[Review] Geschreven door Michiel op 2003-05-04 22:26:33

The Legend of Zelda: A Link to the Past

Na jaren wachten kwam er in 1992 eindelijk weer een Zelda zoals Zelda bedoelt is. Een episch avontuur met een schuine top-down-view. Gelukkig bleek het wachten de moeite waard, want in al die jaren was er een game ontstaan die gamers tot de dag van vandaag nog boeit. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/ALttP-titelscherm.jpg"[/img] Het verhaal begint als je prinses Zelda in je slaap hoort. Ze zegt dat ze gevangen zit in de kerkers van het koninklijk kasteel en dat je haar moet gaan redden van een slechte tovenaar genaamd Agahnim. Als je wakker wordt is het nog midden in de nacht, maar je ziet dat je oom wakker is. Hij heeft zijn zwaard in zijn handen en zegt dat je moet blijven waar je bent, hij zal in de morgen terug zijn. De volgende dag blijkt je oom nog steeds weg te zijn en Link besluit op zoek te gaan. Natuurlijk probeerde je oom Zelda uit het kasteel te redden en heeft hij gefaald. Nu is het de beurt aan Link om de mooie prinses te redden. Verassend genoeg blijkt dit geen al te groot probleem te zijn voor onze held, pas nadat de prinses vrij is begint het avontuur. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/ALttP-zelda.gif"[/img] Zelda gevangen in de dungeon Voor de reden van Zelda’s ontvoering moeten we velen jaren terug gaan. lang geleden had een dief genaamd Ganondorf de ‘Triforce’ gestolen om het land van Hyrule te veroveren. Om Ganondorfs plan te verhinderen hebben zeven wijze mannen de toegang tot deze wereld verzegeld en zit hij sindsdien gevangen in een duistere wereld. De vrede in het land is sindsdien teruggekeerd, maar de vreemde tovenaar Agahnim heeft een vreemde invloed op de koning van Hyrule en heeft het kasteel overgenomen. De duistere plannen van Agahnim zijn niet helemaal duidelijk, maar wel duidelijk is dat het verbonden is met Ganondorf en dat Link de enige is die hem kan stoppen… De controls van de game is erg simpel. Als je in het begin van het spel de zwaard hebt bemachtigt kun je hem gebruiken met de B-knop. Als je deze knop een tijdje ingedrukt houd maakt Link een spectaculaire swing die de vijanden van zich af zal houden. Je kunt aan de Y-knop een item toewijzen zodat de geselecteerde item altijd klaar is voor gebruik. De natuurlijke gameplay zorgt er voor dat je het spel meteen onder de knie hebt, zodat je je meteen op het avontuur kunt richten. In het spel leer je dat je de slechte tovenaar alleen kan verslaan met de legendarische Master Sword. Deze kun je krijgen door uit 3 kerkers amuletten te verzamelen. Deze kerkers zijn lang niet de enige kerkers uit het spel, maar ik zal hier niet verder op ingaan omdat ik anders te veel van het verhaal verraad… Elke kerker zit vol met puzzels en vijanden. Gelukkig zijn de puzzels gevarieerd en uitdagend genoeg zodat het nooit gaat vervelen. Om je beter te kunnen navigeren is er in elke kerker een kaart en een kompas te vinden. De kaart is een plattegrond van de kerker en de kompas laat zien waar alle items en schatkisten verborgen zijn. Elke kerker heeft een eigen eindbaas die je moet verslaan om verder te komen in het verhaal. Je kunt pas bij de eindbaas komen als je de ‘masterkey’ te pakken hebt die de weg naar de eindbaas opent. Als je de eindbaas dood is zul je bovendien een volle heartcontainer krijgen zodat je weer wat sterker de buitenwereld in gaat. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/ALttP-mastersword.gif"[/img] De Mastersword waarmee de slechte tovenaar verslagen moet worden. