[Review] Geschreven door Randy1 op 2004-10-15 14:58:42

Pikmin 2 Review (Part I)

Nintendo gaat voor een tweede ronde met de Pikmin. Is het deze keer wederom snel voorbij, of is Olimar's zuurstoftank gevuld met de bedoeling een top-avontuur te beleven?

Droom Wanneer de zon in regen verandert, en de regen neerkomt in depresserende druppels die doodse gedachten oproepen bij minder zelfverzekerde jongeren, neemt zo'n persoon een duik in diepe dromen. Dromen van wonderlijke werelden, waar op-het-eerste-gezicht-verliefdheid domineert, en elke gebeurtenis gecreëerd wordt door de omgeving, de sfeer, het moment. Nu zal ik de laatste persoon op aarde zijn die gamers associeerd met minder zelfverzekerde jongeren. Ik ben echter ook de eerste persoon in m'n eigen droomwereld, die een uitspraak doet die als een gil van Cruella door elke droomwereld heengalmt: ''Get a life". Videogames zuigen namelijk. De droomwereld die ooit vol zat met natuurlijk ogende zaken, met plezier, liefde, vreugde, alles ondersteund door oorstrelende harmoniën, is niet meer. De gruwelijkheid van de echte wereld die velen van ons maar liever links laten liggen duikt onze droomwereld in, en ratelt, snijd of blaast met grof geweld al onze dromen aan scherven, waar we onze vingers mee openhalen als we ze willen oppikken. "Laat het los dude. Het is niet stoer." Maar ondanks Halo 2, ondanks Dead or Alive: Ultimate, Metal Gear Solid: Snake Eater, Gran Turismo 4 en Killzone, blijven sommige dromen stand houden. Ik ben een volbloed Nintendo gamer, trotseerde elk Metroid, elk Zelda en elk Mario avontuur. Ik houd wel van een potje Halo, maar Halo is geen game die mij m'n droomwereld intrekt. Nu heeft iedereen z'n eigen dromen, en dit hoor je maar al te vaak, aangezien het woordje dromen vervangen is door het woordje mening, en als er één game die naar mijn mening een droom op zichzelf is moet uitkomen dit jaar, dan was het Pikmin 2 wel. Nu ligt Pikmin 2 al zo'n 6 á 7 dagen in de schappen, en op GameQube heb je nog niets over de game gehoord. Doh. Pikmin 2 is een droom waar je niet uit komt door een simpel wekkerbelletje...
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikko3.jpg border=1[/img]
Crashin' Adventure Kapitein Olimar van de Dolphin heeft wel betere dagen in z'n kleine dikke leven gekend. Vloog 'ie eindelijk eens door de ruimte heen, crash-landde 'ie op een vreemde planeet waar z'n ruimteschip uit elkaar vloog waardoor 'ie de hele planeet mocht gaan afzoeken naar onderdelen van z'n schip. Binnen 30 dagen welteverstaan, want anders was de zuurstof op. Olimar wist deze taak echter te volbrengen...maar niet alleen. Na het ontwaken uit z'n bewusteloosheid na de crash ontmoette hij namelijk een Pikmin. De Pikmin waren wortelvormige beestjes met een blaadje op hun hoofd, en ze woonden in de zogenaamde Pikmin Union. Olimar kwam tijdens z'n avontuur erachter dat de Pikmin zijn kleine helpertjes werden, waarschijnlijk omdat de wezens zich onderdrukt voelden, en een leider nodig hadden om te kunnen overleven op de planeet. De planeet waar Olimar tegenaan vloog zat namelijk vol met gruwelijke, soms gigantische wezens, die het niet alleen op de Pikmin voorzien hadden, maar ook op onderdelen van Olimar's schip. Samen met de Pikmin trok Olimar ten strijde, om uiteindelijk al z'n schiponderdelen te vinden, en te vertrekken van de planeet op weg naar huis. Crashin' Dummy Bij thuiskomst staat er echter een ander probleem op Olimar te wachten. De kapitein stapt uit z'n ruimteschip en wordt meteen aangehouden door de baas van het bedrijf waarbij hij werkt, die hem vertelt dat ze door financiële problemen de zaak moeten sluiten. Het bedrijf heeft een schuld bij de bank van 10.100 poko's, een hoge prijs die onmogelijk betaald kan worden, maar wacht...wat rolt er daar uit Olimar's ruimteschip de Dolphin, die door de bank in beslag genomen