[Review] Geschreven door Erik op 2021-06-05 12:45:00

Miitopia - Geniet, maar speel met mate

Miitopia is een bijzonder spelletje. Het neemt het concept van Tomadachi Life en de StreetPass Mi-spellen, en verweeft dit tot een rollenspel. Een rollenspel dat heerlijk alle facetten van zijn eigen genre op de hak neemt, en je anderzijds in de schoenen laat stappen van wie je maar wilt. Jezelf, je vriend(in) of vader. Maar ook Super Mario of zelfs Cloud Strife. Het is Nintendo op haar vrolijkst en ondeugends, maar tegelijkertijd ontpopt zich dit helaas niet tot de RPG-droom die je zou willen. In Miitopia steelt de kwade tovenaar op een dag alle gezichten van de inwoners van Miitopia. En daar bovenop ook nog die van de inwoners in het naburige stadje! Aan jou om op avontuur te gaan en iedereen zijn of haar gezicht weer terug te geven. Het lastige is wel dat al die gezichten verschenen zijn op monsters, dus hiervoor moet je wel een hoop kwade schepsels een kopje kleiner maken. Gelukkig heb je hiervoor jezelf én een aantal metgezellen tot je beschikking (lees hier ook zeker meer over in mijn preview)!

Er zit ook een paard in het spel, dat je naar eigen smaak kunt aankleden. Mijne lijkt best veel op Epona, niet?

Vriendjes maken Juist dit laatste is een van de belangrijkste elementen in het spel. Jouw sleutel tot gevechtssucces hangt namelijk af van de relaties die je hebt met je metgezellen. Hoe beter die is, hoe meer mogelijkheden ze krijgen om je te helpen. Zo steunen je ze voor extra schade, doen ze mee in je aanval of vangen ze schade voor je op. Hoe hoger je relatielevel is, hoe meer leukigheden je ontgrendelt. Je kunt dus gaan voor zo’n hoog mogelijke vriendschap met één personage of je aandacht verdelen over iedereen binnen je reisgezelschap. Vriendjes maken doe je voornamelijk in de herberg! Jij speelt vanuit een grote wereldkaart met verschillende gebieden (of levels); kom je bij het einde – dan gaat je groep gezellig slapen in een herberg. Slapen er twee samen op één kamer? Dan geeft dit een boost aan de relatie! Volledig nieuw voor de Nintendo Switch-versie is dat je in deze game ook gezellig een uitje kunt maken naar het strand, de bibliotheek of bijvoorbeeld het park. Gezellig op date dus! Ook dit zorgt voor een boost in je relatiemetertje. Verwacht overigens (bijna) geen romantische taferelen; alle dialogen zijn heerlijk droog. In zoverre dat zelfs de momenten die liefdevol zouden moeten zijn, zoals met z’n tweeën in een bootje op het meer, lekker op de hak genomen worden. Sowieso is de Nederlandse vertaling wederom een kunststukje. Ik ben altijd al groot fan geweest van de vertalers bij Nintendo, en ook hier stellen ze niet teleur. Veel mensen kiezen vaak voor de Engelse taal omdat Nederlands heel boers, droog en direct kan overkomen – maar dit past perfect bij de wereld van Miitopia. Vooral jn het begin zijn de gesprekken tussen jou en je metgezellen (die voor het grootste deel willekeurig gegenereerd worden) super grappig om te lezen, vol leuke spreekwoorden, gezegdes en andere toffe uitspraken. Schroom dus niet om de taal lekker in het Nederlands te houden.

Ontmoet mijn eerste (en uiterst stoere) reisgezelschap! Je kunt ook amiibo inscannen om jezelf extra pakjes te geven.

