[Review] Geschreven door Zapp-x op 2004-10-19 19:24:31

Donkey Konga

Donkey Konga is dit jaar 1 van de sleuteltitels van Nintendo, dat moge duidelijk zijn. Zal de game haar verwachtingen waar maken? Lees het hier! Vrijdag was het eindelijk zover, Donkey Konga was gearriveerd in huize Boschma, vol blijdschap pakte ik het pakketje uit, en begon ik de game te spelen. Als eerst viel me op dat de Bongo groter is dan ik gedacht had. Het blijft natuurlijk een plastic speeltje, maar stevig is deze nieuwe controller van Nintendo wel. Aan het begin was ik alsnog een beetje onzeker over de duurzaamheid van de Bongo, maar na een aantal stevige drumsalvo’s wist ik genoeg, deze Bongo gaat een lang leven tegemoet! Het begin Eenmaal de game opgestart begon ik gelijk met de belangrijkste 1player mode, Street Performance, in deze mode kun je namelijk muntjes verdienen waar je later weer de nodige goodies van kunt kopen. Je hebt in de Street Performance 2 modes, de Jam mode en de gewone mode. De Jam mode is een nogal overbodige mode. In deze mode zie je de noten niet, en moet je gokken op welk moment je moet gaan slaan. Het zal uiteindelijk resulteren in gewoon wat blind met 2 handen op je Bongo rammen, we gaan snel verder met de mode waar je wel wat aan hebt.

De gewone mode bestaat (net als de Jam mode) uit 3 moeilijkheidsgraden; Monkey, Chimp en Gorilla. De eerste niveau's zijn al speelbaar, de liedjes in Gorilla mode zul je moeten kopen, en dus begon ik met de Monkey mode. Je kunt in deze mode (net als in elke andere) kiezen uit 31 liedjes. De liedjes zijn erg goed gekozen, voor ieder is er wat wils. Eenmaal begonnen met "the Locomotion" ontdekte ik dat de liedjes helaas niet van de originele artiesten zijn. Nintendo heeft bij de meeste liedjes echter wel voor goede vervangers gezorgd, maar liedjes als "Tubthumping" en "99 Red Balloons" klinken totaal niet zoals ze horen te klinken. Verder zitten er een aantal gameliedjes in, die erg goed bij de game passen. Key to success De liedjes in Donkey Konga zijn afgebeeld op een soort plaat van hout, die zich op diverse snelheden van rechts naar links zal bewegen. Op deze plaat staan de noten die je aan moet slaan op je Bongo of met je handen. Op deze "notenbalk" komen natuurlijk je noten langs, en bij elke noot is een andere actie nodig. Bij een geel rondje sla je met links, bij een rode met rechts en bij paars sla je met beide handen tegelijk. Als je een blauw "rondje" tegenkomt moet je klappen. Verder heeft de game nog een aantal rustmomenten, dit zijn de roffelgedeeltes. Om extra muntjes te verdienen kun je hier jezelf als een gek uitleven op je Bongo, maar je kunt ook genieten van de rust om je voor te bereiden om een moeilijk stukje.
Je kunt elk liedje op silver en gold halen. Boven in je scherm loopt een balkje die al je goede slagen telt. Als je goed slaat vult hij zich, bij een foute slag loopt hij een stukje leeg. Aan het begin van je song wordt aangegeven tot waar het balkje vol moet zijn voor silver, sla je het hele balkje vol dan krijg je gold. Links in je beeld loopt een metertje die bijhoudt hoeveel slagen je achterelkaar goed hebt gehaald. Als je een slag mist, staat deze combo-meter uiteraard weer op 0. Shoppen maar Zoals al gezegd, kun je in Donkey Konga de nodige muntjes verdienen. Deze muntjes kun je over de balk smijten in de bijbehorende "shop" die net als de rest van de game uit een inspiratieloos menuutje bestaat. In deze shop kon je liedjes voor het Gorilla niveau kopen, nieuwe geluiden voor je Bongo halen of de nodige centen neer tellen voor een paar minigames. De shop is een leuke toevoeging aan de game, maar had zoveel meer kunnen/moeten zijn. De enige echt nuttige functie in de shop is het kopen van de Gorilla liedjes. De extra Bongo geluiden zul je geen van allen vaak gebruiken, en de minigames zijn wel erg mini! De game telt maar 3 minigames, iets wat er veel meer hadden moeten zijn. De minigames zijn ook nog eens erg simpel in elkaar gezet, en ze zullen dan ook niet voor de nodige extra impuls zorgen.
Multiplayer Donkey Konga komt pas echt tot zijn recht in de multiplayer mode. Je kunt de game met 4 Bongo's spelen, maar ook met een aantal traditionele controllers. Met Bongo's is de game uiteraard veel leuker, en daar zit gelijk het grote probleem. Nintendo heeft er voor gekozen om de Bongo net zo duur te laten zijn als een controller, logisch zul je denken? Niet bepaald. Met een gewone controller kun je elke Cubegame spelen, met de Bongo kun je er op dit moment maar 1 spelen, en in de toekomst 3. Dit zorgt dus dat je de game vaak alleen maar multiplayer kunt spelen als je vrienden kent die de game ook hebben, het begrenst je mogelijkheden. Als je die vrienden wel hebt, kan de lol niet op! Donkey Konga mag met recht 1 van de leukste multiplayer games op de Cube genoemd worden. Je kunt tegen elkaar spelen in de Battle Mode, maar je kunt ook samen aan mooie symfonieën werken in de Jam Mode. Een paar nieuwe punten aan deze mode is dat je elkaar nu ook dwars kunt zitten door middel van de welbekende "pow" blocks. Als je 1 ziet, en je slaat op tijd, zullen er punten bij je tegenstander af gaan. Verder heb je nog bepaalde momenten dat je een gokkast in beeld krijgt, als je daar op tijd op de goede noten slaat, krijg je muntjes.

