[Nieuws] Geschreven door Squeenix op 2004-11-24 20:46:23

Details over Resident Evil 4

Capcom heeft enkele opzienbare zaken naar buiten gelaten betreffende de gameplay van deze game... Capcm heeft enkele dingen losgelaten die weer aangeven dat deze game een haakse bocht neemt ten opzichte van de vorige delen. Zo kom je deze keer aan wapens en items door ze te kopen bij handelaren in de stadjes die je tegenkomt. Deze handelaren kunnen Leon in van alles voorzien, maar als ze eenmaal gruwelijk aan hun eind komen (bijvoorbeeld friendly fire) dan zullen de dode verkopers in kwestie verdwijnen en nooit meer het levenslicht aanschouwen. Ook zullen deze lopende Aldi's je af en toe een handje helpen door je wapens een ugrade te geven. De upgrades verschillen per wapen, varieerend van betere en sterkere vuurkracht, tot sneller schieten. Denk nou maar niet dat je Leon een overvloed aan herbs en ammo kan laten meenemen, want ook dit keer ligt het aan de grootte van je wapens of item hoeveel je er in je spreekwoordelijke plunjezak mee kan nemen. Ga je dus voor betere (en grotere) artillerie of de kleine sprays en herbs? Leon zal dit keer geen kisten tegenkomen waar hij zijn spullen in op kan bergen en ze op een ander punt op magische wijze weer tevoorschijn kan halen; dit keer draait het om kleine "koffertjes" waar Leon zijn attributen in kan bewaren. Je zal er echter voor moeten zorgen dat je items in de koffers "passen" anders zal je een item of wapen weg moeten gooien en zonder verder moeten gaan. Bij de eerder genoemde verkopers is het ook mogelijk om grotere koffers aan te schaffen als de overvloed aan items je te groot wordt. Ook met betrekking tot het save-systeem zijn er enkele aanpassingen gemaakt: nu kan je overal saven, mits er een typemachine voorradig is. Weg zijn dus die hinderlijke "ink ribbons" die je in de vorige delen per se bij je moet hebben, wilde je je game saven. Ook zullen aan het eind van een level je vorderingen automatisch worden opgeslagen. De belangrijkste objective van de heer Kennedy, blijft natuurlijk het vinden van het meisje Ashley. Zodra Leon haar heeft weten te bemachtigen zal Ashley een team vormen met Leon; niet alleen zal Leon haar commands zoals "wait" en "follow" kunnen geven, spelers zullen ook in de game Ashley zelf onder de knoppen krijgen. Je zal wel op je hoede moeten blijven voor de moordlustige dorpelingen wanneer je je met het meisje op pad gaat, want de dorpsbewoners zullen er alles aan doen om Ashley te pakken te krijgen en haar mee te voeren. Ashley zal je in de game meerdere keren van advies voorzien en kleine icoontjes boven haar health-meter zullen aangeven in wat voor toestand ze zich bevindt en wat je hieraan kan doen. Is ze gewond, dan zal je je EHBO-kennis op haar moeten laten botvieren. Saat er een icoontje dat ze is ontvoerd, dan zal je er alles aan moeten doen om haar weer terug te krijgen, voordat het te laat is.

Ashley is niet bepaald een dom wicht: ervaren spelers kunnen aan haar gedrag "zien" welke volgende stap ze het beste kunnen ondernemen en het meisje zal ook bukken of uit de weg springen zodra ze in je vuurlinie staat. Ashley is daarnaast helemaal niet bedreven in het hanteren van wapens, dus zal je in haar plaats gebruik moeten maken van de omgevingen; het tengere ding kan namelijk op plekken komen die voor Leon onbereikbaar blijven. Mocht de health-meter van Ashley het nulpunt aangeven, de dorpelingen haar te grazen nemen of mocht ze per ongeluk meerdere luchtgaatjes krijgen door jouw onhandigheid, dan is het meteen game over!
Er is nog te weinig info over deze twee-personen-interactie vrijgegeven om er een solide beeld van te vormen, maar het concept werkte al redelijk goed in RE Zero dus zal Capcom donders goed weten wat ze doen. Het is nog maar even wachten op de game en zodra er meer info over de game vrijkomt, dan lees je dat natuurlijk hier op GameQube.nl!

Gekoppelde games

Resident Evil 4 (Nintendo GameCube)