[Preview] Geschreven door Rutger op 2003-04-09 18:51:00

F-Zero GX

Ongeveer 10 jaar geleden kwam voor de SNES het spel F-zero uit. De graphics waren niet bijzonder goed en daarom kon de framerate en daarmee ook de snelheid flink opgekrikt worden. Het spel kreeg een vervolg: F-zero X op de N64. Wederom snel, maar niet echt mooi qua graphics. En ook op de GBA leek F-zero niet echt veel indruk te kunnen maken. En hoewel in het nieuwste deel uit de serie, F-zero GC, de belangrijkste factor (namelijk de snelheid) bewaard is gebleven, is ook aan de graphics hard gewerkt. Ready?...GO! [img]"http://gameqube.nl/files_backup/titelf-zero.jpg" height="75" width="290"[/img] Race games staan er natuurlijk om bekend dat ze een slecht tot geen verhaal hebben. In F-zero is het niet anders. Captain Falcon (die vooral de wat jongere gamers waarschijnlijk alleen maar zullen kennen uit Super smash brothers melee) is eigenlijk een premie-jager maar is wegens omstandigheden terecht gekomen tussen de races in Mute City en omstreken. In die races gaat het er nogal hard aan toe en je moet dan ook niet gek opkijken als er zomaar een racer van de weg gebeukt wordt. Verder staat F-zero voornamelijk bekend om zijn snelheid. Met ongeveer 1000 kilometer per uur race je over futuristische parcours, die in dit nieuwste deel vol met prachtige achtergronden zitten. Ook het geluid is goed vertegenwoordigd met hard rock muziek uit de jaren '80. Kortom: alles is aanwezig voor een perfect race spel! besturing Maar een racer raced natuurlijk niet vanzelf. Je zult zelf moeten sturen, versnellen en remmen. Je gebruikt de control stick om je racer naar links en rechts te bewegen, en als je in de lucht bent kun je de voorkant van je racer ook nog wat naar voren of achteren bewegen. Voor de rest werkt het zo: A button - accelerate (versnellen) B button - brake (remmen) X button - side attack (aanval zijwaarts) Y button - boost Z button - spin attack (draai aanval) L / R trigger - moving the center of mass Control Pad - change view (beeld bewegen) De controls zijn dus rechtstreeks vanuit F-zero X naar de gamecube geport. Daarnaast kun je voor de race nog instellen in welke verhouding je de versnellingen tot de snelheid zet (je kunt bijvoorbeeld een hele hoge standaar snelheid hebben, maar hele slechte versnellingen). [img]"http://gameqube.nl/files_backup/f-zero1.jpg" height="269" width="358"[/img] modes De game heeft in totaal 7 modes. Je begint er met 2, de overige 5 moet je nog unlocken. De eerste 2 zijn single en versus. Verder zullen er waarschijnlijk modes zijn zoals time trial, tournament en practice. In single moet je vanzelfsprekend tegen andere racers racen. Het aparte aan F-zero is dat je met 30 racers op 1 baan rijd, wat dus inhoud dat je 29 tegenstanders hebt. Dit in tegenstelling tot de meeste racers die maar 4 of 8 deelnemers in 1 race toelaten. In versus kun je door middel van een splitscreen met z'n 2en spelen. Ook hier zit je met 30 racers op 1 baan, maar de uitdaging wordt natuurlijk groter omdat je hier ook nog eens tegen iemand speelt die echt nadenkt, iets wat computers tot op de dag van vandaag nog niet helemaal zelfstandig kunnen doen. Racers Elke game heeft zo z'n characters. Toch is C. Falcon vrijwel het enige echt bekende F-zero character. Dit komt voornamelijk door zijn gastoptreden in Super smash brothers melee, en aangezien er weinig F-zero fans op de wereld zijn staan characters zoals Dr. Stewart, Pico en Samurai Goroh maar weinig in de schijnwerpers. Dit zijn overigens ook de 4 hoofdracers waarmee je begint. Natuurlijk hebben ze allemaal een eigen racer, te weten: Blue Falcon (C. Falcon) Wild Goose (Pico) Fire Stingray (Samurai Goroh) Golden Fox (DR. Stewart) Ook heeft elke racer/character zo zijn eigenschappen, die tijdens het racen goed van pas komen. Samurai Goroh bijvoorbeeld is heel groot en is daarom moeilijk van de baan te stoten. Dr. Stewart daarintegen weegt maar heel weinig, maar zijn boost is weer een stuk sterker. In F-zero X waren er 30 racers te ontdekken en hopelijk zijn dat er in F-zero GC nog meer. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/cfalcon.jpg" height="302" width="186"[/img] Tracks De tracks in F-zero zijn 1 van de meest indrukwekkende ascpecten in heel de game. Er zijn grote buizen en breede wegen waarin je loopings kunt maken, over de kop kunt slaan en je vanaf grote hoogte op andere banen kunt laten vallen. De tracks lopen dus niet over de grond maar gaan dus ook regelmatig 100en meters de hoogte in om vervolgens weer 100en meters gigantisch steil naar beneden te dalen. Dit zijn de belangrijkste tracks: Mute City - De grootste stad in het universum van F-Zero. Ook een van de bekendste steden uiteraard. Aangezien de oude tracks aan op instorten stonden zijn er nieuwe gebouwd. Twist Road is een van die tracks. Port Town - Bekende ruimte haven. Helemaal volgestopt met de nieuwste technologie en uitvindingen. Er zijn in ieder geval twee tracks: Aerial Dive en Long Pipe. Green Plant - Een "groene" fabriek die koolstofdioxide (CO2) produceerd. Aanelegd door "The Space Immigration Offices". De track die daar ligt heet Intersection, een baan vol met bochtige buizen. Lightning - Dankzij vervuiling van de ozonlaag is onvoorspelbaar weer een van de grootste problemen in de 26ste eeuw. Dit hele gebied is constant bedekt met dikke onweerswolken. Energie bedrijven (wie weet zit Essent er tussen?) hebben grote investeringen gedaan in energie centrales die de onweer omzetten in bruikbare energie. Er blijkt in het totaal 10 miljoen kilowatt geproduceerd te worden. De track die hier te berijden is heet Half Pipe. Aeropolis - Een stad vol met wolkekrabbers met een kunstmatig brein, Mother Q, die alle informatie over de inwoners bevat. De baan heet hier Multiplex. Zoals je kunt zien zijn het erg diverse settings die zich ook lenen voor totaal verschillende races. Natuurlijk zijn er nog veel meer banen, maar daarover is nog maar weinig bekend. Misschien dat de uiteindelijke versie zelfs een soort trackdesigner gaat bevatten zoals die ook één zat in de 64DD versie van F-Zero X. F-zero is zeker geen vernieuwend spel. Het concept van keihard racen is bewaard gebleven, en het gaat er natuurlijk nog steeds om om als eerste over de finish te gaan. De grootste upgrade zit hem in de graphics, die op de N64 door de hoge framerate niet geweldig mooi waren. De gamecube heeft echter genoeg kracht om het concept van keihard racen en mensen van de baan beuken te combineren met prachtige graphics en een coole sound. F-zero mag dan wel geen vernieuwend spel zijn, het is zeker wel een grensverleggend spel. Want je kan veel zeggen, 1 ding moet je de developers van F-zero wel nageven: F-zero GC is en blijft prachtig! Met dank aan Paul Sprangers voor de uitleg van de tracks Kijk voor meer info over F-zero GC op de officiele Japanse F-zero site.

Gekoppelde games

F-Zero GX (Nintendo GameCube)