[Review] Geschreven door Jay. op 2004-08-09 16:23:47

Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Splinter Cell was een schot in de roos van Ubisoft en het duurde niet lang of er werd een volgende game aangekondigd. Na de Xbox- en PS2-release is de game nu ook uit op de GameCube, weer een schot in de roos? Pandora Tomorrow doet vreemd (optioneel) Splinter Cell is voor mij een van de betere GameCube-titels die er is, om niet te zeggen een van de beste. De game had geweldige graphics, een erg goed uitgewerkte gameplay, vernieuwing, ... het was een topper. Toch kreeg je hier en daar dingen te horen als "leuk, maar Metal Gear Solid blijft numero uno" of "een mislukte poging om Snake van de troon te stoten". Uitspraken waar ik het niet eens mee ben, je kan en moet beide games niet met elkaar vergelijken. In de Metal Gear-reeks zit meer fantasie (waar uiteraard niets mis mee is) en meer actie, terwijl je in Splinter Cell gewoon erg goed uit je doppen moet kijken omdat het elk ogenblik gedaan kan zijn, daar waar je met Snake nog ff wat kon schieten. Please, geen vergelijkingen maken dus. Splinter Cell is geen slechte versie van Metal Gear Solid en omgekeerd hetzelfde, het zijn twee verschillende games. Maar goed, we hebben een tijdje moeten wachten op onze Cube-versie en ik heb een tijdje moeten zoeken voordat ik de game ergens in een winkel vond. Overal zag je de Xbox- en PS2-versies liggen, maar de Cube-versie trof ik nergens aan. Uitverkocht? Ik denk het niet, maar wie ben ik? Precies. Uiteindelijk vond ik de game dan toch ergens in een afgelegen winkeltje, blij was ik! Thuis aangekomen ging ik meteen naar mijn kamer en begon te spelen. Wat een vage game was dit zeg! Misschien had ik al te lang niet meer gespeeld en was ik de Cube-graphics niet meer gewoon ofzo, maar dit zag er toch echt niet uit hoor. Iets te ingewikkelde en vage menu's, geen klare info over de situatie en op zijn minst "vreemde" graphics. Ik speelde even en gaf het dan op, ik zette m'n Cube uit en ging tv kijken. De volgende dag, of was het de dag daarna, ondernam ik nog een poging. Nu ging alles veel en veel beter. Ik "begreep" de menu's en ook het uiterlijk viel nu veel beter mee. Lag het foutje bij m'n Cube of was ik gewoon een beetje high? Ik weet het niet, ik heb de game in ieder geval gespeeld, lees maar verder om te kijken wat ik er van vond. [img]http://www.gameqube.nl/showscreen.php?screen=pts20.jpg border=2[/img] Pandora Tomorrow goes oldies Terroristen vallen de Amerikaanse ambassade in Indonesiƫ binnen en beginnen operatie "Pandora Tomorrow", wat zoveel wil zeggen als het einde van de wereld. Je wordt opgeroepen voor een nieuwe missie, men wil namelijk meer informatie over de stand van zaken bij de terroristen. Je eerste missie begint dus en het doel is om de ambassade ongemerkt binnen te glippen om daar verdere info te verzamelen. Deze eerste missie is de trainingsmissie zeg maar, je wordt bijgestaan met hulp-venstertjes over het gebruik van voorwerpen en de interactie met de omgeving. Net als in de eerste Splinter Cell word je ook hier weer bijgestaan door een team van analysten, hackers, en ga nog maar even door. Wie die eerste Splinter Cell ook heeft gespeeld zal vast en zeker enkele mensen herkennen, net als enkele andere zaken. Zo zijn er een heleboel gadgets van vroeger weer van de partij. Met je speciale "visions" kan je weer in het donker zien en warmte waarnemen. Met je speciale geweren kan je camera's en vijanden in een schot uitschakelen en je kan optimaal gebruik maken van de omgeving. In Splinter Cell was het niet meteen de bedoeling om elke bewaker of vijand neer te knallen, je moest ze meestal zien te ontwijken of eventueel bewusteloos zien te krijgen. Dat was vooral omdat je toen te maken had met officiƫle agenten van de overheden, ondermeer van China. In Pandora Tomorrow heb je te maken terroristen en zal je wat meer schietwerk mogen verrichten dan je zou denken. Toch is het sluipen met behulp van het licht nog steeds erg belangrijk, want de vijand kan een hele operatie afblazen wanneer je bent ontdekt of wanneer ze een lijk hebben gevonden. Zo weinig mogelijk doden dus, maar af en toe eentje kan geen kwaad. [img]http://www.gameqube.nl/showscreen.php?screen=pandora12.jpg border=2[/img] Pandora Tomorrow goes newies Er zitten echt een