies je de helft van je goud en krijgt de volgende onderdaan deze helft. Met dit goud kun je jouw pikhouweel en verschillende andere onderdelen sterker laten maken bij de smid. Ook je zak met geld is te verbeteren waardoor je iedere ronde minder goud verliest en nog meer verbeteringen kunt kopen.

Steeds een stapje verder Wanneer je steeds sterkere wapens en pantsers koopt, kom je verder in de mijn. Met een beetje geluk kom je stukje bij beetje verder. Maar dat geluk is ook meteen een minpunt van het spel. Ik had vooral in het begin erg veel pech. Op de eerste paar verdiepingen kreeg ik geen sleutels waardoor ik de kamers met relikwieën niet open kon krijgen en vond ik heel toevallig alleen maar spullen waar ik echt niks mee kon. Wanneer je dit een paar rondes meemaakt, heb je eigenlijk niet meer zo veel zin om te spelen. Ik heb het spel toen ook neergelegd en besloten om het de volgende dag weer op te pakken. Deze dag had ik toch wel iets meer geluk en pas toen begon ik echt te genieten van het spel. Wanneer deze willekeur lang had aangehouden, had ik misschien nooit verder gespeeld. Toch is er iets wat mij maar door liet gaan met het spel. De kleine verbeteringen en het vrijspelen van extra personages, die je nog meer verbeteringen geven, zorgden voor genoeg beloning om te blijven spelen. Ik wilde steeds een klein stukje verder kunnen komen en dat is dan ook iets wat Undermine erg goed doet. Het blijft je steeds een klein beetje meer geven, tot je goed genoeg bent om de eindbaas te verslaan.

Conclusie Undermine is een grappige Roguelike met genoeg verrassende elementen om een goede ervaring te bieden. Het spel is genadeloos en weet ervoor te zorgen dat je steeds weer opnieuw kunt beginnen. Soms is de willekeur iets te groot, waardoor je avontuur al meteen gedoemd lijkt om te mislukken. Toch is er iets dat ervoor zorgt dat je meteen nog een ronde wil spelen en dat is dan ook meteen de kracht van het spel. Mocht je dus een nieuwe uitdaging zoeken gevuld moeilijke gevechten, leuke personages en soms ook wat teleurstelling.. dan is Undermine echt wat voor jou!

N1 Score: 8

+ ["Excentrieke relikwie\u00ebn en power-ups","Stiekem wil je maar door blijven gaan"]

- ["Springen voelt erg raar aan","Soms iets te willekeurig"]

Gekoppelde games

UnderMine (Nintendo Switch eShop)