[Review] Geschreven door Lennart op 2004-11-01 18:34:52

Vette oorlog!

[B]‘War, oeh, What is it good for? Absolutely nothing’… ja ja, dat weten we nu wel. Maar waar kan een game waar oorlog centraal in staat dan wel goed voor zijn? Voor vele uren spelplezier? Voor niet uit je hoofd te krijgen deuntjes en bliepjes? Voor veel frustratie misschien? Of een nieuwe verslaving? Het is in ieder geval wel goed voor één ding: een review![/B] Onder het motto beter laat dan nooit komt hier dan alsnog de Advance Wars 2-review, en om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dit is dé game voor dictators, schaakfreaks, strategen en natuurlijk ook voor alle andere gamers. Betreed het slagveld, lees en huiver. Een paar jaar geleden, toen ik nog geestelijk kleuter was, kreeg ik een GBA voor mijn 13de verjaardag. Mooi dingetje, ik had er nog geen games voor maar dat kwam nog wel. Kreeg er ook gelijk een magazine bij, waarin een grote lijst van games in stond, die nog voor de handheld uit moesten komen. Ik heb werkelijk geen fokking idee hoe ik er toen bij was gekomen, maar toen was ik al geïnteresseerd in Advance Wars. Misschien was het een screenshot die me direct bij m’n strot greep, of een preview die ik over de game had gelezen, maar er was gewoon iets waardoor die game mijn collectie moest versterken. Dus toen die eindelijk zou uitkomen, het was volgens mij zelfs nog een paar dagen later, betrad ik de plaatselijke gameshop om het spel te halen. Maar na vijf keer heen hen weer lopen langs de schappen bleek hij er helemaal niet te liggen. Toen ik besloot om het na te vragen kwam ik voor een onaangename verassing te staan: de game was uitgesteld, door de aanslagen van 11 september. Nee, het is niet mogelijk om in die game met vliegtuigen gebouwen binnen te vliegen, het is zelfs een vrij onschuldige game, toch werd Advance Wars flink vertraagd en heb ik hem wel eens van iemand geleend, maar nooit meer gekocht… Serieus, ik heb er spijt van dat ik allemaal gare kutspellen heb gehaald in plaats van Advance Wars, echt waar. Maar er was nog hoop voor me: het tweede deel 2 voor de GBA van de al wat langer lopende serie (sinds de Famicom, als ik me niet vergis) werd aangekondigd, en kwam wél op tijd uit. Sinds toen was ik weer helemaal happy.

[IMG] http://www.icculus.org/~zakk/aw209.png[/IMG]
[B]Let’s go to war![/B] Advance Wars (deel 1 en 2) zijn simpel van opzet, en het had eigenlijk net zo goed een bordspel kunnen zijn. Het spel is onderverdeeld in een aantal spelmodes, zoals Campaign (waar je missies moet uitvechten), maar ook wat lichtere modes (zoals War Room). Zo kan je ook even snel een conflict uitvechten zonder een heel verhaal te volgen, gewoon zoals jij dat wilt. De wedstrijden hebben meestal een of twee hoofddoelen, en als je één van die voltooid is de slag gespeeld. Zo kan het zijn dat je alleen de basis van je tegenstander moet veroveren, iedereen moet uitschakelen of bijvoorbeeld vier lasers moet vernietigen die over het veld verspreid staan. Natuurlijk doe je dit niet door even aan je kont te krabben, nee, dit spel vereist inzicht, concentratie en geduld. Advance Wars is een turn-based strategygame, en het is misschien simpel om erin te komen, maar het heeft wel veel kennis nodig. Zo moet je weten voor je je beurt eindigt of je mannetjes wel goed staan opgesteld (dit doe je om bij iedere vijand na te gaan of ze bij je in de buurt kunnen komen), of die Tank het wel echt van die Bomber kan winnen en of dat je er echt het onderste uit de kan hebt gehaald. Advance Wars 2 is net zoals zijn voorganger een aparte game. Het is allemaal zo simpel als je het speelt, maar eigenlijk zo ingewikkeld als je erover nadenkt. Dit is nou echt een game waarbij je jezelf bij een verkeerde zet echt voor je kop mag slaan, omdat het gewoon niet aan de besturing of zoiets dergelijks kan liggen. Alles wat de computer doet had je al kunnen weten of voorspellen, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Deel 2 is zelfs een stuk pittiger dan Advance Wars 1, zonder de moeilijkheidsgraad op een cheesy manier te verhogen.
[IMG]http://www.gameseek.co.uk/images/screens/advanced_wars_2_2_gba.jpg[/IMG]

