[Review] Geschreven door Zapp-x op 2004-11-19 18:15:56

Paper Mario: The Thousand-Year

Paper Mario was op de Nintendo 64 een onverwacht laat succes, en om meer mensen kennis te laten maken, was Intelligent Systems zo aardig om ook een GameCube versie van dit verhaal te maken. Of het de Nintendo 64 versie weet te evenaren? Je leest het hier! Intro Paper Mario: The Thousand-Year Door begint door op een ietwat langdraderige manier te vertellen dat Princess Peach een schatkaart vind, die ze vervolgens naar Mario stuurt via de post. Peach zou namelijk graag willen dat Mario ook naar het stadje Rogue Port komt, om vervolgens samen die schat te bemachtigen. De held in Mario komt weer boven, en hij besluit , meteen te vertrekken richting Rogue Port. Eenmaal daar aangekomen, is wonder boven wonder Princess Peach verdwenen, aan jou de taak om haar te vinden! Eenmaal bijgekomen van de schrik dat Mario (weer) achter Princess Peach aan zal moeten, ziet hij dat er in het dorpje een inwoner bedreigd wordt door enkele dubieuze figuren. Mario kan dat natuurlijk niet op zich laten zitten, en besluit het arme meisje (Goombella) te helpen. Na de smeerlappen een lesje geleerd te hebben, blijkt het dat Goombella en Mario een perfect team zouden kunnen vormen, en dus besluiten jullie samen te gaan werken. Goombella kent een professor in de stad, die je verder zou kunnen helpen met je kaart Eenmaal aangekomen bij Prof. Frankly, weet hij je te melden dat je 7 Crystal Stars zult moeten vinden om bij de schat (The Thousand-Year Door) te komen.

[img] http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1000mario1.jpg width=400[/img]
Battle time! Nu kan het spel dan eindelijk beginnen, en maken de battles plaats voor de redelijk slome intro van de game. De battles in Paper Mario The Thousand-Year Door (vanaf nu PM2) zijn turn-based, maar toch worden ze op geen moment saai. Mario heeft keus uit 3 soorten aanvallen. Hij kan op vijanden springen, hij kan ze slaan met zijn hamer en hij kan een special move doen. Verder kunnen er nog items gebruikt worden, en kan er gekozen worden om jezelf te verdedigen, weg te rennen of om het publiek voor je te winnen (daar later meer over). Normaal gesproken kun je bij menig RPG na het uitkiezen van je moves rustig een bakje chips vullen, bij PM2 echter niet. Je zult na het kiezen van je move nog de nodige timing moeten hebben om meer HP van je tegenstander af te halen. Als je namelijk een Jump move van Mario gebruikt, kun je vlak voor dat je op het hoofd van de tegenstander beland, nog een keer op A drukken, om zo een Double Jump te maken. Met de Hamer move moet je de controllstick naar links houden tot een lampje oplicht, om zo je tegenstander meer schade te geven. Elke move heeft haar eigen “truukje” wat je moet uitvoeren om meer HP van je tegenstander te krijgen, dit houdt de battles erg fris en leuk. Verder speelt de timing ook een rol bij het verdedigen. Als je tijdens een aanval van je tegenstander op tijd op A of B drukt, zul je de aanval ontwijken of counteren. Tijdens de battles kun je ook gebruik maken van de kracht die in de Crystal Stars verborgen zit, elke Crystal Star geeft je een extra move. Deze moves maken gebruik van je zogenoemde “starpower” en dat kun je weer verkrijgen door het publiek te entertainen, volg je het nog? De toevoeging van het publiek is nieuw in de Paper Mario serie, je zult nu niet je gevechten gewoon op straat houden, nee je vecht in een theater. In dat theater zitten diverse characters te kijken. Als je goed speelt wordt er voor je geklapt, waardoor je starpower groeit, en krijg je goede items van het publiek. Als je slecht speelt vertrekken er mensen uit het publiek, en krijg je blikjes naar je hoofd geworpen. Verder zul je tijdens de battles bijgestaan worden door mensen die je party zijn gejoined, al deze characters hebben elk hun speciale krachten, die soms nodig zijn om een battle te winnen.
[img] http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1000mario2.jpg width=400[/img]
Upgrades Als je niet aan het vechten bent in Paper Mario 2, zul je rondlopen in een 3d adventure wereld waar alles zo plat als papier is. Deze papieren wereld brengt, behalve de prachtige graphics, enkele voordelen met zich mee. Intelligent Systems creëert op deze manier namelijk een bepaalde vrijheid, in de wereld van papier kan namelijk alles! Zo kun je Mario opvouwen als vliegtuigje, om zo bepaalde hindernissen te overwinnen. Je kunt opgerold als papieren koker onder muren door rollen, en zo nog veel meer. Mario en zijn vrienden kunnen terwijl ze rondlopen in deze prachtige wereld ook de speciale technieken gebruiken, om zo bepaalde items te krijgen. Zo kun je bepaalde “badges” zoeken die je weer nieuwe aanvallen of mogelijkheden geven (automatisch opladen van HP, jezelf sterker maken of met vuurballen op je vijand slaan. Zijn enkele voorbeelden) Om deze badges te gebruiken heb je een aantal badge-points nodig, die je kunt verhogen door een level te groeien. Je groeit een level door 100 starpoints te krijgen, die je uiteraard verdient door battles te winnen. Als je een level groeit, kun je kiezen wat je beter wilt hebben: HP(Hearth Points), FP(Flower Points) of BP(Badge Points). De nog niet uitgelegde Flower Points worden in gevechten gebruikt om sterkere moves te gebruiken. Je kunt uiteraard je party-leden ook upgraden, dit doe je echter niet door Starpoints te verkrijgen, maar door Shines in te leveren bij een oude tovenaar. Deze Shines kun je op geheime plekken in de game vinden, om zo te zorgen dat je metgezel sterker wordt en tevens een nieuwe move verkrijgt.