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/ALttP-kerker.jpg"[/img] Een van de kerkers die Link moet betreden. Natuurlijk heeft AlttP de bekende items zoals het zwaard, de schild, de boemerang, de enterhaak, enzovoorts. Deze items zul je meestal in schatkisten vinden die in de kerkers zijn verborgen. Om je levensbalk groter te maken zul je heartcontainers moeten verzamelen. Deze zijn te vinden in hele harten (meteen een extra hart erbij op je levensbalk) en gedeeltelijke harten (bij het verzamelen van 4 van deze harten krijg je en extra hart op je levensbalk). Dankzij het verzamelen van deze wapens en heartcontainers wordt je steeds sterker, en dit zul je ook nodig hebben om de eindbazen van de kerkers te verslaan. Het verzamelen van heartcontainers en andere items zorgt ervoor dat AlttP een sterk RPG-element heeft. Link wordt hierdoor namelijk steeds sterker als je verder in het spel komt. Je moet er wel rekening mee houden dat de meeste items ‘magie’ verbruiken. Hoeveel magie je nog over hebt kun je zien aan het balkje in de linker-bovenhoek. Sommige items zoals heartcontainers kun je al vanaf het begin van het spel zien liggen, maar je kunt ze net niet te pakken krijgen. Voor deze items zul je later moeten terugkomen, als je nieuwe wapens hebt. Dit zorgt ervoor dat het spel nog verslavender wordt omdat je alles wilt doen om de item te pakken te krijgen!! [img]"http://gameqube.nl/files_backup/ALttP-itemscreen.gif"[/img] De items die in het spel te vinden zijn. Eén van de leukste elementen van dit spel is dat je kunt warpen tussen de normale wereld (the Light World) en de duistere wereld (the Dark World). De Dark World is parallel aan de normale wereld. Dit wil zeggen dat het landschap op een paar verschillen dezelfde vorm heeft, maar dat het er compleet anders uitziet. Ook de kerkers, steden en karakters zijn compleet anders. De Light World en de Dark world zijn verbonden met zogenaamde ‘Warp Points’. Door tussen de werelden te warpen kan Link allerlei geheimen ontdekken zoals verborgen heartcontainers en karakters die je anders niet tegen zou komen. Shigeru Miyamoto heeft al meerder malen laten blijken dat hij wil dat een nieuwe Zelda echt iets vernieuwends bevat. Zo had OoT prachtige 3D-gameplay, en werd er voor TWW verassend gebruik gemaakt van de Cell Shading-techniek. Het warpen tussen werelden zorgt ervoor dat AlttP een bijzondere game is geworden, het geeft de game echt meer inhoud dan voorgaande Zelda’s. [img]"http://gameqube.nl/files_backup/ALttP-warp.gif"[/img] Een Warp Point waarmee Link naar de Dark World kan reizen. Conclusie Al vanaf het begin van het spel wordt je met het verhaal meegevoerd. AlttP is één van de meest meeslepende games die ik ooit heb gespeeld. Als je eenmaal aan deze game begonnen bent moet je het wel uitspelen, zo’n episch verhaal kom je alleen maar tegen in de Zelda games. Naast het serieuze verhaal kent het spel ook de nodige humor. Dit alles maakt van AlttP één van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Gelukkig kunnen de jongere gamers sinds kort ook van deze game genieten op de GBA. Graphics: 9.5 Of je je nu in een duistere kerker bevindt of in een van de gezellige dorpjes, de cartoonachtige graphics zijn prachtig. Vooral als je bedenkt dat het spel in het begin van het Snes-tijdperk werd gereleased. Sound: 9.5 Net zoals bij elke Zelda is ook hier het geluid weer geweldig. Zelden is er een game verschenen met zulke sfeervolle muziek. Gameplay: 10 Op de gameplay is werkelijk niets aan te merken. De knoppenindeling heb je meteen onder de knie en de moeilijkheidsfactor is perfect opgebouwd. Deze game dit spel klopt gewoon aan alle kanten!! Replay Value: 8.5 Ook als je het spel hebt uitgespeeld zul je er nog even zoet mee zijn omdat je alle geheimen van het spel wilt ontdekken. Bovendien is het zo’n mooi avontuur dat je er na een tijdje opnieuw aan wilt beginnen. Overall: 9.8 [img]"http://gameqube.nl/files_backup/ALttP-Triforce.gif" [/img] Door: Pieter.