[Review] Geschreven door Johan op 2004-12-05 00:46:50

Prince of Persia: Warrior Within

In de tijd van de vele vervolgen kan zijne prinselijke hoogheid natuurlijk niet achter blijven. Na Metroid Prime 2, Paper Mario 2, Pikmin 2 en het aankomende Viewtiful Joe 2 ligt het tweede avontuur van de Prins op de 'Cube alweer in de winkels. Stap op je tapijt en vlieg mee terug in de tijd... Prince of Persia: Sands of Time was een machtig mooi sprookje, de lenige en acrobatische Prins bracht mij meerdere malen letterlijk en figuurlijk naar een hoogtepunt, voor mij was Sands of Time dan ook een van de beste spellen van 2003. Jammer genoeg voor Ubi Soft kon je dit niet zien aan de verkoopcijfers, het spel verkocht tegen verwachting in slecht en binnen een maand lag de prijs van dit spel op 40 euro, een bittere pil voor de mensen die ‘em voor de volle prijs gekocht hadden. Maar zij hadden dan al een maandje kunnen genieten van dit Perzische sprookje. Want hoe je het ook went of keert het speelde als een sprookje, de sfeer droop ervan af, het zand dat opsprong van de grond, de lichtstralen door de ramen, de vele versieringen aan de muur, de grote ruimtes waar je jezelf een weg doorheen moest zien te puzzelen en de wapperende gordijnen aan de muren waren nog maar het puntje van de ijsberg. Kan Ubi Soft dit huzaren stukje nogmaals herhalen met Warrion Within? Knoop je tulband op, gesp je riem vast en slijp je zwaard. Je zult het nodig hebben, stap mee terug in de tijd...

[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes11.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes11.jpg width=400[/img][/url]
Er was eens... In de Sands of Time heeft de Prins ervoor gezorgd dat het zand niet in verkeerde handen terecht zou komen en heeft daarmee de wereld van de ondergang kunnen redden, of althans dat dacht hij. We treffen de Prins een aantal jaar na zijn eerste avontuur als hij wordt opgezadeld met een nieuw probleem. Door zijn kordate optreden in Sands of Time heeft hij ervoor gezorgd dat de tijdlijn verstoord is en het lot van de mensheid veranderd is. In de originele tijdlijn zou de Prins namelijk al een aantal jaren geleden overleden moeten zijn, dit is niet gebeurd en daarom krijgt hij nu bezoek van de grote broer van ‘De Dood’, Dahaka, die een stuk breder, gespierder, groter, maar vooraal angstaanjagender is. Hij is maar op een ding uit en dat is het leven van de Prins beëindigen en wel zo snel mogelijk. De Prins, die natuurlijk niet met zijn dikke reet in de schommelstoel blijft zitten, heeft een manier bedacht om ervoor te zorgen dat het evenwicht in de tijdlijn weer hersteld wordt. Hij gaat ver terug in de tijd, terug naar de tijd waarin de Sands of Time nog vrij gegeven moeten worden. Dit gebeurd op het eiland van de Empress of Time, de maker van het zand, die beschikt over een groot leger aan lelijke gedrochten die ervoor moeten zorgen dat de Prins het zand niet kan vernietigen. Een groot en melodramatisch verhaal is begonnen, waarin er veel gereisd moet worden tussen het heden en verleden om de vele puzzels op te lossen. Zal het de Prins lukken om zijn eigen lot te kunnen veranderen? Rennen, vliegen, springen en weer opstaan Wie begint met Warrior Within en al vertrouwd is met het voorgaande deel zal zich meteen als een vis in het water voelen. Het voelt allemaal lekker vertrouwd aan, terwijl het nergens gedateerd overkomt. Het rennen over muren, het slingeren van vlaggenstok naar vlaggenstok, het lopen en hangen aan en over kleine richels en het oprennen tegen muren om een hoger gelegen stuk te bereiken, het is allemaal gesneden koek. Ook de nieuwe dingen zoals het slingeren aan een touw of het naar beneden glijden langs een gordijn voelen goed aan en zijn een welkome afwisseling, maar ook broodnodig om aan het einde van een kamer te komen. De vele groots opgezette kamers, die net als in het voorgaande deel op een zeer stijlvolle manier worden geïntroduceerd, zijn weer een lust voor het oog. Je blijft meerdere keren tijdens je tocht naar boven of beneden stil staan of hangen om te genieten van het uitzicht, terwijl de wind door je haar heen blaast. De manier waarop je een bepaald doel moet zien te bereiken in sommige kamers is zenuwslopend, uitdagend en adrenaline verhogend. Mijn hart heeft meerdere keren boven in mijn keel gezeten terwijl ik schuifelend over een randje liep terwijl een angstaanjagende diepte me aangaapte. Maar ook de vele verschillende moves die je achter elkaar moet zien uit te voeren om op een bepaalde plek te komen geven je een adrenaline kick. Het is gewoon ontzettend gaaf om over een muur te rennen, een touw vast te pakken om verder te slingeren naar die vlaggenstok even verderop, waarna je jezelf naar dat rode gordijn slingert waaraan je jezelf laat zakken om vlak voor het einde met een grote sprong die kleine richel te bereiken. Het zweet staat op je handen en je controller schiet half uit je handen als een Turkse worstelaar, terwijl je het zweet van je voorhoofd af veegt. Maar echt veel tijd om na te genieten is er niet, je moet door en snel ook want je hoort de deur waar je doorheen moet, die je even daarvoor had geopend met een schakelaar, alweer langzaam dicht gaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de delen waar je over of onderlangs ronddraaiende messen, boomstammen vol met punten, kettingzagen en uit de grond springende messen moet zien te komen. Een ding is wel zeker; In Warrior Within zitten de platform en puzzelelement weer meer dan goed, in Sands of Time stak het allemaal al goed in elkaar, maar met Warrior Within is het allemaal weer uitgebreider, uitdagender, gaver en is het, waar mogelijk, geperfectioneerd.
[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes12.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes12.jpg width=400[/img][/url]
Vechten als een Shoalin Het enige minpunt van Sands of Time waren de langdradige en op den duur saai wordende gevechten. Heeft Ubi Soft naar de gamers geluisterd? Ja, en gelukkig maar, het gevechtssysteem is op de schop genomen en zorgt voor een stuk meer diepgang tijdens de gevechten. Zo heeft de Prins nu een grote diversiteit aan aanvallen bij zich, waardoor hij op veel, maar vooral ook zeer stijlvolle manieren zijn tegenstander kan bespelen. Zo heeft hij nu niet 1 maar 2 zwaarden tot zijn beschikking. Een hoofdzwaard, dat naarmate het spel vordert meerdere malen wordt ingewisseld voor een sterker zwaard, waardoor er weer nieuwe moves tot zijn beschikking komen en een secundair wapen. Elke vijand heeft namelijk een wapen, dat hij of zij laat vallen nadat jij vakkundig een einde hebt gemaakt aan zijn miezerige leventje. Met een simpele druk op de X-knop kan je het wapen oppakken en gebruiken om een volgende vijand de pan in te hakken met vettere combo’s, want met 2 zwaarden kan je immers meer dan met 1 zwaard. De vijanden laten niet alleen zwaarden vallen, je komt ook met regelmaat van de klok hakbijlen, dolken, goedendagen en ander vlijmscherp Oosters vechtgerij tegen. Jammer genoeg gaat je secundaire wapen niet het hele spel lang mee, na een aantal vijanden een koppie kleiner gemaakt te hebben gaat het wapen namelijk kapot. Gelukkig is er nog een andere leuke optie, je kunt namelijk vanaf een afstandje je zwaard of bijl ook in het hoofd van de tegenstander gooien waardoor deze al gehavend aan de strijd begint, een kansloze missie.