Conclusie

Graphics Grafisch ziet Paper Mario: The Thousand-Year Door er geweldig uit. De game laat zo nog maar eens zien dat realisme niet een vereiste is om een pareltje af te leveren op grafisch gebied. Aan het begin van de game laat Pm2 af en toe een steekje vallen, maar hoe verder je komt, hoe beter de chapters er uit gaan zien. Behalve dat bepaalde chapters er enorm gewaagd uit zien, zijn vooral de papier-effecten zijn fabelachtig mooi gemaakt. Je zult in de game bruggen gebouwd zien worden, posters die je weg kunt blazen, er worden zelfs stukken papier van de levels gescheurd, om zo openingen te creëren. Sound Waar Pm2 het erg goed doet met de achtergrond sounds, laat de game mogelijkheden onbenut met de voice-acting en de special effects. Naar mijn mening zijn de tekstballonnetjes redelijk out-dated, en zou een degelijke voice-acting meer op zijn plaats zijn. De teksten die in de ballonnetjes staan zijn echter wel enorm grappig, zodat de schade toch nog beperkt blijft. Graag in het volgende deel voice-acting Nintendo! Zoals gezegd zit het wel erg goed met de achtergrond muziek. Er zitten een aantal pakkende nieuwe deuntjes bij, waardoor ik af en toe stil ging staan in een dorpje, om zo het hele muziekje te horen. Verder zullen een aantal liedjes je bekend in de oren klinken, er is namelijk het nodige geremixed.

[img] http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1000mario3.jpg width=400[/img]
Gameplay Natuurlijk is het leuk dat de game er goed uit ziet en naar behoren klinkt, maar uiteindelijk heb je daar niets aan als het voor geen meter speelt. Gelukkig is dat bij Pm2 niet van toepassing, de game speelt namelijk geweldig! De battles zijn overzichtelijk en worden niet snel saai. De controlls zijn perfect afgesteld, en je zult echt nooit in problemen met de camera komen. 1 van de vetste dingen aan Paper Mario: The Thousand-Year Door is dat er soms wel duizenden vijanden tegelijk in je beeld verschijnen, en je jezelf er werkelijk een weg doorheen moet slaan. Het spel blijft zelfs dan op een lekkere stabiele framerate lopen. Replay Nintendo kreeg de laatste tijd wel eens het verwijt dat haar games te kort waren, dat is met Pm2 gelukkig niet het geval. De game kent een levensduur van gemiddeld 30 uur, als je alle badges + sidequests wilt doen kun je daar nog zo’n 10 uur bij optellen. De game heeft echter wel als “nadeel” dat het als een goed boek speelt, je wordt zo in de game opgezogen dat je hem het liefst in 1 ruk uit wilt spelen. Conclusie Paper Mario: The Thousand-Year Door lijkt aan het begin een beetje te veel op een port van de N64 versie, maar weet dit later gelukkig goed te maken. Intelligent Systems weet erg goed om te gaan met verschillende nieuwe ideeën, dit zorgt ervoor dat vrijwel geen van de chapters hetzelfde is. Het enige nadeel is dat de game (te) veel gebruik maakt van tekstballonnetjes in plaats van voice-acting. Dit nadeel wordt echter weer goed gemaakt door de nodige humor die via de tekstballonnetjes op het beeldscherm verschijnen, waardoor je dan toch wel weer alles wilt lezen. De game is erg toegankelijk, en daarom niet alleen maar bestemd voor de die-hard RPG fans. Zelfs mensen die niet van traditionele RPG’s houden, kunnen veel lol aan deze titel beleven.
[img] http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1000mario4.jpg width=400[/img]
Johan’s mening Voor het einde van dit jaar waren er 2 titels waar ik reikhalzend naar uit keek, Metroid Prime 2 was de ene en Paper Mario 2 die andere. In de tussen tijd heb ik ook nog van twee andere, onverwachte pareltjes kunnen genieten, te weten Pikmin 2 en de import versie van Tales of Symphonia. Het was voor mij te hopen dat Paper Mario 2 mij minstens even veel plezier zou gaan laten beleven als laatst genoemden, maar ook omdat ik zeer goede herinneringen bewaar aan Mario&Luigi voor de GBA en ik vele lovende kritieken over Paper Mario op de N64 heb gehoord. De verwachtingen waren in ieder geval hoog en gelukkig heeft Nintendo die ook kunnen waar maken, hoewel dat er in het begin niet naar uit zag. Het kwam allemaal erg representatief over en leek nergens vernieuwend, maar na een uurtje of 2 spelen verdwijnt dit als sneeuw voor de zon en heb ik genoten van dit fantastische spel. De schitterende, kleurrijke en leuk vormgegeven omgevingen. De grappige, spannende en uitdagende gevechten, inclusief interactief publiek en decor. De wapens, de voorwerpen, de vijanden, je medestanders, het verhaal.. Pff en nog zoveel meer leuke dingen, dit is gewoon een must have voor elke Nintendo fan, zelfs als je niet van RPG’s houdt is dit spel een aanrader, ik ben het levende bewijs daarvan. Een topper van de bovenste plank die niet mag ontbreken in je collectie!

N1 Score: 9.3

+

-

Gekoppelde games

Paper Mario 2 (Nintendo GameCube)