[Review] Geschreven door Kitty op 2021-05-28 08:00:00
Subnautica: Below Zero - Gaat je niet in de koude kleren zitten
Ik had een moeilijke start met Subnautica: Below Zero. Je crasht op een planeet waarbij je nog niets kent en op onderzoek uit gaat. Helaas had ik zo’n last van grafische bugs, dat de halve kaart niet geladen was. Ik zwom dus een kwartier lang door het niets, terwijl ik ook niet meer aan land kon en maar door de vloer bleef vallen. Een volledig verse start verhielp dit. En gelukkig, want Subnautica: Below Zero heeft een hoop te bieden. Je hebt een bericht ontvangen van Alterra, de werkgever van je zus: door nalatigheid is ze omgekomen in een bedrijfsongeval. Je kent je zus goed, en je kunt je absoluut niet voorstellen dat zij nalatig zou zijn. Bovendien heb je van haarzelf ook een aantal verontrustende berichten ontvangen. Tijd dus om een bezoekje te brengen aan planeet 4546B waar je zus werkte, om zelf op onderzoek uit te gaan. Helaas is je landing meer een crash. Omdat het letterlijk stervenskoud is, moet je snel maken dat je in het water komt voordat je doodvriest. Met als eerste missie: op zoek naar je mobiele basis. Erg moeilijk 4546B bestaat voornamelijk uit water met verschillende leefomgevingen, waarvan sommige verrassend mooi. Er leven vriendelijk uitziende visjes tussen de kleurrijke beplanting, maar ook enge haaien en Cthulhu-achtige wezens in de enge, donkere dieptes. Je hoofdbezigheid is het verkennen van de planeet en het verzamelen van materialen. Zo kun je steeds meer fabriceren: gereedschappen, uitrustingen, overlevingspakketten, voedsel en uiteindelijk zelfs een hele thuisbasis en een onderzee-bus. Die dingen maken het een stuk makkelijker om te overleven op de ijzig koude planeet en het verhaal te ontrafelen. Al die handige spullen kun je wel pas bouwen als je de juiste blauwdrukken hebt gevonden, ergens op de zeebodem. Waarbij je goed moet uitkijken, want voor je het weet wordt je ineens opgevreten door een inktvismonster. Er is geen 'klassieke' questline. Je krijgt niet echt missies en nauwelijks hints: wel zijn er veel PDA’s te vinden waarop de medewerkers van Alterra hun dagelijkse beslommeringen én zorgen hebben gedeeld. Soms zitten in hun verhaal hints naar waar je moet zoeken. De verhalen zijn allemaal ingesproken door prima stemacteurs, waardoor je er echt kunt opgaan. Hoewel deze opzet ontzettend bijdraagt aan het mysterie, maakt dit het spel ook ontzettend lastig. Je moet de dingen ‘toevallig’ vinden en navigeren en zo’n grote, diepe oceaan is knap moeilijk. In het begin heb je niet eens een kompas, waardoor je echt snel de weg kwijt raakt. Naarmate de tijd vordert, leer je wel om de verschillende gebieden onder water te onderscheiden. Dankzij je upgrades kun je steeds verder en dieper. Ook kun je ‘beacons’ achterlaten, waarmee je voor jezelf kunt markeren waar bepaalde dingen of gebieden zijn. Als je er een in je inventaris hebt als je verdrinkt of wordt opgevreten, dan blijft deze achter waar je stierf zodat je die plek makkelijk terugvindt. Desondanks blijft het soms echt teveel giswerk: een beetje meer hints of een beginnersmodus waren wel fijn geweest. Je kunt uren rondvaren en rondzwemmen zonder dat je een idee hebt wat je nu moet doen. Ook is er geen ‘je hebt in dit gebied niet alles gedaan wat je moest om het verhaal te doen vorderen’-hint, dus soms blijkt na uren dat je gewoon nog niet alles goed onderzocht had. Als je maar blijft onderkoelen, verdrinken en opgevreten worden kan de frustratie wel goed oplopen. Als je dan eenmaal je zeebus hebt gebouwd (deze fungeert als mobiele basis mét een hoop opslagruimte), dan ben je wel extra gelukkig. Makkelijkere opties Je kunt kiezen tussen drie modi: het moeilijkst is die waarbij