[Review] Geschreven door Dreon op 2021-06-25 19:00:00

Disgaea 6: Defiance of Destiny

Al jaren kijk ik naar beelden van de Disgaea-games. Op de één of andere manier spraken ze me altijd aan, maar toch net niet genoeg om ze aan te schaffen. Het spel belooft nu dat je levels aan kunt tikken van 99.999.999. Dit wekte wel mijn interesse en ik moest Disgaea 6: Defiance of Destiny dan ook proberen. Is het een spel dat de juiste RPG-snaren weet te raken, of is het toch niets voor mij?

Een zombie met een missie In Disgaea 6: Defiance of Destiny speel je Zed, een zombiejongen die gebruik heeft gemaakt van een toverkracht genaamd ‘Super Reincarnation’. Deze kracht zorgt er voor dat hij steeds een stukje sterker herrijst wanneer hij sterft. Dit heeft hij al duizenden malen gedaan, waardoor hij misschien wel de sterkste zombie van de Netherworld is. Hij heeft nu nog maar één doel: de god van vernietiging verslaan. Deze god vernietigt alle Netherworlds en het is slechts een kwestie van tijd voordat er geen Netherworld meer over is. Zed wil dus alles op alles zetten om hem te verslaan en hij daagt deze god dan ook uit. Dit gaat natuurlijk finaal mis, al weet hij dankzij Super Reincarnation weer op te staan en stukje bij beetje komt hij dichterbij zijn doel. Tijdens zijn reis komt hij een aantal kleurrijke personages tegen die hem vergezellen op zijn reis. Deze personages zijn erg leuk bedacht, maar toch zijn de gesprekken niet helemaal naar mijn smaak. Het verhaal mist wat diepgang en daarom wist het me nooit echt te boeien. Ook de humor was niet geweldig; zo praten ze over levels en allemaal verschillende in-game statistieken. Normaal hou ik van games die de vierde wand breken, maar hoe Disgaea 6: Defiance of Destiny het aanpakt, is misschien iets te overdreven. Dit is erg jammer, gezien het spel voor zeker 25% bestaat uit dit soort gesprekken, 50% uit vechten en de andere 25% uit het kijken naar je arsenaal, personages en statistieken.

Vechten en heel veel grinden De gevechten van Disgaea 6: Defiance of Destiny spelen zich in beurten af op een groot spelbord. Hier is het de bedoeling dat je je vijanden zo strategisch mogelijk probeert te verslaan. Jouw personages kunnen, gebaseerd op hun klasse, verschillende aanvallen op een bepaalde afstand uitvoeren op het spelbord. Je hebt hier de keuze uit normale aanvallen en skills. Deze laatste kosten natuurlijk energie en zijn maar beperkt uit te voeren. Verder is het van belang dat je zoveel mogelijk personages naast elkaar zet om elkaar een boost te kunnen geven en nog meer schade aan te richten. Dit alles werkt prima, het spelbord is overzichtelijk en je kunt je camera zo draaien dat je altijd je personages goed in beeld hebt. Wat dan weer wel erg jammer is, is dat sommige spelmechanieken voor mijn gevoel niet op de juiste manier ontworpen zijn. Zo kan jouw personage alleen zijn skill uitvoeren naar de kant die hij/zij op kijkt. Dit betekent dat je jouw personage soms meerdere keren moet laten lopen om hem de goede kant op te richten, wat na verloop van tijd echt een flinke klus wordt. Wanneer je kijkt naar spellen als Fire Emblem of Advance Wars, zie je dat dit al jaren heel normaal en gemakkelijk is. Het gemis van dit soort spelmechanieken heeft me van begin tot eind ook echt gestoord.

Kijk mama, ik kan tot 99.999.999 tellen Het mooie aan de Disgaea-games is dat alle cijfers vet overdreven zijn. Zo doe je op in het begin van het spel al meer dan 10.000 schade en op het einde kan dit zelfs de 99.999.999 halen. Ook de levels van je personages vliegen na één gevecht met tientallen cijfers omhoog, dit wordt later nog veel meer. Maar niet alleen de levels van je personages zeggen wat, je kunt namelijk ook je statistieken verhogen door Super Reincarnation te gebruiken. Met deze kracht laat je jezelf sterven en weer helemaal op level 1 beginnen, maar dan wel met betere statistieken. Het is dus de bedoeling dat je je personages zo veel mogelijk traint, super reïncarneert en vervolgens weer traint. Probeer dit 1000 keer en jouw personages worden onsterfelijk! Ok, 1000 keer is misschien wat overdreven maar in Disgaea-spellen is grinden voor ervaringspunten wel een belangrijk ding. Dit is iets waar je van moet houden en ondanks dat het niet zo mijn ding is, kan ik wel begrijpen dat er spelers zijn die dit tof vinden. Het spel probeert je namelijk wel echt te motiveren om je cijfers zo hoog mogelijk te maken met overdreven animaties en tekeningen.

Je kunt verschillende personages maken en het is mogelijk om alles en iedereen helemaal naar eigen smaak aan te passen om uiteindelijk je team onoverwinnelijk te maken. De hub-wereld staat vol met personages die je allemaal opties geven om je team aan te passen en sterker te maken. Zo kun je wapens en pantsers kopen, skills, spreuken en toverdrankjes om je personages te verbeteren. Het spel geeft goede uitleg en introduceert al deze opties zoetjes aan. Dat is ook meteen één van de sterkste punten van Disgaea 6: Defiance of Destiny.

Conclusie Disgaea 6: Defiance of Destiny is een RPG die gemaakt is voor een bepaalde doelgroep en ik ben er nu toch echt wel achter gekomen dat ik niet tot die doelgroep behoor. Desalniettemin heb ik toch genoten van wat het spel te bieden heeft, ook al geen liefhebber van grinden. Disgaea 6: Defiance of Destiny biedt een flinke uitdaging en zorgt ervoor dat je flink je best moet doen om cijfers op te laten lopen. De personages zijn leuk bedacht en er zijn zo veel mogelijkheden, dat je wel even bezig bent om alle technische aspecten onder de knie te krijgen. Toch zijn er wat spelmechanieken die het speelplezier net wat minder weten te maken, zoals dat je alleen kunt aanvallen naar waar jouw personage naartoe kijkt. Mocht je van een flinke technische uitdaging houden met veel speel- en grindplezier, dan is Disgaea 6: Defiance of Destiny echt wat voor jou.

N1 Score: 7.5

+ ["Super re\u00efncarnatie","Biedt flink wat diepgang met goede uitleg","Grinden om sterker te worden zorgt voor een goede uitdaging"]

- ["De conversaties wisten me nooit echt te boeien","Onnodig vervelende spelmechanieken"]

Gekoppelde games

Disgaea 6: Defiance of Destiny (Nintendo Switch eShop)