Battles & CO's

[B]Round 1...fight![/B] Om je een indruk te geven hoe een battle verloopt geef ik eens een paar mogelijkheden aan. Vaak als je een missie begint, begin je met een klein legertje, die bestaat uit een kleine tank, een paar mannetjes met een gun en een soort verkenner. Jij en je tegenstander hebben allebei een basis en het is de bedoeling om zo snel mogelijk de steden om je heen te veroveren, zodat je geld krijgt en ditzelfde geld weer in een fabriek, vliegveld of haven aan nieuwe voertuigen en mannetjes uit te geven. Natuurlijk speelt ook de omgeving een rol. Zo heb je meer dekking in de bergen en steden, en heb je soms een groot probleem om bij je tegenstander te komen omdat er een rivier ter grootte van de Wolga tussenligt. Ook bij Fog of War (waardoor gebieden met donkere vlekken worden bedekt, waardoor het onmogelijk is om het leger van de tegenstander te zien) is het goed gebruiken van de omgeving cruciaal voor het winnen van een slag, door je bijvoorbeeld te verstoppen in de bosjes en zo langzamerhand je dichterbij de basis van je tegenstander kunt sneaken. Tactische shit dus! [B]Commanders[/B] Max, Olaf, Grit, Kabei en natuurlijk Andy; dit is nog maar een greep uit de beschikbare CO’s (commandanten) die je voor iedere missie toegewezen krijgt óf kunt kiezen. Deze CO’s hebben allemaal hun eigen krachten en het is dan ook de bedoeling om deze wijs te gebruiken, en dus ook niet zomaar een CO kiezen maar echt een plan maakt. Ook in dit deel van Advance Wars zijn de CO’s weer opgedeeld in een paar landen (wat je eigenlijk ook als team kunt zien). Speel in Campaign en er is een soort wereldmap met een land waar missies over verspreid zijn. Zo’n land kan bijvoorbeeld Orange Star zijn, dus speel je ook met alle Orange Star-CO’s. Speel je het land uit en kom je bij de volgende, dan kan je in de laatste missie CO’s gebruiken uit de al uitgespeelde landen. Zo had ik in één missie een perfect team, namelijk Collin van Blue Moon en Kanbei van Yellow Comet. Collin kreeg snel geld maar heeft een slapper leger. Bij Kanbei daarentegen is alles een stuk duurder maar hij is dan ook erg sterk. Met Collin offerde ik mannetjes op om Kanbei te laten slagen, wat de missie uiteindelijk een stuk makkelijker maken. Maar sterkere units of meer geld zijn niet alleen de krachten van de CO’s. Zo hebben ze ook ‘Powers’ en in dit deel ook ‘Superpowers’. Iedere CO heeft één power en superpower, en deze is bij iedereen verschillend. Andy heeft bijvoorbeeld ‘hyper repair’, waarmee hij al zijn units weer repareert. Eagle, van Green Earth, heeft een kracht die al je vliegtuigen twee beurten laat krijgen zonder dat de tegenstander aan slag is. Ook dit is erg handig als je bijvoorbeeld iets wilt vernietigen maar het teveel risico is voor je vliegtuigen als je tegenstander je ondertussen nog kan lastigvallen.

[IMG]http://www.icculus.org/~zakk/aw215.png[/IMG]
Ben je even klaar met al het oorlog voeren en heb je er echt even geen zin meer in? Dan is het spel echt nog niet klaar met je, want er zijn nog genoeg andere dingen om je te vermaken. Wat dacht je van een mapmaker, waarbij je in je eigen gemaakte maps kunt strijden tegen de computer óf tegen je vrienden. Maar dat is nog lang niet alles: ook de CO’s kun je aanpassen naar wens. Dit gaat jammer genoeg niet echt diep, want je kunt uiteindelijk uit maar 8 verschillende outfits kiezen (wat zo goed als altijd alleen een verandering van kleur is). Erg zonde, want dit is zeker iets waar meer in had gezeten.

