[Preview] Geschreven door Dreon op 2021-02-26 09:00:00

Monster Hunter Rise

*Disclamer: Deze preview is gebaseerd op een in-depth preview-video die me toegereikt is. Alle screenshots zijn beelden van de video, niet rechtstreeks van het spel. Houd er dus rekening mee dat Monster Hunter Rise er in werkelijkheid anders uit zal zien.* In deze barre tijden hunker ik naar speelvermaak met mijn vrienden. Helaas kan ik momenteel niet bij ze op bezoek, laat staan samen op de bank een spel spelen. Gelukkig komt binnenkort Monster Hunter Rise, hét spel om online met je vrienden te spelen. Ik kan niet wachten tot het 26 maart is, gelukkig heb ik alvast wat meer van de game kunnen zien. Ik heb namelijk een video mogen kijken waarin me nog meer duidelijk werd gemaakt van het spel en ik zal heel eerlijk zijn: ik heb er nu nog meer zin in!

*Dit is een screenshot uit de video*

Wat een stijl Hetgeen wat me bij de eerste trailer al op viel, is dat Monster Hunter Rise een geheel nieuwe stijl heeft, die ik niet gewend ben. Ook in deze preview viel mijn mond alleen maar verder open van de mooie Japanse stijl van Kamura Village, gecombineerd met de geweldig mooie muziek. Kamura Village barst van de oude Japanse huizen en staat vol met kersenbloesems. Wat ziet Monster Hunter Rise er toch prachtig uit, Capcom maakt dit keer gebruik van de RE-engine en dit spat er ook vanaf. Het spel lijkt op vele fronten qua grafische stijl op Monster Hunter Worlds en weet ook eindelijk een open wereld te introduceren. Waar je in de vorige delen steeds van regio naar regio liep, die uit elkaar lagen met laadschermen, bestaat de kaart nu uit één hele wereld. Alleen dit maakt al een erg groot verschil en geeft je een gevoel van vrijheid. Ik heb twee verschillende werelden gezien: Frost Island en Flooded Forest. Flooded Forest is een moeras dat sommige van jullie wel zullen herkennen uit Monster Hunter Tri. Frost Island is een groot sneeuw-eiland waar gigantische draken hebben geleefd, hier zijn de resten van deze wezens nog steeds zichtbaar.

*Dit is een screenshot uit de video*

Zo vrij als een vogel Monster Hunter Rise introduceert deze keer Wirebugs. Met deze wezentjes is het mogelijk om jezelf in de hoogte te verplaatsen. Je kunt ze gebruiken om jezelf omhoog te lanceren, om daarmee bergen te beklimmen en monsters van boven te verrassen. Daarbij is het ook nog eens mogelijk om te rijden op een soort wolven genaamd Palamutes (deze lieve dieren kun je natuurlijk ook aaien), met deze beesten is het mogelijk om je vliegensvlug door de wereld te verplaatsen. Dit alles geeft je veel vrijheid vergeleken met de vorige delen, die erg star aanvoelden. Hier was het verplaatsen naar de andere kant van de kaart echt een hel, in combinatie met de lange laadtijden. Nu baan je je in een mum van tijd al vliegend en rennend op je Palamute naar de andere kant, zonder laadtijden! De Palamute is overigens niet je enige metgezel in de eenspelerstand, je heb namelijk ook een Felyne bij. Deze schattige katjes kwamen ook voor in de vorige Monster Hunter-delen. Zij helpen je mee met vechten en verzamelen spullen voor je terwijl jij je bezig kunt houden met het verslaan van de grote monsters. Je kunt kiezen uit verschillende Palamutes en Felynes, en dit worden er na verloop van tijd nog meer dan op het begin. Ze zijn allebei uit te rusten met verschillende soorten wapens en je kunt zelfs pantsers maken die matchen met jouw outfit.

*Dit is een screenshot uit de video*

Grote verschrikkingen verslaan hoef je natuurlijk niet alleen te doen: Monster Hunter staat al jaren bekend om zijn multiplayer, ook Monster Hunter Rise is veruit het leukste om te spelen met een groep vrienden. Je kunt een lobby maken en vrienden of onbekende jagers uitnodigen om de jacht te starten. In deze lobby kun je samen genieten van Bunny Dango. Dit zijn Japanse deegballetjes waarmee je je statistieken kunt verhogen. Op een stok passen drie verschillende Dango, dit zorgt er dus voor dat je 3 verschillende effecten met je mee kunt nemen. Zo is er een Dango waardoor je wapen langer scherp blijft, eentje die ervoor zorgt dat je niet op je billen belandt en eentje waarmee je meer geld verdient. Ik kijk er erg naar uit om verschillende combinaties te proberen en de perfecte Dango te creëren. Wanneer je in de multiplayerstand op jacht gaat, kun je alleen je Felyne of je Palamute meenemen. Het is dus aan jou om te kiezen waar je gebruik van wil maken. Wil je je snel verplaatsen, of liever iemand die mee vecht en spullen voor je verzamelt?

*Dit is een screenshot uit de video*

Meerdere speler gekte De online gevechten in Monster Hunter Rise zijn een waar genot om te zien. Je baant je met vier personen als een gek naar het monster, om hem vervolgens een kopje kleiner te maken. Tijdens deze rit probeer je zo veel mogelijk Spiribirds te verzamelen. Deze wezens geven je verschillende kleine statistische verbeteringen zoals meer leven en uithoudingsvermogen. Ook kun je Puppet Spiders vinden: deze spinnen stellen je in staat om grote monsters te berijden! Dit is namelijk iets wat we ook nog nooit eerder hebben kunnen doen in de Monster Hunter-serie. Wanneer je een monster flink uit hebt geput, kun je een Puppet Spider gebruiken om hem tijdelijk onder controle te houden. Deze tijd kun je gebruiken om het monster tegen muren aan te laten lopen om hem extra schade te geven, of juist een ander monster te verslaan. Wanneer je een ander monster weet te besturen, kun je schade aanrichten bij het monster waar je op jaagt. Je kunt zelfs een Mounted Punisher aanval uitvoeren waarmee je nog één keer ontiegelijk veel schade doet en vervolgens de controle over het monster verliest. Dit spelelement geeft ieder gevecht een dynamische wending waar je goed gebruik van kunt maken, ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit uiteindelijk allemaal toe te passen is.

*Dit is een screenshot uit de video*

Verder voelen de gevechten nu ook een stuk vlotter aan, je kunt heerlijk door het level vliegen door het gebruik van de Wirebugs en bewegen is naar mijn mening nu ook een stuk sneller. Ook is het leuk om te horen dat de personages een noodkreet uitslaan wanneer een monster bijvoorbeeld zijn superaanval uit gaat voeren. Ook heb ik gezien dat er nu meer dan twee grote monsters tegen elkaar kunnen vechten. Hier kun je dan ook slim gebruik van maken: je laat ze elkaar bijvoorbeeld verzwakken, neemt een van de monsters over en valt daarmee uiteindelijk jouw prooi aan. Zo zet je het gevecht helemaal naar jouw hand!

Voorlopige conclusie Na het zien van deze presentatie kreeg ik alleen maar nog meer zin om Monster Hunter Rise te spelen. Ik ben erg enthousiast geworden van de algehele grafische stijl in combinatie met de geweldige muziek, het dynamische vechtsysteem en de bewegingsvrijheid die Monster Hunter Rise biedt. Ik kan dan ook niet wachten tot het 26 maart is en ik samen met andere jagers van de redactie de monsters een kopje kleiner kan maken.

Gekoppelde games

Monster Hunter Rise (Nintendo Switch)