[Preview] Geschreven door Joost op 2004-09-20 22:00:40

Final Fantasy 1

Goed nieuws voor alle fans van het oorspronkelijke RPG principe. Een nieuwe, mobiele Final Fantasy staat voor de deur. Of nouja, nieuw is misschien niet het woord dat deze bundel dekt. De twee games die zich op de Final Fantasy cardridge bevinden zijn namelijk Final Fantasy 1 en 2, de inluiders van één van de meest lang lopende, dan niet dé meest lang lopende RPG serie tot op heden. Uiteraard zijn beiden in een nieuw, krokant jasje gehuld.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=FFRemake005.jpg border="1"[/IMG]
Het is niet de eerste keer dat FF 1 & 2 een andere console dan de klassieke NES/Famicom aandoen. Zo waren de twee klassiekers ook al op het schijfje van Final Fantasy Origins voor de PSX aan te aanschouwen. Ook werd de WonderSwan verblijd met de release van Final Fantasy 1 en 2 ( zij het dat ze gescheiden verkrijgbaar waren) en werden meerdere mobiele telefoons ook vereerd met de grondleggers van het RPG genre. Nu is dan eindelijk de GBA dus aan bod. Zullen de veranderingen die Square-Enix heeft aangebracht aan deze twee gouwe ouwen voldoende zijn om een aanschaf waard te zijn? Lees het voorlopige oordeel in deze preview. Final Fantasy 1 Final Fantasy 1 is RPG pur sang. De vier characters waarmee je van start gaat dien je elk van een klasse te voorzien. Je hebt de keuze uit: Fighter, Black Belt, Thief, Red Mage, White Mage en Black Mage. In tegenstelling tot andere FF games is het niet mogelijk je characters van een naam die bij jouw smaak aansluit te voorzien. Niet dat een kleine ‘tekortkoming’ als dat de speelpret bederft, want met deze vier personen zul je, mits je waardering voor Role Playing games kunt opbrengen, heel wat uurtjes aan speelfun gaan beleven. Avonturieren en vechten is namelijk wat de klok slaat in Final Fantasy 1, en dit laatste doe je volgens de oude stoffige regels van het RPG genre: turn-based met random vijand encounters. Nadat je een gevecht winnend hebt afgesloten verga je experience points en zullen logischerwijs je HP en MP stijgen. Naarmate je verder in je queeste vordert vind en koop je wapens en zelfs spreuken, in speciaal daarvoor gereserveerde shops die je her en der zult aantreffen in de wonderlijke wereld van Final Fantasy. Het gegeven dat je je spreuken moet kopen is is eigenaardigs in het Role Playing Game genre, dat veel spreuken enkel te gebruiken zijn bij bepaalde klassen is minder verwonderlijk.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=FFRemake004.jpg border="1"[/IMG]
Een RPG spelen zonder doel is uiteraard even logisch als een crack hoer die niet aan de crack is. Dit beseften de ontwikkelaars van Square ook en daarom werd er aan een 5-jarig neefje van één van de programmeurs een appel en een ei gegeven in ruil voor een verhaal. Of nouja, zo komt het anno 2004 over. De vier members van je party zijn uitverkoren om de vier kristallen terug te halen om de wereld voor duisternis te behoeden is waar het op neer komt... Afijn, hoogwaardige verhalen waren niet de G-factor van de games van weleer, alles draait uiteraard om de gameplay, en op dat vlak zit het uiteraard helemaal snor bij Final Fantasy 1.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=FFRemake001.jpg border="1"[/IMG]

Final Fantasy 2

Final Fantasy 2 Het rijk van Palamecia heeft besloten maar eens de wereld te veroveren. Voor de verandering zullen we maar zeggen. Firion, Maria, Guy en een handje vol verzetstrijders willen hier maar natuurlijk een spreekwoordelijk stokje voor steken. Deze dappere vechters staan onder leiding van Princess Hilda of Fynn, die op het moment dat Fynn wordt vernietigt de jonge helden op pad stuurt.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=FFRemake003.jpg border="1"[/IMG]
Voor Final Fantasy 2 vond Square het tijd een geheel nieuwe weg in te slaan. Zo is het in dit tweede deel niet meer mogelijk om verschillende klassen voor je pupillen te kiezen, dit om de simpele reden dát er geen klassen zijn. Deze twist in de gameplay zorgt er dus voor dat je elk character van elke spreuk (die je nog steeds dient te kopen) en van elk wapen kunt voorzien. Nog een nieuwigheidje: je kunt je figuurtjes twee wapens tegelijkertijd bij zich laten dragen doordat ze nu beiden handjes uit de mouwen steken. Het is nu dus mogelijk om na een snelle zwaardsteek een bijl het lichaam van je tegenstander te laten doorklieven. Zoals je begrijpt zorgt deze feature voor meer diepgang binnen de gameplay. Ook het sterker worden van je ventjes, het gegeven waar het hele principe van de RPG op leunt, heeft een fikse opfrisbeurt gekregen. Nu is het namelijk zo dat je wapens, magie, defence, attack, you name it, krachtiger en sterker werden naarmate het het character level toeneemt. Dit is iets wat destijds zeer revolutionair was. Ook plukte vrijwel elke RPG die na FF2 op de markt verscheen er de vruchten van.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=FFRemake002.jpg border="1"[/IMG]
Ik moet iets verklappen.. Er is iets wat ik in deze preview nog niet genoemd heb, iets wat voor de mensen die Final Fantasy Origins in hun bezit hebben wellicht van vitaal belang kan zijn. De GBA Final Fantasy 1 & 2 versies zijn vrijwel identiek aan de FF’s die op Sony’s grijze blokkendoos te spelen waren. De graphics zijn min of meer identiek, en de gameplay is ook zo goed als gelijkwaardig. Iets waarop de mobiele versies zich echter wél onderscheiden van de PSX edities is dat er nu in zowel Final Fantasy 1 als 2 een handjevol bonus kerkers te vinden is, same goes voor een aantal extra wapens en items. Voor de doorgewinterde FF fan die Origins van A tot Z heeft uitgechecked is dit echter niet genoeg om een feitelijk exacte kopie van de niet mobiele versie opnieuw aan te schaffen dunkt me. Voor de RPG fan die Origins echter nog nooit heeft gespeeld (en dat zijn nogal wat mensen volgens mij) lijkt de FF bundel een geschenk uit de hemel te worden. De Final Fantasy games worden door veel mensen beschouwd als de beste uit hun soort. En met deze re-makes lijkt het helemaal goed te zitten. De gameplay staat als een huis, en een belangrijk factor voor het wel of niet slagen van een game, de achtergrond muziek is door een heus orkest verzorgd, iets wat zoals je zelf wel kunt bedenken voor een heerlijke sfeer zorgt. Op grafisch vlak doet de game ook absoluut niet onder voor de PSX versie, het LCD scherm en de grote van het GBA beeld zorgen voor een scherp, kraakhelder beeld dat de Final Fantasy wereld op wonderbaarlijke wijze tot leven brengt. Zoals het er nu voorstaat wijst alles erop dat je met de aanschaf van FF 1 & 2 geen kat in de zak zult aantreffen. Voor M-Gaming’s uiteindelijke oordeel zul je echter nog een flinke poos moeten wachten. Eind 2004 zal de game pas in de Europese schappen te vinden zijn.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=FFI_II_LOGO.jpg border="1"[/IMG]

Gekoppelde games

Final Fantasy I&II: Dawn of Souls (Game Boy Advance)