[Review] Geschreven door Rutger op 2004-09-19 18:03:35

Catwoman

EA komt met Catwoman, een game met in de hoofdrol het gelijknamige personage dat iedereen tot voor kort kende van de strips en als de tegenspeelster van Batman in "Batman Returns". Ze is echter een beetje in de vergetelheid gevallen en dus besloot men om maar weer eens flink aan het imago van deze lenige jonge vrouw te werken. Maar was dat wel zo'n goed idee? Allereerst wil ik voor de onwetenden onder ons zeggen dat Catwoman niet gebaseerd is op de strip uit de jaren 50, maar op de gelijknamige film die een klein tijdje terug nog in de bioscoop draaide. Inderdaad, Catwoman is weer zo'n film-based game die mee moet liften op het "succes" van zijn grote broer (of zus, in dit geval). Maar goed, dat boek is inmiddels gesloten en ik doe hem liever niet weer open.

Maar waar draait het bij Catwoman nou eigenlijk allemaal om? Het verhaal gaat over een ambitieuze jonge vrouw genaamd Patience Phillips (in de strips heet ze trouwens Selena Kyle). Patience heeft haar zaakjes goed voor elkaar en met haar creatieve ideeën lijkt ze het helemaal te gaan maken bij cosmeticabedrijf "Hedare Beauty". Naast de ongetwijfeld goede ideeën van Patience is Hedare op het moment bezig met een revolutionair verjongingsproduct, maar vanwege de onaangename langetermijngevolgen ervan heeft zij liever niet dat jan en alleman er zomaar het fijne van te horen krijgen. Het is natuurlijk de ongelukkige Patience die, als zij op een dag de fabriek bezoekt, bij toeval de zeer geheime presentatie van dit produkt tegen het lijf loopt. Jammer genoeg gaat Patience nogal roekeloos te werk en het duurt dan ook niet lang of de medewerkers van Hedare krijgen haar in het oog. Snel zet Patience het op een lopen, maar de plichtsgetrouwe arbeider die haar op de hielen zit is net even iets slimmer en zorgt ervoor dat Patience een pijnlijke verdrinkingsdood sterft. Maar ook al is ze dood, er is nog steeds hoop voor Patience. Ze spoelt aan op één of ander vies strand, waar zij ontdekt wordt door niemand minder dan haar kat. En laat het nou juist die kat zijn die Patience mond op mond beademing geeft, waardoor zij plotsklaps weer levend wordt! Maar dat is nog niet alles, want nu ze tot leven is gewekt door een kat bezit Patience alle krachten die een kat normaal ook zou bezitten. Zo kan ze tegen muren opklimmen, kan ze ferme trappen uitdelen en heeft ze in-zoom mogelijkheden in haar oog. Allemaal dingen die ik een kat nog nooit heb zien doen. Natuurlijk hoort bij deze drastische verandering ook een drastische naamsverandering, en dus zal Patience Phillips vanaf dat moment door het leven gaan als Catwoman. Op die manier is ze vrij in alles wat ze maar wil doen en kan ze wraak nemen op het bestuur van... een cosmeticafabriek. Je zou bijna zeggen dat het een grap was.
Maar nu? Goed, het is dus de bedoeling dat jij de touwtjes in handen neemt en zorgt dat Catwoman haar wraak op Hedare krijgt. Daar begint het spel echter niet mee. Eerst zie je namelijk een nietszeggende introductie waarin Catwoman over wat daken springt en uiteindelijk uitkomt bij een juwelierszaak (Catwoman is dol op juwelen). Ze besluit deze te overvallen en dus is het aan jouw de taak om stilletjes in te breken en heelhuids met de buit weer buiten te komen. Nou ja, stilletjes is een groot woord. Meteen na je binnenkomst loop je een aantal beveiligingsmensen tegen het lijf en dat betekent knokken met een hoop herrie en kabaal. Dit brengt mij bij het eerste aspect van de gameplay: Vechten In Catwoman zul je regelmatig mensen tegenkomen die je naar het leven staan en daar moet natuurlijk iets aan gedaan worden. Gelukkig heeft Catwoman een aantal handige katten-skills tot haar beschikking waarmee het verslaan van deze slechteriken een eitje wordt. Ik zeg niet voor niets een eitje, want de kracht waarmee deze tegenstanders jou te lijf gaan is niet bepaald iets om over naar huis te schrijven. Bovendien is het vechten zelf ook geen kunst aan. Je valt in dit spel namelijk niet aan met de A, B, Y of X-button, maar met de C-stick. Zo kan je je zweep 360 graden draaien en kan je vanuit elke hoek elke tegenstander raken. Dat klinkt heel mooi, maar aangezien je tegenstanders weinig tot niets doen hoef je eigenlijk alleen maar de C-stick in de richting van je tegenstander te drukken. Men wist bij EA echter ook wel dat alleen maar wat met je zweep slaan nogal saai is, en daarom hebben ze dit ingenieuze snufje bedacht; wanneer je de L-trigger ingedrukt houdt gaat Catwoman op vier poten (armen, benen) zitten en kan ze als een kat rennen. Dit voegt in zekere zin wel iets toe aan de gameplay, want wie in deze mode de C-stick gebruikt zal niet met zijn zweep slaan, maar een trap uitdelen. Kortom, als je L inhoudt en de C-stick ergens naar toe beweegt schopt Catwoman in desbetreffende richting. Erg simpel, erg saai. Er zijn dan nog wel een aantal "special moves" die je kunt kopen met de punten die je door het spel heen verdient, maar ook deze kan ik nou niet bepaald indrukwekkend noemen. De "vechtactie" maakt het spel er dus niet veel beter op.
"Platformen" We gaan even terug naar de juwelierswinkel. Daar heb jij je inmiddels van al die boze winkeliers ontdaan en dus besluit je maar weer eens op te stappen. Dat blijkt echter niet zo makkelijk te gaan als je misschien wel dacht: de politie heeft je aan alle kanten omsingeld. Wat nu te doen? Vrij simpel, je gebruikt je "platform-skills" om naar de toppen van de daken te klimmen en de politie het nakijken te geven. Nu denk je waarschijnlijk dat dit een spektakel van jewelste gaat worden, zagen we Catwoman in die introductie immers niet zonder enige moeite van dak naar dak springen? Helaas, datgene wat ons in cut-scenes beloofd wordt blijft in zijn geheel uit en in plaats daarvan gaan we van paal naar paal springen, door nauwe ruimtes kruipen en schakelaars omzetten. Spannend! Het is één van die dingen waar ik me echt ontzettend aan kan ergeren in spellen zoals deze. Eerst wordt je helemaal lekker gemaakt door mooie cut-scenes en zogenaamd motiverende verhaaltjes, om er vervolgens achter te komen dat datgene wat jij moet doen ontzettend saai en sloom is. Bovendien heeft Catwoman de neiging om, als jij naar haar inzicht iets niet goed doet, het recht in eigen handen te nemen. Hoe vaak ben ik niet op het moment dat ik net een eindje in het level zat naar beneden gevallen omdat Catwoman besloot dat ik ergens naar toe moest springen op het moment dat het niet nodig was of dat ik me niet goed aan een muur vast gegrepen had waardoor ik er weer afgleed? Nog zoiets: je kan maar een paar seconden aan een bepaalde muur blijven hangen. Waarom? Ik zou het niet weten. Zou het niet fantastisch zijn om, als je een aantal vijanden achter je aan had, gewoon tegen een muur op te springen om daar gewoon een tijdje te blijven hangen en te kijken hoe je tegenstanders reageren? Nee, EA vond blijkbaar dat het spel, ondanks het feit dat Catwoman sowieso al tal van onmogelijke dingen doet en heel het personage gewoon al nergens op slaat, nog wel enigszins realistisch moest blijven. Maar dat spreekt toch ook voor zich?