je rekening moet houden met honger, dorst, zuurstof en je temperatuur. In de iets makkelijkere modus kun je honger en dorst uitzetten, en in de makkelijkste modus kun je bouwen wat je wilt en heb je geen last van wat dan ook. Helaas kun je niet meer switchen qua moeilijkheidsgraad als je al bent begonnen, dus kies wijs! Ik heb een grondige hekel aan honger- en dorstmetertjes, dus ik heb snel besloten om zonder deze optie te spelen en moest dus opnieuw beginnen. Je vindt dan wel nog overal voedsel en drinken; dit zijn dan nutteloze items. Verslavend Hoewel het allemaal ontzettend lastig is en soms zelfs frustrerend, is het óók ontzettend verslavend en spannend. In het begin dacht ik ‘waarom noemen zoveel mensen deze game eng?’. Tot ik rondzwom in de donkere, diepe zee met een zaklamp waar de batterij bijna van leeg was, mijn zuurstof opraakte en ik achter me de mechanische angstaanjagende klanken hoorde van de onderwatermonsters die deze planeet bewonen. Dan wordt het behoorlijk eng! De Alterra-outposts die je verkent en de verhalen die je via de PDA beluistert, zijn sfeervol en goed geschreven. Zo ga je meeleven met de ontluikende relatie tussen twee medewerkers, en krijg je medelijden met een verveelde bewaker. Er is ontzettend veel te lezen en te ontdekken, en het voelt eigenlijk nooit als te veel. En als je dan eindelijk kunt beginnen aan je eigen onderzeebasis, dan voel je je zelfs een beetje thuis op deze ijsplaneet. Als je een jukebox hebt, wordt je ook nog eens verrast met een behoorlijk vette elektro soundtrack. Problemen Hoewel tijdens mijn tweede poging de technische problemen niet meer zo extreem waren dat het spel onspeelbaar werd, ben ik toch nog best wel wat glitches en problemen tegengekomen. Vrijwel altijd was het verholpen door het spel opnieuw op te starten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Soms zakten materialen spontaan door de zeebodem waardoor ik ze niet meer op kon rapen, of zwommen er vissen dwars door mijn muren heen. Of vloog een walvis-achtige alien ineens door de lucht. Een paar keer crashte het volledige spel. Er is geen autosave, dus dit was ontzettend frustrerend. Ook zijn er gameplay-technisch wat dingen die gewoon niet handig zijn, zoals Willem ook al opmerkte in zijn review van het gelijktijdig verschenen eerste deel. De cursor op de juiste plek krijgen gaat vaak wat moeizaam. Je kunt onderwater-opslagkistjes maken, die op de plaats blijven drijven waar je ze achterlaat. Als ze leeg zijn, kun je ze oppakken met A. Ook open je ze met A. En kun je het labeltje op het kistje hernoemen met A. Kortom: ik klikte heel vaak nét op het verkeerde punt op ‘A’ waardoor ik weer kistjes oppakte of labeltjes hertypte. Gelukkig is in dit voor het grootste deel niet van levensbelang. Wat wel heel cool werkt, is dat de touchscreens in de game ‘echt’ werken: je moet met je cursor op de juiste plek klikken om dingen te activeren. Conclusie Subnautica: Below Zero is ongelofelijk spannend en verslavend. Jammer is het wel dat het soms écht wat te onduidelijk en mysterieus is, en dat er flink wat glitches in zitten. Je kunt uren rondzwemmen zonder dat je helemaal duidelijk wordt wat je nu eigenlijk kunt doen om verder te komen, waardoor het wat frustrerend kan worden. De sfeer zit er echter goed in en de stemacteurs hebben erg goed werk afgeleverd. Er is een hele hoop te ontdekken en te doen, als je de inktvismonsters overleeft!
N1 Score: 8.5
+ ["Ontzettend spannend","Een grootste onderwaterwereld en een ijzig landschap","Lekker bouwen","Goede stemacteurs en soundtrack","Honger en dorst zijn uit te zetten","Zwarte humor"]
- ["Glitches","Vaak echt niet duidelijk wat je moet of kunt doen"]
Gekoppelde games
Subnautica: Below Zero (Nintendo Switch eShop)