[Preview] Geschreven door Randy1 op 2004-08-04 21:10:11

Prince of Persia 2

Hij is gespierder, stoerder en duisterder dan voorheen, maar zorgt deze fysieke en psychische groei van de Perzische Prins ervoor dat hij het lot nog een keer kan uitdagen, zonder een bloederige dood te sterven...? I Would, Die 4, U Als de naam of de titel 'Prince' het onderwerp van gesprek is, dan denken muziekfans meteen aan een charts-dominerend 'symbool. Hoewel de Musicologist, bekend van hits als 'Purple Rain' en 'When Doves Cry', helemaal niets te maken heeft met Ubi Soft's 2003-hit game Prince of Persia: The Sands of Time, vertonen de legende en de Franse publisher wel overeenkomsten met elkaar. De muziek van Prince was bijvoorbeeld steeds anders. De games van Ubi Soft zijn tegenwoordig ook constant anders. Prince vond zijn plaats tussen de groten pas jaren nadat hij begon met muziek maken. Ubi Soft vond haar plaats tussen de groten pas jaren nadat het bedrijf de eerste Rayman uitpoepte.

[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p18.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p18.jpg width=450 border=1[/img][/url]
En beiden hadden een doorbraak. Prince had 'Little Red Corvette', terwijl Ubi Soft zich pal naast Electronic Arts zette met een sterke line-up van Tom Clancy titels, waaronder het geweldige Splinter Cell.Tegenwoordig is Ubi Soft's aanwezigheid iets waar elke serieuze gamer van op de hoogte is. De maker van games als Rayman, Far Cry, Rainbow Six, Beyond Good & Evil, Splinter Cell en last but not least, Prince of Persia: The Sands of Time is niet meer weg te denken uit de industrie, als Prince z'n ster in de Rock & Roll Hall of Fame. Don't make him angry Maar waar niet elke song van Prince zo geweldig was als de andere, zo liet ook Ubi Soft steken vallen bij het maken van games. Als we bijvoorbeeld kijken naar de game die deze Preview in eerste instantie mogelijk maakt, Prince of Persia: The Sands of Time, dan zien we dat de meningen nogal verschilden. De een vond het 'ge-wel-dig!', de andere trok een wenkbrouw op terwijl weer een ander schold op de saaie manier van vechten, want vechten moest het Perzische blauwe bloed, veel vechten. Vechten voor een goede zaak, vechten met de pink in de lucht. Maar 'fok dat'. Als je echt wilt vechten, echt de koppen wil laten rollen, dan moet haat je bloed in zijn getrokken. De wereld redden is voor softy's, vechten doe je voor jezelf, niet voor je ouders of je kinderen. Dus wat gebeurd er als het leven van de Perzische Prins, die nu ouder, wijzer, maar vooral sterker is geworden, bedreigd wordt? Dan trekt hij zijn 2 zwaarden, vindt hij degene die z'n mond opende en veegt hij bloederig het pad richting deze personage schoon, met lichaamsdelen van iedereen die in de weg stond neerkletterend op de klamme kasteel-en-tempelvloeren. Dan stijgt een innerlijk vuur tijdens de confrontatie met de stichter van het kwaad naar zijn hoofd, dan begint de Prins een tegenaanval waarop zelfs Satan als antwoord zou slikken.
[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p17.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p17.jpg width=450 border=1[/img][/url]
Dus wie is de slikkende duivel die de Prins zijn hoofd op hol brengt? Jenna is het land uit, dus deze rol is geschreven voor een Dahaka, een door het lot gecreeërd, onsterfelijk wezen die onze held datgene moet brengen; het lot. En de Prins z'n lot is om te sterven, een lot dat al besloten was voordat hij het verhaal van The Sands of Time tot een goed einde bracht. Hij stierf echter niet en elke simpele ziel weet dat het lot niet iets is waarmee je moet spotten en daarom stalkt de Dahaka de Prins al een lange tijd, waardoor hij geforceert werd zich voort te bewegen, van locatie naar locatie, trainend om ooit sterk genoeg te zijn voor het monster. Nu is de tijd voor de confrontatie daar...de tijd om te sterven...of