Conclusie

Graphics De graphics bij Donkey Konga zijn niet echt belangrijk voor de game, en daarom zullen ze ook niet zwaar meewegen in het eindresultaat. Dat is maar goed ook, want volgens mij heeft Nintendo deze graphics in een tijdsbestek van 5 minuten in elkaar gezet, het zijn gewoon SNES Graphics! Onder de notenbalk zie je Diddy erg irritant met wat vogels en een olifant ronddansen, ze hebben allemaal maar 2 manieren van bewegen, maar gelukkig zal het je niet uit je ritme halen. Verder zijn de menu's in de game totaal inspiratieloos, en is ook bij de minigames te zien dat Nintendo qua graphics duidelijk geen aandacht heeft gegeven aan deze game. Sound Het geluid is uiteraard waar het allemaal om draait in Donkey Konga, en met dat geluid zit het gelukkig goed. Natuurlijk is het jammer dat de liedjes in de game niet worden gezongen door de originele artiesten, maar de vervangers doen het bij de meeste nummers meer dan goed. Je kunt in de game ook een aantal nieuwe geluiden voor je Bongo's kopen, de meeste ervan klinken echter enorm irritant, zodat je vaak snel weer terug zal switchen naar je vertrouwde Bongo geluid.

Gameplay De gameplay in Donkey Konga is erg verfrissend. Je speelt de game met de nieuwe "controller" van Nintendo, en deze komt bij zijn eerste optreden heel goed uit de verf. Je kunt de gevoeligheid van de "klap-sensor" afstellen, zodat Donkey Konga niet bij teveel lawaai in je kamer als een gek zijn handen kapot klapt. Dit is dan ook gelijk het enige nadeel aan de gameplay. Je hoeft niet perse te klappen in de game, je kunt elk gewenst geluid loslaten op de mic, het zal allemaal tellen als geklap. Cheaters zullen hierbij op de zijkant van de Bongo slaan, omdat ze nou eenmaal niet kunnen klappen. Natuurlijk kun je als developer niet rekening houden met dit soort laf gedrag van gamers, maar het is wel erg storend dat er op je scherm geklapt wordt bij het laten van een onschuldige scheet. Replay De game wordt pas echt leuk in de multiplayer mode. Sluit 4 Bongo's aan en begin te jammen met je vrienden, of kijk wie de beste is. Deze multiplayer mode is goed uitgebalanceerd, al blijft de gevoelige klapsensor ook hier weer een probleem. Als jij vlakbij je vriend/vriendin zit, en je lacht enorm hard, zal zijn Bongo gaan klappen, en je zult vaak lachen tijdens de multiplayer. Het nadeel aan de replay is dat niet iedereen een Bongo heeft, en het met een controller gewoonweg niet leuk is, je gaat tenslotte ook niet viool spelen op een hark. Helaas heeft de game verder niet een bijzonder lange levensduur. Je zult al snel alles in Monkey en Chimp op gold hebben, en ook Gorilla heb je na een tijdje oefenen zo onder de knie. Nintendo heeft te weinig “rewards” in de game gestopt om te zorgen dat je hem (in single player) mode zal blijven spelen. Gelukkig maakt de multiplayer mode veel goed.
Conclusie Al met al is Donkey Konga een geweldige ervaring op de GameCube. Nog nooit zaten mijn ouders te vragen of ze ook even mochten, het is een echte familie game, iets wat heel goed bij de GameCube past. De game had alleen veel meer kunnen zijn dan wat het nu geworden is. Nintendo had meer minigames moeten toevoegen, en verder is het jammer dat die Bongo niet 15 Euro goedkoper is, nu zullen veel mensen nooit kunnen genieten van het ultieme multiplayer genot wat de game zeker wel te bieden heeft.

N1 Score: 8.6

+

-

Gekoppelde games

Donkey Konga (Nintendo GameCube)