[Review] Geschreven door Dreon op 2021-05-24 12:00:00

Shin Megami Tensei 3 Nocturne HD Remaster

Wanneer er gesproken wordt over moeilijke Japanse roleplaying games, komt Shin Megami Tensei III Nocturne regelmatig naar voren. Nu er een HD remaster is verschenen, is voor mij eindelijk de tijd rijp om me te wagen aan deze moeilijke RPG. Ik heb veel gehoord over de Shin Megami Tensei franchise, toch heb ik nog nooit één game uit de serie gespeeld. Waar ik normaal gesproken met een bepaald gevoel van nostalgie begin aan een remake of remaster, ben ik dit keer zonder enige voorkennis begonnen. Wist Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster mij net zo te intrigeren in 2021 als dat het vroeger bij velen andere deed, of slaat het spel in deze tijd toch echt de plank mis?

Alleen jij kunt de wereld redden Het spel begint als menig andere RPG van Atlus, jij bent een student op een hogeschool en volgt lessen zoals iedere dag. Toch eindigt de dag net wat anders dan menig ander: de wereld vergaat en wordt overgenomen door demonen. De meeste mensen sterven of veranderen in gekke wezens om de wereld bij te staan in zijn gekte. Jij, je leraar en wat vrienden blijven leven. Op de één of andere manier word jij door een mysterieuze blonde jongen gekozen tot uitverkorene en hij verandert je in een demon en vertelt je dat jij de wereld vorm gaat geven. Nu is het aan jou om uit te zoeken wat er gaande is in deze gekke wereld. Het verhaal wordt op een redelijk simplistische manier verteld en het is grappig om te zien hoe het hoofdpersonage maar aanneemt dat het zijn lot is om de wereld te redden. Verhaaltechnisch ben ik in de eerste paar uren ook totaal niet overgehaald om het spel verder te spelen. De personages die ik tegenkwam vertelden vrij weinig nuttige dingen en de slechteriken leken ook niet veel andere dingen te zeggen als: “jij mag deze hallen niet betreden, ik zal je opeten”. Dit werd naarmate de game zich vorderde wel iets beter, maar weet de glorie van andere RPG’s zeker niet te bereiken.

Gotta ask em all! Gelukkig kwam daar ook de gameplay om de hoek kijken, het spel doet hier namelijk een paar erg goede dingen. Zo is het verzamelen van Poké.. uhh demonen een erg belangrijk onderdeel van het spel. Het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk demonen probeert over te halen om jou te helpen met je reis. Deze zijn erg belangrijk in je reis, je zult er dus zo veel mogelijk mee moeten vragen. Sommige demonen accepteren je aanbod, anderen zul je jouw leven op moeten laten zuigen of items moeten geven om ze over te halen. Ook is het mogelijk om demonen te fuseren tot nog sterkere demonen. Dit vond ik zelf een erg toffe toevoeging, omdat je hiermee je erg sterke demonen kunt krijgen. Het is dan ook erg leuk om hiermee te experimenteren en een tof team samen te stellen. Het vechtsysteem van Shin Megami Tensei draait om het zoeken naar de zwaktes van je vijand. Je hebt in een gevecht evenveel beurten als het aantal demonen dat je op je veld hebt. Wanneer jij critical hits doet of een zwakte uit weet te buiten, kost dit je maar een halve beurt, waardoor je meer aanvallen kunt uitvoeren. Wanneer je aanvallen missen of wanneer je tegenstander juist sterk is tegen een bepaald element dat je op ze gebruikt, kost dit je twee beurten. Het is dus van belang dat je goed uit probeert te vinden wat sterk en zwak is tegen bepaalde vijanden. Het spel is ook nog dusdanig moeilijk, dat je deze strategie echt wel toe moet passen. Speciaal voor de spelers die geen uitdaging zoeken Het spel vereist op sommige punten om bepaalde demonen in je team te hebben en een bepaalde strategie te hanteren, anders word je gewoonweg in de pan gehakt door een eindbaas. Dit voelt erg tof en ga ik graag op zoek naar de juiste oplossing. Ik kan echter begrijpen dat dit niet voor iedereen is weggelegd, en gelukkig biedt de HD remake ook een Merciful Mode. Deze bevat een makkelijkere moeilijkheidsgraad met extra beloningen. Ook zijn er twee kerkers te spelen waarin je extra experience points en geld kunt krijgen. Dit zijn allemaal zaken die het voor spelers makkelijker maken zodat ook zij de aftiteling kunnen zien.

Gang na gang Toch zijn er een paar zaken die ik als nieuwe speler van de franchise erg vervelend vond. Zo bestaat de wereld voornamelijk uit heel veel lange en kleine gangen. Hierdoor werd de lay-out nooit echt duidelijk zonder kaart en vond ik het erg vervelend wanneer ik veel moest lopen. Ik weet dat het spel origineel uit de tijd van de PlayStation 2 komt, dit zal toen een keuze uit technisch oogpunt geweest zijn. Toch vind ik het erg jammer, het maakte het verkennen van de wereld een stuk minder leuk. De befaamde high definition stempel Ook Shin Megami Tensei III Nocturne krijgt nu een HD-stempel en eerlijk is eerlijk: het spel ziet er prima uit! De personages zijn op een leuke manier vormgegeven en ook de wereld weet op zijn eigen grimmige manier uitnodigend genoeg te zijn om de stempel te mogen dragen. Wel erg lelijk is de kwaliteit van de muziek. Het voelde aan alsof deze nog steeds erg gecomprimeerd was. De deuntjes waren erg leuk, ze deden me vooral denken aan Persona en Catherine (beide games zijn uitgegeven door Atlus). Het is dan ook erg jammer dat de kwaliteit zo laag leek te zijn.

Conclusie Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster is een geweldig moeilijke game die niet voor iedere speler is weggelegd. Het vraagt erg veel van je als het gaat om strategie en het bepalen van sterktes en zwaktes van de vijand. Toch is het goed dat deze remaster spelers ook de mogelijkheid biedt om er toch van te genieten zonder dat het al te veel van ze vraagt. Ondanks dat een beetje raar begint, weet ik zeker dat wanneer je even vol blijft houden, je echt kunt genieten van Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster.

N1 Score: 8

+ ["Moeilijk vechtsysteem","Demonen verzamelen en fuseren","Goed HD-jasje"]

- ["Dialogen zijn vooral in het begin oninteressant","Het spel bestaat uit veel lange gangen","Slecht gecomprimeerde muziek"]

Gekoppelde games

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster (Nintendo Switch)