Mario en Cloud Een ander element waar ik zeer over te spreken ben, is de mogelijkheid om Mii’s helemaal naar jouw smaak te ontwerpen. Dit was ook al een van de tofste elementen uit het Nintendo 3DS-origineel, maar Nintendo heeft nu echt alles uit de kast getrokken. Je kunt je Mii nu ook een pruik en make-up laten opdoen! En dan moet je niet denken aan alleen toupetjes en wat oogschaduw: dit opent echt een bizar grote kist aan mogelijkheden – waarmee je, als je goed je best doet, echt alles kunt maken. En de grap is: het is nog leuk om te doen ook. Elke keer als Cloud en Aerith uit Final Fantasy VII mij hielpen tijdens het gevecht, voelde ik me best wel trots. Klein nadeel is wel dat er een hoop tijd in kan zitten om je favoriete spelpersonages na te maken. Groot voordeel is dat je op het internet de creaties van anderen gewoon in je eigen spel kunt zetten. En wauw, pas toen ik deze functie eens goed bekeek, zag ik pas wat er écht mogelijk was met deze tool. Op een gegeven moment huppelden Mario & Luigi bij mij in het spel rond (en dan ook écht in de stijl van de Mario & Luigi-RPG’s), had ik een gulzige koning die sprekend leek op Snorlax en was er een kwade geest met het masker van Iron Man. Vocht ik zij aan zij met Sanji en Carrot uit One Piece. Maar ook Spongebob of Kirby behoorden tot de mogelijkheden. Of alles wat je wil. Het enige wat je hoeft te doen is Googelen of de Miitopia Reddit te bekijken, een code in te vullen – en je hebt in een handomdraai alles wat je wil in het spel rondlopen. De situaties die dit oplevert, zijn natuurlijk het geniaalst. Het is super grappig om een Snorlax-koning te zien die de hele dag vlees naar binnen propt, of Mario & Luigi die samen vechten om de hand van een prinses. Het enige, enige jammere is dat als jij heel veel van anderen in jouw spel stopt – dat die gekke situaties op een gegeven moment toch iets normaler worden én dat je niet de voldoening voelt dat je ze zelf in elkaar knutselde. Stiekem was ik nog altijd het meest trots op mijn Cloud en Aertih.

Tijdens gevechten kun je naast voorwerpen, ook strooisel gebruiken om je HP en MP een oppepper te geven.

Langdradig En hier, hier snijd ik eigenlijk het onderwerp van het grootste struikelblok van Miitopia aan. Als al die gekke dialogen en personages wat normaler worden, is het spel ineens een stuk minder spannend. Want wat daadwerkelijke gameplay betreft verwacht het spelletje eigenlijk niet zo heel veel van je. Eigenlijk verloopt alles wat je doet automatisch. Het lopen door de levels, het kopen van uitrusting of het maken van een leuk uitje – zelfs tijdens gevechten heb je eigenlijk maar heel weinig input. Daar komt nog eens bovenop dat de gameplay nauwelijks verandert. Het leuke zit ‘m dus in die gekke personages en de prikkeling van nieuwe gebeurtenissen en gekke omstandigheden. Maar als dat eventjes niet gebeurt, is de lol er helaas heel snel vanaf. Voor mij kwam dat punt toen ik op een gegeven moment tegen een eindbaas stuitte die ik niet kon verslaan. Dit gebeurt vaker dan je denkt, in een spel wat verder zo laagdrempelig is. Dit had weinig met mijn kunde als speler te maken, en meer met het lage level en de uitrusting van mijn personages. Dit betekende dus dat ik een hele hoop van die automatische gevechten achter elkaar moest doen om verder te komen. Omdat je zo weinig zelf hoeft te doen, is het net of je na een hele langdradige film zit te kijken. En op dat soort momenten is Miitopia op haar zwakst; want wat je wilt is meer gekke situaties, meer leuke personages – maar dat ziet er op zo’n moment niet in. Conclusie Oh, wat heb ik genoten van mijn eerste uren met Miitopia. Vooral toen alles nog nieuw en spannend was, keek ik ernaar uit om weer verder te mogen spelen. Het spel zit bomvol gekke situaties, heerlijke dialogen en door een bizar uitgebreide Mii-maker kun je werkelijk álles maken wat je hartje begeert. Helaas komen de zwakten van Miitopia na een tijdje na de oppervlakte: het spel verwacht té weinig input van jou als speler om alles spannend te houden, en hierdoor wordt het na een tijdje helaas heel langdradig.

N1 Score: 7

+ ["Sublieme Nederlandse vertaling","Cre\u00eber elk (spel)personage die je maar wil","Niet-creatievelingen kunnen creaties van anderen importeren","In het begin is alles lekker nieuw en spannend\u2026"]

- ["\u2026maar helaas houdt dat niet altijd stand","Er wordt te weinig input van jou als speler verwacht","Langdradigheid ligt te snel op de loer"]

Gekoppelde games

Miitopia (Nintendo Switch)