hele hoop zaken uit de eerste Splinter Cell in dit deel. Dezelfde moves, zelfde gadgets, zelfde wapens ... maar er zitten ook enkele nieuwe zaken bij. Zoals eerder gezegd kan je al wat meer schieten. Verder zijn er, natuurlijk, nieuwe gadgets, moves en wapens. Je kan vijanden hun aandacht trekken door te fluiten, ze gaan vervolgens op onderzoek en zo krijg jij de kans om ze te passeren of uit te schakelen. Soms kunnen ze echter ook meteen een alarm laten afgaan, wat minder goed is, goed nadenken is dus de boodschap. Een van de nieuwe moves is een uitbreiding van de "splitt-jump" tussen twee muren. Je kan nu, wanneer je tussen twee muren hangt, nog een stukje hoger springen, waardoor je een hoger gelegen niveau kan bereiken. Andere vernieuwingen zijn de iets andere controls, heel even wennen in het begin maar daarna loopt alles vrij vlot. In de eerste Splinter Cell had je niet altijd de mogelijkheid om te saven wanneer je dat wilde, iets wat nu verbeterd is. In elk level zitten een hoop checkpoints, zodat je van daar opnieuw kan beginnen moest je iets fout doen. Checkpoints zijn geen plaatsen waar je kan saven, maar eerder plaatsen waar het spel automatisch tijdelijk wordt opgeslagen. Cube goes extra Joepie, de GameCube-versie heeft iets wat de andere versies niet hebben! Om te beginnen zit er een extra level in deze Cube-versie, wat toch wel leuk is. Daarnaast is er de mogelijkheid tot GBA-connectivity, iets waar ikzelf bij de eerste Splinter Cell aardig gebruik van heb gemaakt. Je ziet op je GBA een kaart met verschillende aanwijzingen in de onmiddellijke omgeving van waar jij je bevindt. Zo zie je vijanden, alarmen, camera's, mijnen en meer die je op het tv-scherm niet meteen ziet vanwege bijvoorbeeld een muur. Met je GBA kan je ook nog een extra wapen benutten, altijd handig. Niet iedereen ziet de connectivity zitten, maar het is hier wel mooi gedaan en redelijk handig. De Cube-versie heeft geen online mode en evenmin heeft het een multiplayer-mode, wat jammer is want zo mist de game toch weer wat replay-waarde. [img]http://www.gameqube.nl/showscreen.php?screen=ptscs1.jpg border=2[/img] Graphics Er lijkt minder aandacht aan geschonken te zijn dan in het eerste deel, maar de graphics zijn er nog steeds erg goed uit. Lichteffecten worden iets beter weergegeven dan daarvoor, wat een mooi pluspunt is. Een minpuntje is dan weer de soms iets te onnatuurlijke houdingen van andere personages. Aan Sam Fisher, het hoofdpersonage, valt niets op aan te merken, hij ziet er nog steeds uit als een kruising tussen Action Man en een van mijn ooms. De graphics verschillen soms van kwaliteit en niet alles komt even goed tot zijn recht vanwege de vaak donkere omgevingen, maar aan de andere kant ziet het er soms weer wel adembenemend uit. Sound Tja, de sound. Goede stemmen met goede intonatie en met alles erop en eraan. Mooie geluidseffecten, niet moeilijk want die zijn erg belangrijk. Achtergrondmuziek waarvan je je niet gaat vervelen, maar waar je ook geen staande ovatie bij gaat geven. Het geluid in de game zit gewoon goed, zoals het hoort. Gameplay Identiek hetzelfde als in de eerste Splinter Cell. Veel sluipen, gebruik maken van het licht en de verdere omgeving, soms erg spannende momenten wanneer je een vijand wil grijpen of wanneer je bijna ontdekt wordt. Verbeteringen ten opzichte van het eerste deel, wat altijd goed is. Verschillende lokaties zorgen voor verschillende moeilijkheden en de moeilijkheidsgraad in deze game kan wel eens verschillen, al is het over het algemeen niet heel gemakkelijk. De nodige actie komt ook voor, maar niet constant. Je moet dus wel een fan zijn van het Splinter Cell-genre. [img]http://www.gameqube.nl/showscreen.php?screen=ptscs2.jpg border=2[/img] Conclusie Wie het eerste deel goed vond en zin heeft in meer zal hier zeer zeker mee aan zijn trekken komen. Mensen die niet van dit genre houden kopen de game, duh, gewoon niet. Het is eigenlijk hetzelfde als de eerste Splinter Cell, met enkele verbeteringen, een nieuw verhaal en nog enkele andere, weliswaar kleine, nieuwigheden. Sam heeft nog altijd diezelfde zwarte/absurde humor, waar je zelf voor te vinden bent of niet. Kopen of niet? Het is een echte sequel geworden, die niet heel veel meer biedt dan zijn voorganger, maar zeer zeker ook niet minder.

N1 Score: 8.6

+

-