wordt? Een roestig ander ruimteschip inhaleert een flessendop die zojuist uit de Dolphin viel, en geeft weer dat deze 'schat' een waarde van 100 poko's heeft! De directeur van Olimar's bedrijf verwisselt z'n oogballen voor poko-tekens, en geeft Olimar het bevel om terug te gaan naar waar 'ie ook vandaan kwam om meer schatten te verzamelen zodat ze de schuld bij de bank kunnen inlossen. Olimar, lichtelijk teleurgesteld omdat 'ie net aankwam en al 30 dagen lang in dezelfde panty's rondloopt, krijgt ook een sidekick aangeboden. Louie neemt plaats in de roestige ruimteschip en samen met Olimar vertrekt hij. Op naar de sterren, en daar voor...
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikko4.jpg border=1[/img]
"BIJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ!". In luttele secondes zien we Olimar met een looping boven de planeet van de Pikmin vliegen, maar Louie heeft geen houvast en dondert het ruimteschip uit, om duizenden kilometers beneden z'n hoofd uit de sneeuw te trekken. Wanneer Olimar z'n voetjes in de sneeuw zet ziet hij een groepje van 5 rode Pikmin vechten tegen een bepaald insect met een rothumeur, en vanaf dat moment weten mensen die Pikmin hebben gespeeld precies weer wat de bedoeling is. Easy As Pie Met de C-stick dirigeer je je troepen, met de A-knop werp je ze voor je uit, bijvoorbeeld op de rug van een tegenstander waardoor ze automatisch in de aanval schieten, met B fluit je ze bij je en met X breek je je troepen af zodat je in je eentje kunt rondlopen. De controls en de manier van handelen in Pikmin 2, waarschijnlijk de beste sequel en ongetwijfeld de beste strategy game van deze generatie consoles , zijn precies hetzelfde als voorheen: perfect dus. Met kleine stapjes leer je de basics, de filmpjes waarin deze basics worden uitgelegd kun je skippen mocht je Pikmin al kennen, en zodra je de sneeuw uit bent gekropen en een andere omgeving in bent gedoken, weet je hoe jij een generaal voor jouw Pikmin moet zijn. Maar er is dit keer meer om op te letten. Waar je voorheen in aanraking kwam met 3 soorten Pikmin (rood, geel, blauw), zo kun je deze keer met de hulp van speciale purple- en white flowers de beschikking krijgen over paarse en witte Pikmin, die weer hun eigen speciale sterke en zwakke punten hebben. Pikmin 2 kent namelijk heel wat veranderingen in de omgevingen. Naast de teruggekeerde vuur, water en electriciteit elementen krijg je deze keer ook te maken met giftige gassen, en objecten en tegenstander die alleen maar voor je buigen wanneer je ze mishandeld met brute kracht. De Pikmin zijn ook meer te beïnvloeden, meer te veranderen. In het origineel konden de wezentjes al honing vinden, waardoor ze bij het drinken ervan transformeerden in een sterkere versie, iets wat je kon zien aan de status van het plantje op het hoofd van de Pikmin. Was het een blaadje, dan was de Pikmin niet echt ervaren. Was het een bolletje, dan was de Pikmin al uit de luiers gegroeit. Tot de elite groep behoorden de Pikmin die een bloemetje op hun kop hadden. Deze waren veel sterker en sneller, en konden dus meer aan. Het was echter wel jammer dat honing zeldzaam was, iets wat in Pikmin 2 nog steeds zo is.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikko6.jpg border=1[/img]
Maar in Pikmin 2 is honing dan ook niet al te belangrijk. Door het verzamelen van bepaalde vruchten kun je bijvoorbeeld een spray ontvangen. Met een simpele druk op één van de vier richtingen op de vierpunts druktoets spray je de vloeistof in het busje over je Pikmin legertje heen, waardoor de plantjes op hun hoofd beginnen te gloeien en ze een tijdelijke boost in kracht en snelheid krijgen. Zaken als deze items en ook de nieuwe soorten Pikmin zorgen ervoor dat de gameplay veel dieper en uitgebreider is. Ga naar pagina 2 voor meer over Pikmin 2, waaronder de minpunten en natuurlijk de conclusie.