Graphics, Sound & Gameplay

[B]Graphics & Sound[/B] Advance Wars doet zeker niet zijn best om realistisch te lijken. Het is gewoon lekker overgoten met cartoonachtige graphics en je zult dan ook geen bloed zien vloeien. Sommige mensen hoor je klagen dat het er beter uit had kunnen zien, zeker omdat het verschil qua graphics met deel 1 nihil is. Dat vind ik gezeik, gezeur, onzin. Het had er misschien wel mooier uit kunnen zien, maar dit is simpel, doeltreffend, je houdt behoudt op deze manier het overzicht en dat vind ik een stuk belangrijker dan dat het er mooier uit ziet. Dan nog even iets over het geluid. Het valt niet erg op, maar is wel leuk. Iedereen heeft zijn eigen muziekje, maar dat mag je eigenlijk wel verwachten. Sommige zijn iets aanstelijker dan de ander, maar over het algemeen is het vrij standaard. Wel leuk zijn de geluidjes en muziekjes tijdens een (super)Power, want deze geven je echt even een sterk gevoel, zo van ‘Eat that!’.

[IMG]http://www.gameseek.co.uk/images/screens/advanced_wars_2_3_gba.jpg[/IMG]
[B]Gameplay[/B] De gameplay is natuurlijk het onderdeel waar AW2 het van moet hebben. Advance Wars 1 was natuurlijk al goed, en deel 2 doet daar graag een schepje bovenop. Meer CO’s, een nieuw voertuig, meer maps; alles wat een fan van deel 1 wenst. Tel daar bij op dat je ook nog eens met je vrienden lekker kunt spelen, zelfs door middel van één GBA kan je nog multiplayer-plezier beleven (door GBA om beurten aan elkaar te geven, wel gierig, maar leuk). Ook kan je gewoon een paar maps spelen met 1 cartridge, maar het leukste is natuurlijk als jij en een vriend een GBA met allebei Advance Wars 2. Mensen kunnen klagen dat de beurten dan te lang duren, maar een fan van de serie zal er geen last van hebben en gaan nadenken over z’n volgende beurt. Ook het maken van een map is erg leuk en laat je lekker creatief zijn, al ontdek je er de lol pas van als je genoeg hebt van Campaign en War Room. Zelfs dit is vrijwel onmogelijk, dit kan echt alleen als je je het hele concept niet aanstaat, maar zoniet, dan kan je gewoon lekker maps bijkopen in Battle Maps. Staat een map je niet echt aan? Dan bouw jij hem toch gewoon lekker na en pas je wat dingen aan? De game is uitdagend, spannend en leuk tegelijk en dat is echt vrij zeldzaam. Meestal heb ik nooit een gevoel van blijheid als ik een spannend spel aan het spelen ben, maar dit wordt gewoon zo leuk en vergt ook geen snelheid, dus kan je rustig genieten van je overwinning. Het voelt gewoon zo triomfantelijk aan als wint, want je hebt er echt iets voor moeten doen. Zo heb ik een aantal keren mijn GBA door de kamer willen smijten uit pure frustratie, maar niet omdat het niet kon. Dat heb je met sommige spellen, als je af gaat heb je echt zoiets van ‘Hoe is dit mogelijk?’, maar nu denk je gewoon ‘shit, dit had ik echt moeten zien’. En als je ‘het’ dan dus ziet, en je een A-ranking krijgt aan het eind van het gevecht voelt dat gewoon zo lekker. Dit alles maakt Advance Wars 2 gewoon erg verslavend, en dat is misschien wel het grootste compliment wat je een game kan geven. Want welke game is er nou niet zo ontiegelijk leuk om te spelen en gaat nooit vervelen, dan wordt hij verslavend. En Advance Wars kan een hele grote verslaving met zich meebrengen, eentje waar je niet graag vanaf komt. Alles is gewoon zo goed uitgebalanceerd, er is zoveel te doen, je raakt gewoon echt niet uitgespeeld. En dan komen we aan bij de hoofdvraag: waar kan een game waar oorlog centraal staat goed voor zijn? Een geweldige ervaring die je gewoon niet moet missen. Zelfs een oorloghatende hippie zal hier nog plezier aan beleven.
[IMG]http://www.gameseek.co.uk/images/screens/advanced_wars_2_4_gba.jpg[/IMG]
[B]Door:[/B] Lennart van der Burg

N1 Score: 9.4

+

-

Gekoppelde games

Advance Wars 2: Black Hole Rising (Game Boy Advance)