Conclusie

Graphics Je kan veel over ze zeggen, maar grafisch zit het bij EA meestal wel goed. Ook Catwoman is qua graphics zeker niet slecht, de cut-scenes bijvoorbeeld zien er gewoon goed uit. Het is echter niet overal rozengeur en maneschijn. De characters (en dan bedoel ik eigenlijk niet zozeer Catwoman, maar haar tegenstanders) zijn vrij slecht vormgegeven. Op een bepaald moment krijgt een tegenstander bijvoorbeeld een gele gloed om zich heen (om aan te geven dat deze bang voor Catwoman is) en dan zien ze er werkelijk spuuglelijk uit. Daar hadden ze bij EA wel even aan mogen werken. Voor de rest valt er eigenlijk weinig op te merken aan de graphics. Ze zijn niet bijzonder, maar zijn goed genoeg voor een spel als dit. Sound Ook hier valt weinig op aan te merken. De voice-acting is af en toe wat slecht en de achtergrond muziek is niet altijd even "catchy", maar over het algemeen levert EA hier gewoon een goede prestatie. Gameplay Maar hier valt EA dan uiteindelijk toch door de boot. Het vechten is saai, het platformen is ontzettend standaard en over de controls wil ik het zelfs niet eens meer hebben. Bovendien is de camera werkelijk afschuwelijk. In grote delen van het spel wordt de camera zo geplaatst dat het makkelijker moet zijn om van de ene plek naar de andere te komen, maar uiteindelijk wordt juist het tegenovergestelde bereikt. Zo zullen er momenten zijn waarop je naar palen moet springen die je, tot op het moment waarop je hem vast hebt, niet kunt zien. Bovendien draait de camera vaak te laat met je mee waardoor je bepaalde sprongen op de gok zult moeten maken. Ik weet niet wat EA hiermee probeert te bereiken, maar ik weet wel dat ik er in ieder geval geen goed woord voor over heb.

Replay Over de replay kan ik vrij kort zijn, die is er namelijk nauwelijks. Zelfs al zou je de energie op kunnen brengen om dit spel helemaal uit te spelen (waar je met een beetje moeite ook niet al te lang over zou moeten doen), dan is er geen enkele reden om het nog een keer te doen. Er worden zogenaamde "doelen" gesteld aan het begin van het level, maar er is geen enkele reden om die allemaal te gaan halen aangezien datgene wat je ermee kan halen ook te halen is als je alle doelen niet voltooid hebt. Er zijn nog een paar extra's, maar die zijn de moeite van het bekijken ook niet waard. Nee, hier slaat EA de plank volledig mis. Conclusie Mijn conclusie mag ondertussen wel duidelijk zijn: Catwoman is geen goed spel. Ik bedoel niet dat het een bijzonder slecht spel is en ik wil ook zeker niet zeggen dat het één van de slechtste spellen ter wereld is, maar op elk punt waar Catwoman leuk probeert te zijn kan ik je makkelijk twintig andere spellen noemen die vermakelijker zijn. Catwoman is gewoon een totaal overbodig spel en zonde van de tijd. Zonde van mijn tijd, zonde van EA's tijd en het gaat, mocht je besluiten het te kopen, ook zonde van jouw tijd zijn. Gewoon niet kopen dus.

N1 Score: 4

+

-

Gekoppelde games

Catwoman (Nintendo GameCube)