Pikmin 2 Review (Part II)

Gebrekkige Teamwork Olimar's maatje Louie is natuurlijk niet meegekomen om door de sneeuw te rollen, en hij heeft dan ook een taak in de game, die samengevat precies hetzelfde als die van Olimar is. Louie heeft namelijk exact dezelfde opties als zijn meer ervaren collega. Nintendo heeft bij de ontwikkeling van Pikmin 2 dan ook bedacht dat het leuk zou zijn als je twee groepen kunt maken, en zodoende kun je met een druk op de Y-knop wisselen tussen Olimar en Louie. Het voordeel hiervan is dus dat je groepen kunt splitsen. Je kunt Louie aan de ene kant van de wereld laten rondwandelen om met zijn groepje Pikmin een brug te bouwen, terwijl je met Olimar en zijn klasje Pikmin aan de andere kant van de wereld bezig bent om de teruggekeerde Pikmin tabletten, waarmee je nieuwe Pikmin oogst, te verzamelen.

[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikko5.jpg border=1[/img]
Nu vind ik dit alles leuk bedacht, maar het gaat niet echt diep. Ik had graag gezien dat, wanneer ik met Olimar dan die net gezaaide Pikmin uit de grond ruk, de kapitein ook echt doorging met het plukken van de toekomstige krijgers wanneer ik met de Y-knop naar Louie zou switchen. Het is met de huidige vorm van gameplay zo dat je met Olimar bezig bent, terwijl Louie maar wat staat te sukkelen bij zijn groepje omdat je hem geen commando's kan geven. Een optie om één van beide heren voorgeplande opdrachten te geven waardoor ze werken terwijl jij de ander overziet, had de game veel meer diepte gegeven. Het gebruiken van de Y-knop had veel noodzakelijker gemaakt kunnen, en moeten worden. Molmin Pikmin 2 is vooraf al vaak geprezen omdat Miyamoto het 30-dagen-de-tijd systeem uit de game zou halen, en alhoewel je inderdaad wel honderd dagen zou kunnen besteden aan het uitspelen van Pikmin 2, is het tijd-systeem in de 'normale' speelwereld precies hetzelfde gebleven. Je hebt nog steeds tussen de 10 en 15 minuten de tijd om rond te wandelen door de prachtige grassprieten en je hebt nog steeds tussen de 10 en 15 minuten de tijd om door de met zon bedekte grasvelden te trekken. Deze 10 tot 15 minuten zijn echter niet genoeg. Ik irriteerde me in het eerste Pikmin avontuur al aan de extreem korte tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang, en ook in Pikmin 2 lijken de dagen soms te kort. Nu heeft Nintendo ervoor gezorgd dat ik 'soms' aan die laatste zin toevoeg, door het implanteren van grotten in Pikmin 2. Door de gehele speelwereld heen zijn er grotten geplaatst, waar je in kunt duiken, en die je zonder tijdlimiet kunt uitpluizen op schatten en andere zeldzame goodies. In de grotten duikt ook vaak de briljantheid van Pikmin 2's gameplay op. Sneaky puzzeltjes waarbij je elke Pikmin soort nodig zult hebben zorgen ervoor dat je helemaal opgaat in je handelingen. Dat is dan ook de kracht van Pikmin 2. Wanneer de zon ondergaat en de dag voorbij is vloek je je moeder en haar corrigerende-tik-uitdelende hand je slaapkamer in, maar wanneer de volgende dag begint gaat ze naast je zitten om zelf te snappen dat Pikmin 2 je inzuigt, en uitspuugt, inzuigt, en uitspuugt...
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikko1.jpg border=1[/img]
Multiplayer & Replay Value Waar Pikmin je niets meer te bieden had wanneer je de single player mode had uitgespeeld, daar heeft Pikmin 2 haar voorheen zwakke rug gedekt met extratjes. Je kunt namelijk met een vriend je ding doen in de multiplayer mode, die opgedeeld is in twee sub-modes: coöperative challenge mode (ook te spelen in je eentje) en versus mode. Coöperative challenge mode is soortgelijk aan challenge mode in de eerste Pikmin game. Je werkt samen met een vriend om binnen een dag zoveel mogelijk schatten en dergelijke te verzamelen in de omgeving waarin je speelt. Versus mode is van een iets sneller soort dan coöperative challenge, aangezien jij en een andere speler in deze mode strijden om elkaars knikker. Alhoewel ik weet dat die zin nogal fout klinkt, moet je het zien als een soort van capture the flag, waarbij de vlag vervangen is door een rode of blauwe knikker. Zowel coöperative challenge als versus mode zullen zorgen voor het nodige plezier, aangezien de simpelheid van de modes geen schade berokkent aan de funfactor. Maar de grootste replay waarde zit niet verstopt in de multiplayer modes, maar meer in het verzamelwerk in het single player avontuur. Met honderden schatten om te verzamelen en een dikke encyclopedie (de Piklopedia) om te vullen met informatie zullen vele gamers wel even zoet zijn. De tijd die je aan de single player mode zult besteden is überhaupt al aanzienlijk groot. Het eerste Pikmin avontuur was in een aantal uurtjes uit. Pikmin 2 kost je tientallen uren en meer...en nog meer als je de game boeiend genoeg vind om 100% uit te spelen, en geloof me, dat is 'ie. Conclusie Pikmin 2 is één van de beste sequels die ik ooit heb gespeeld, beter dan Majora's Mask of Soul Calibur II. De graphics zijn verbeterd, de soundtrack is een stuk fruitiger, maar er is niets dat tipt aan de verbeteringen èn toevoegingen die er aan de gameplay zijn gemaakt. Pikmin 2 is een must-have voor Nintendo fans, kent strategische gameplay die zelfs een lach op de smoel van Powell zou brengen, en is daarnaast op een foto-naar-poster-wijze uitvergroot ten opzichte van z'n voorganger.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikko7.jpg border=1[/img]
However, er zijn ook mindere zaken aan de game die ik al heb aangepunt. Zo zullen er mensen zijn die teleurstelling vinden in de terugkeer van het tijd-systeem, is het switchen tussen Olimar en Louie vaak niet de moeite waard en mist er, alhoewel de multiplayer modes vermakelijk zijn, eigelijk een co-op versie van het single player avontuur, waarmee Nintendo ook meteen de problemen van het tijd-systeem en het switchen tussen de characters zou oplossen. Als Nintendo aandacht aan deze punten schenkt voor een mogelijk derde deel in de serie, zien we vast en zeker een bijna perfecte console strategy game op de Nintendo GameCube of Nintendo Revolution verschijnen. Pikmin 2 is nèt niet perfect. Maar wel een must-have.

N1 Score: 9.2

+

-

Gekoppelde games

Pikmin 2 (Nintendo GameCube)