[Review] Geschreven door Lennart op 2004-11-01 18:34:52
Vette oorlog!
[B]‘War, oeh, What is it good for? Absolutely nothing’… ja ja, dat weten we nu wel. Maar waar kan een game waar oorlog centraal in staat dan wel goed voor zijn? Voor vele uren spelplezier? Voor niet uit je hoofd te krijgen deuntjes en bliepjes? Voor veel frustratie misschien? Of een nieuwe verslaving? Het is in ieder geval wel goed voor één ding: een review![/B] Onder het motto beter laat dan nooit komt hier dan alsnog de Advance Wars 2-review, en om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dit is dé game voor dictators, schaakfreaks, strategen en natuurlijk ook voor alle andere gamers. Betreed het slagveld, lees en huiver. Een paar jaar geleden, toen ik nog geestelijk kleuter was, kreeg ik een GBA voor mijn 13de verjaardag. Mooi dingetje, ik had er nog geen games voor maar dat kwam nog wel. Kreeg er ook gelijk een magazine bij, waarin een grote lijst van games in stond, die nog voor de handheld uit moesten komen. Ik heb werkelijk geen fokking idee hoe ik er toen bij was gekomen, maar toen was ik al geïnteresseerd in Advance Wars. Misschien was het een screenshot die me direct bij m’n strot greep, of een preview die ik over de game had gelezen, maar er was gewoon iets waardoor die game mijn collectie moest versterken. Dus toen die eindelijk zou uitkomen, het was volgens mij zelfs nog een paar dagen later, betrad ik de plaatselijke gameshop om het spel te halen. Maar na vijf keer heen hen weer lopen langs de schappen bleek hij er helemaal niet te liggen. Toen ik besloot om het na te vragen kwam ik voor een onaangename verassing te staan: de game was uitgesteld, door de aanslagen van 11 september. Nee, het is niet mogelijk om in die game met vliegtuigen gebouwen binnen te vliegen, het is zelfs een vrij onschuldige game, toch werd Advance Wars flink vertraagd en heb ik hem wel eens van iemand geleend, maar nooit meer gekocht… Serieus, ik heb er spijt van dat ik allemaal gare kutspellen heb gehaald in plaats van Advance Wars, echt waar. Maar er was nog hoop voor me: het tweede deel 2 voor de GBA van de al wat langer lopende serie (sinds de Famicom, als ik me niet vergis) werd aangekondigd, en kwam wél op tijd uit. Sinds toen was ik weer helemaal happy.
Battles & CO's
[B]Round 1...fight![/B] Om je een indruk te geven hoe een battle verloopt geef ik eens een paar mogelijkheden aan. Vaak als je een missie begint, begin je met een klein legertje, die bestaat uit een kleine tank, een paar mannetjes met een gun en een soort verkenner. Jij en je tegenstander hebben allebei een basis en het is de bedoeling om zo snel mogelijk de steden om je heen te veroveren, zodat je geld krijgt en ditzelfde geld weer in een fabriek, vliegveld of haven aan nieuwe voertuigen en mannetjes uit te geven. Natuurlijk speelt ook de omgeving een rol. Zo heb je meer dekking in de bergen en steden, en heb je soms een groot probleem om bij je tegenstander te komen omdat er een rivier ter grootte van de Wolga tussenligt. Ook bij Fog of War (waardoor gebieden met donkere vlekken worden bedekt, waardoor het onmogelijk is om het leger van de tegenstander te zien) is het goed gebruiken van de omgeving cruciaal voor het winnen van een slag, door je bijvoorbeeld te verstoppen in de bosjes en zo langzamerhand je dichterbij de basis van je tegenstander kunt sneaken. Tactische shit dus! [B]Commanders[/B] Max, Olaf, Grit, Kabei en natuurlijk Andy; dit is nog maar een greep uit de beschikbare CO’s (commandanten) die je voor iedere missie toegewezen krijgt óf kunt kiezen. Deze CO’s hebben allemaal hun eigen krachten en het is dan ook de bedoeling om deze wijs te gebruiken, en dus ook niet zomaar een CO kiezen maar echt een plan maakt. Ook in dit deel van Advance Wars zijn de CO’s weer opgedeeld in een paar landen (wat je eigenlijk ook als team kunt zien). Speel in Campaign en er is een soort wereldmap met een land waar missies over verspreid zijn. Zo’n land kan bijvoorbeeld Orange Star zijn, dus speel je ook met alle Orange Star-CO’s. Speel je het land uit en kom je bij de volgende, dan kan je in de laatste missie CO’s gebruiken uit de al uitgespeelde landen. Zo had ik in één missie een perfect team, namelijk Collin van Blue Moon en Kanbei van Yellow Comet. Collin kreeg snel geld maar heeft een slapper leger. Bij Kanbei daarentegen is alles een stuk duurder maar hij is dan ook erg sterk. Met Collin offerde ik mannetjes op om Kanbei te laten slagen, wat de missie uiteindelijk een stuk makkelijker maken. Maar sterkere units of meer geld zijn niet alleen de krachten van de CO’s. Zo hebben ze ook ‘Powers’ en in dit deel ook ‘Superpowers’. Iedere CO heeft één power en superpower, en deze is bij iedereen verschillend. Andy heeft bijvoorbeeld ‘hyper repair’, waarmee hij al zijn units weer repareert. Eagle, van Green Earth, heeft een kracht die al je vliegtuigen twee beurten laat krijgen zonder dat de tegenstander aan slag is. Ook dit is erg handig als je bijvoorbeeld iets wilt vernietigen maar het teveel risico is voor je vliegtuigen als je tegenstander je ondertussen nog kan lastigvallen.
Graphics, Sound & Gameplay
[B]Graphics & Sound[/B] Advance Wars doet zeker niet zijn best om realistisch te lijken. Het is gewoon lekker overgoten met cartoonachtige graphics en je zult dan ook geen bloed zien vloeien. Sommige mensen hoor je klagen dat het er beter uit had kunnen zien, zeker omdat het verschil qua graphics met deel 1 nihil is. Dat vind ik gezeik, gezeur, onzin. Het had er misschien wel mooier uit kunnen zien, maar dit is simpel, doeltreffend, je houdt behoudt op deze manier het overzicht en dat vind ik een stuk belangrijker dan dat het er mooier uit ziet. Dan nog even iets over het geluid. Het valt niet erg op, maar is wel leuk. Iedereen heeft zijn eigen muziekje, maar dat mag je eigenlijk wel verwachten. Sommige zijn iets aanstelijker dan de ander, maar over het algemeen is het vrij standaard. Wel leuk zijn de geluidjes en muziekjes tijdens een (super)Power, want deze geven je echt even een sterk gevoel, zo van ‘Eat that!’.
N1 Score: 9.4
+
-
Gekoppelde games
Advance Wars 2: Black Hole Rising (Game Boy Advance)