[Review] Geschreven door Kitty op 2021-02-17 10:30:00

Aground - Brengt crafting naar nieuwe hoogten

Crafting RPG Aground kwam tot leven dankzij een Kickstarter-campagne in 2018. De stretch goals om ook een consoleversie te maken werd toen niet gehaald, waardoor we iets langer moesten wachten dan onze pc-vrienden. Dat was het echter waard, want Aground werkt heel lekker op de Nintendo Switch!

Aground begint met een redelijk vertrouwde openingsscène. Je naamloze protagonist lijdt een schipbreuk en spoelt aan op een onbekend eiland. De storm woedt nog steeds en als eerste taak ga je een half afgemaakte schuilplaats voltooien voor wat beschutting. Al snel blijk je niet alleen: een paar vriendelijke eilandbewoners komen op je schuilhut af. Zij geven je handige nieuwe taken, waardoor je al snel een voedselvoorziening en een werkplaatsje hebt opgezet. Dan wordt het tijd om andere eilanden te gaan verkennen. Aan de hand van je gesprekken met andere overlevenden ontrafel je meer en meer van het verhaal. De twist in Aground is dat alles zich afspeelt in een dystopische toekomst. En dat levert een leuke mix van ouderwets boerderijleven, draken en lasers op! De basis van de gameplay van Aground is het verzamelen van materialen om te overleven en te bouwen. Lekker grinden dus. Dankzij de aparte eilanden om te verkennen en personages om te helpen, wordt het snel interessant. Het spel biedt houvast in het kiezen van nieuwe gebieden om te verkennen en dat geeft net dat beetje extra gevoel van vooruitgang. Je bent niet echt zelf aan het designen zoals in games als Minecraft, maar bouwt blauwdrukken van bestaande gebouwen. Het werkt erg lekker dat je zelf bepaalt waar je bouwt en wat je verbouwd.

Probleemloos grinden en craften Het grinden voelt zelden aan als te lang of als onnodig. In het begin kan vooral je draagvermogen wat vervelend laag worden, maar dit kun je vrij snel uitbreiden. De beloningen en nieuwe opties komen altijd op tijd, waardoor je echt gemotiveerd blijft om verder te verkennen. Met upgrades van je mijngereedschap kun je steeds dieper graven, waardoor je steeds betere materialen vindt. Of misschien stuit je wel op een geheime grot ergens diep in de grond. Er is zelfs een upgrade om sneller te kunnen lopen, waardoor je na een tijdje met een aangename snelheid over het eiland rent. Dit zijn de kleine details die ervoor zorgen dat Aground fijn wegspeelt. Wel jammer is dat het soms wel gedoe is om te reizen tussen eilanden. Hoewel er wel vormen van fast travel vrij te spelen zijn na een tijdje, was een keer-terug-naar-je-hoofdbasis-knop toch wel prettig geweest. Er zijn een paar echt noemenswaardig goede keuzes die Aground een veel prettigere gameplay geven dan games uit hetzelfde genre. Een voorbeeld daarvan is het gemak waarmee je toegang hebt tot je materialen. Als je materialen in de hoofdopslag van je eiland doet, dan heb je vanaf elke mogelijke crafting-plek toegang. Geen gewissel tussen kisten met stapels hout, stenen en uranium: gewoon lekker makkelijk alles op één plek. Je draagbare inventaris kun je daarom gewoon gebruiken voor je wapens, voedsel en andere daadwerkelijk nodige dingen. Ook wordt er gebruik gemaakt van slijtende materialen (waar ik normaal echt een hekel aan heb), maar de slijtage gaat op een lekker laag tempo. Ik heb tijdens het spelen nooit meegemaakt dat iets opnieuw gemaakt moest worden; dan zat ik al lang aan de upgrade van dat gereedschap. Ook is er geen ding als een hongermeter. Je verliest wel stamina als je iets aan het doen bent, maar deze is makkelijk aan te vullen met eten of door te slapen. Je HP verlies je als je aangevallen wordt. Ook weer: lekker simpel, geen nodeloze metertjes die gevuld moeten blijven. Grafische nadelen Minder handig werken de gevechten. Op afstand werkt het nog best prima wanneer je met een boog of een vuurwapen projectielen op je vijanden afschiet. Van dichtbij is het echter wat lastiger. Je vijand moet echt een vakje naast je staan, maar ze lopen vaak vanzelf jouw vakje in. Dan mis je al je aanvallen. Door de grafische stijl worden dit soort situaties ook wel wat onoverzichtelijk. Wel kun je ook redelijk snel flinke upgrades kopen of maken voor je aanvals- en verdedigingskracht, waardoor je zelden echt in de problemen komt. Die grafische stijl is koddig, maar niet super uitnodigend. Ik heb niets tegen old school, maar in deze game is het vaak wat moeilijk te zien wat voor cool pantser je bijvoorbeeld aan hebt. Dat is wel een beetje jammer. Juist door die mix van ouderwetse boerderijen, fantasy-dranken en futuristische lasers, zou het wel fijn zijn geweest om iets minder pixels te zien. Ook alle dorpsbewoners zijn wat lastig van elkaar te onderscheiden. Alleen in de cutscenes is er een duidelijk ontwerp. Vrijwel iedereen is naamloos waardoor de nadruk ook niet per se ligt op het sociale deel. In een game met zo’n apart en verrassend uitgebreid verhaal, had ik wel wat meer échte sidekicks willen zien. Conclusie Aground is een heel goede uitvoering binnen het grinding-genre. Alles werkt gemakkelijk en intuïtief en het voelt zelden als tijdsverspilling. Je inventaris is gemakkelijk beschikbaar bij elke werkbank en er zijn geen nodeloze hongermeters die gevuld moeten blijven. Dankzij de quests volg je stapsgewijs een verrassend verhaal, waarbij fantasy en science-fiction elkaar prima treffen. Daarom is het wel jammer dat de grafische stijl zó oldschool is: ik had het graag net wat moderner gezien. Ook zijn alle personages, inclusief jijzelf, naamloos. Wat meer persoonlijkheid zou de game goed doen. Desondanks is Aground zeker een aanrader voor fans van het genre.

N1 Score: 8

+ ["Geen nodeloze metertjes en stats","Veel opties en mogelijkheden","Blijft overzichtelijk","Vette mix van genres"]

- ["Wat meer fast travel-opties waren welkom","Grafische stijl mocht iets moderner","Personages zijn iets te anoniem"]

Gekoppelde games

Aground (Nintendo Switch eShop)