[Review] Geschreven door Mitch op 2021-02-22 11:48:23

Glyph - Roll zonder de 'Rock'

In Glyph rol je als een balletje, vlieg je door de lucht als een kever en verken je een eeuwenoude woenstijnruïne die gecorrumpeerd is door een duistere kracht. Klinkt best spannend toch? Ik dook de zanderige vlaktes van dit half-knikker, half-platform-avontuur in om te kijken of deze elementen ook een beetje lekker samenkomen... Rollen en springen Glyph gooit je na een korte tutorial eigenlijk direct in het diepe. Je leert je vaardigheden snel achter elkaar en na een paar aanwijzingen moet je zelf uitvinden wanneer je ze moet gebruiken. Dankzij een combinatie van sterke physics en een lage zwaartekracht nodigt het spel meteen uit tot experimenteren. Al snel rol, stuiter en vlieg je door de zanderige woestijnomgevingen die in de verte een beetje doen denken aan Journey. So far, so good. In Glyph rol je door verschillende levels, waarin je meestal munten, artefacten en edelstenen moet verzamelen om verder te komen. Dit dwingt je tot tactisch nadenken over hoe je van het ene platform naar het andere komt met behulp van je unieke bewegingsmogelijkheden. Dat is zeker in het begin erg leuk, wanneer je het gevoel hebt dat je constant beter wordt. Het is alleen erg jammer dat zodra deze leercurve voorbij is al snel blijkt dat het level-design erg tekortschiet. Balans verstoord Het ene na het andere level volgt elkaar op, maar wezenlijke verschillen zijn er niet veel en de manier waarop levels ingedeeld zijn voelt soms meer als een willekeurige gegenereerde wereld dan design. Uitzondering zijn de Time Trial-levels, waarbij je beloond wordt met meer edelstenen voor snellere tijden. Hier moet je echt nadenken over iedere beweging en interactie en omdat deze challenges erg kort zijn, kon ik de hoge moeilijkheidsgraad juist wel waarderen. De Exploration-levels krijgen later in het spel ook steeds meer uitdaging, maar nooit op een leuke manier. Zo voegt het spel vijanden toe die je van de baan af kunnen blazen, wat de balans in het platformen alleen maar verstoort. Ook heb je in ieder level wel een extra uitdagend stukje waarbij je cosmetische upgrades voor je kever kan vrijspelen. Heb je eenmaal zo'n upgrade verzameld en ga je alsnog dood op de terugweg? Helaas, je mag het hele stuk opnieuw doen. Dit zorgde ervoor dat ik dergelijke upgrades al snel links liet liggen. Conclusie: Het Deense Bolverk Games is geen bekende naam, maar met Glyph zetten ze zichzelf goed op de kaart als het op gameplay en besturing aankomt. Helaas ontbreekt het Glyph op de Time Trial-uitdagingen na aan goed en gevarieerd level-design. Het resultaat is een spel dat heerlijk wegrolt, maar al snel verzandt in stuurloze eentonigheid.

N1 Score: 6.5

+ ["Physics zijn easy to learn, hard to master","Audiovisueel in orde"]

- ["Veel levels voelen als filler","Valt erg in herhaling"]

Gekoppelde games

Glyph (Nintendo Switch eShop)