[Special] Geschreven door Erik op 2021-05-21 12:00:00

4 dingen die je misschien nog niet wist over Mii’s

Miitopia is uit! Dit betekent de triomfantelijke terugkeer van een van de meest iconische personages uit de geschiedenis van Nintendo: de Mii. Om dit te vieren dook ik in de geschiedenisboeken en zocht ik vier feitjes voor je op die je misschien nog niet wist over de Mii! 1. Mii’s zijn gebaseerd op Japanse Kokeshi-figuurtjes Uit een Iwata Ask-interview blijkt dat het uiterlijk van de Mii is gebaseerd op een oud Japans speeltje: de Kokeshi. Kokeshi zijn houten poppen zonder armen of benen, speciaal ontworpen voor kinderen. Voor Wii Sports wilden de makers graag personages in de game verwerken die gemakkelijk te maken zouden zijn door de doelgroep. Shigeru Miyamoto kwam vervolgens met het idee om ze op de herkenbare Kokeshi-figuurtjes te baseren. Het team was enthousiast en werkte dit direct uit tot een prototype. De Mii was geboren!

Als twee druppels water, niet? (Bron foto: Wikipedia)

2. NPC’s in Breath of the Wild gebruiken Mii’s als basis Deze heb je vast al voorbij zien komen, maar ik wil ‘m toch met je delen. De Mii speelt namelijk een hoofdrol in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De personages die rondhuppelen in The Legend of Zelda: Breath of the Wild, zijn in essentie Mii’s. Ja, echt waar! De NPC’s die je tegenkomt gebruiken een “geavanceerde versie” van het Mii-formaat, genaamd Umii. Dit systeem gebruikt nagenoeg dezelfde functionaliteiten als de Wii U en Nintendo 3DS Mii’s – met een paar kleine verschillen natuurlijk. Bijzonder, niet?

Alle credits voor het bewijzen van dit toffe feitje, gaan naar Twittergebruiker @HeyimHeroic

3. Mii’s doken ook gewoon op in third party-games In de tijd van de Wii was de populariteit hoog. Ze speelden de hoofdrol in Wii Fit, Wii Sports, Wii Play en een hele hoop andere games. Ze waren zo populair, dat Nintendo het succesvolle Wii-concept één op één overnam voor de Wii U (al ging dat een beetje mis). Maar wist je dat Mii’s ook opduiken in third party-spellen? En dan bedoel ik niet als cameo, maar als écht speelbaar personage. Zo kun je lekker als Mii’s voetballen in FIFA 08, Tails en Knuckles verslaan in Sonic & All-Stars Racing Transformed (2012) en bommetjes leggen in Bomberman Blast. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

En stoer dat het eruit zag!

4. Miyamoto bouwde voor de Famicom al een Mii-achtige tool Nintendo speelde al heel lang met het concept om je eigen personages te bouwen. Deze experimenten gaan helemaal terug tot 1987, toen het Miyamoto een goed idee leek om een spelletjesmachine te gebruiken om je eigen gezicht te maken! De machine die hij gebruikte, was het Famicom Disk System, die exclusief in Japan verscheen. Bij dit stukje oeroud gereedschap kon je al uit verschillende kapsels, wenkbrauwen en andere gezichtskenmerken kiezen om een gezichtje te maken. Door een speciale floppy (ja, zo oud praten we over) in het apparaat te stoppen, kon je ‘m zelfs besturen!

Miyamoto liet de oer-Mii-tool zien tijdens een presentatie op de Game Developers Conference in 2007.

Gekoppelde games

Wii Sports: Resort (Wii)

Miitopia (Nintendo Switch)