de tijd voor wederom een 'twist of faith'? De verandering Waar sequels bekend staan als games die iets 'doorzetten', zo ondergaat Prince of Persia 2 juist een complete transformatie ten opzichte van The Sands of Time. De kern van de gameplay is namelijk precies zoals ik het in de vorige alinea beschreef; aggressief, kwaad. De Prins is geen schatje meer, geen pion van de 'goede' mensen. Wil je graag eindigen als een Jumbo Puzzle, dan maak je hem boos en voel je de gevolgen op je insteken. Het enige wat hetzelfde is gebleven is de 'flow', de manier waarop de bewegingen van de personages op elkaar overvloeiden. Maar daar stopt het dan ook. De game lijkt van Adventure naar Action te zijn gegaan, een complete overloop van genres dus. Je zult voor het grootste deel van de game je 2 zwaarden (voorheen was het er trouwens 1) hard nodig hebben, want punten waarop de hectische actie op de rem gaat staan om overgenomen te worden door stiltes waarin je kunt chillen of moet puzzelen zijn er maar nog maar weinig. Je begeeft je nu dan ook in een helse omgeving. De magische invloed van het kasteel van je vader is slechts aanwezig als vage herinnering.
[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p15.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p15.jpg width=450 border=1[/img][/url]
The Sands of Time, this time Dan wel niet hetzelfde gebleven, maar ook terug uit The Sands of Time zijn de krachten van de Prins die hij verkreeg door 'The Sands'. Hij kan nog steeds met de tijd spelen, wat natuurlijk bijzondere momenten gaat veroorzaken in de gameplay. Ben je omsingeld door supersnel-aanvallende tegenstanders? Dan kun je de tijd langzamer maken, terwijl jij nog steeds op normale snelheid je ding doet. De oude tijd-speel krachten zijn allemaal terug, maar ook zijn er nieuwe aanwezig... En nu we het toch hebben over tegenstanders; ook die zijn terug, al zijn het nu geen gemuteerde mensen. Verwacht monsters uit je ergste dromen, normale mensen met een rothumeur en giganten met voeten waar zelfs ik, maatje 53, niet aan kan tippen. Verwacht ook verschillende wapens in de handen van je tegenstanders die je kunt afpakken...tegen een prijs, genaamd eigen risico. Deze feature is namelijk niet zo simpel als je tegenstander doden. Je moet jezelf op een bepaalde manier zo plaatsen dat je je tegenstanders wapen de jouwe kan maken. hoe je dit doet is iets wat je zelf mag weten Ubi Soft belooft namelijk een nóg dieper combat-systeem, en alhoewel we ondertussen wel weten dat de prins aggressiever, is wist je nog niet dat de game een gigantisch arsenaal aan moves moet gaan tellen. Je creeërt als het ware je eigen manier van slachten, waardoor Jan speelt als Jan en Rudolf speelt als Rudolf. Geen speler speelt hetzelfde en je zult de credits alleen zien als je weet wat je doet. Beware, button bashers. Hot or Not? Hij heeft nu 2 zwaarden, hij is nu stoer en hij zeilt de wereld rond op een boot, ontsnappend aan de klauwen van een onsterfelijk monster. Hij vecht als een Perzische Bruce Lee, speelt met de tijd als een TimeSplitter en heeft een geschiedenis in de gameindustrie waar menig character 'U' tegen mag zeggen. Kan het met deze game nog mislopen?
[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p14.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=po2p14.jpg width=450 border=1[/img][/url]
Tsja, een 'nee' lijkt op z'n plaats, maar we weten nog te weinig om echt een conclusie te trekken. Zo zou een multiplayer mode aanwezig kunnen zijn volgens de laatste geruchten, iets wat zowel een positieve als negatieve toevoeging zou kunnen worden. Ook is de naam van de game nog niet bekend, aangezien 'Prince of Persia 2' slechts een werktitel is. Verwacht dus meer over deze interessante, veelbelovende game zodra 'ie de ladders van de werkkwartieren uitklimt.

Gekoppelde games

Prince of Persia: Warrior Within (Nintendo GameCube)