Prince of Persia: Warrior Within deel 2

De Shoalin vecht verder Niet alleen het gebruik van meerdere soorten wapens is nieuw, ook de manie waarop je vijanden kan vermoorden is groter geworden. Had je tijdens Sands of Time vaak nog het idee zomaar wat te doen, heb je in Warrior Within daadwerkelijk controle over je mannetje, de manier waarop jij een vijand ‘finished’ gebeurt steeds weer op een andere super vette manier. Maar ook het gebruik van de omgeving wordt gestimuleerd, zo kan je verschillende ‘wallmoves’ uitvoeren, waarbij de Prins zichzelf afzet tegen de muur om als een soort duveltje uit een doosje de tegenstander aan te vallen. Soms kom je een pilaar tegen waar een groepje tegenstanders omheen staan. De Prins kan, op zijn eigen karakteristieke wijze, deze pilaar vast pakken om erom heen te slingeren terwijl hij met zijn zwaard een aantal rake klappen uitdeelt aan de dichtstbijzijnde tegenstanders. Het is niet alleen super gaaf om te zien het is ook nog eens zeer functioneel. Net als het ‘disarmen’ van de tegenstanders, die je ook als levend schild kan gebruiken, of het gooien van tegenstanders tegen elkaar aan of over een richel de diepte in. De vele moves, die er weer stuk voor stuk erg stoer uit zien, de kleinere groepen, maar sterke tegenstanders en het niet meer hoeven doden van tegenstanders door middel van de ‘dagger’ (het tijdzwaard uit Sands of Time) zorgen ervoor dat de gevechten een stuk vlotter verlopen, zonder dat de intensiteit ervan verloren gaat.

[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes16.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes16.jpg width=400[/img][/url]
Spelen met de tijd Een van de dingen die Prince of Persia Sands of Time zo bijzonder maakte was de manier waarop je met de tijd kon spelen. Het terug draaien van de tijd na een fout gemaakte sprong was erg efficiënt. Maar ook het vertragen van de tijd tijdens gevechten of het oplossen van puzzels werden zeer stijlvol in beeld gebracht. Vooral het vertragen van de tijd tijdens de gevechten was erg gaaf om te doen, gelukkig zien we deze feature ook terug in Warrior Within waardoor ik weer met veel plezier en een lekkere slowdown menig tegenstander doormidden heb gekliefd. Om het spel niet een simpele upgrade van Sands of Time te laten worden zijn er nog een aantal tijdkrachten toegevoegd. Zo kan de Prins, als die omringt is door een aantal tegenstanders, een krachtige explosie veroorzaken die de tegenstanders weg blaast, deze move is net als bij de wapens en normale moves weer ‘opwaardeerbaar’ zodat de aanval sterker en krachtiger wordt. Naarmate het spel vordert krijgt hij meerdere powers tot zijn beschikking, deze verkrijgt de Prins door het binnen stappen van de tijdportalen of op de daarvoor speciaal aangegeven plaatsen. Sfeervol Grafisch gezien ziet WW er super gelikt uit, de levels zien er stuk voor stuk schitterend uit en je ziet duidelijk het verschil tussen het verleden en het heden. Is in het verleden het kasteel schitterend vormgegeven met brandende kaarzen en kandelaren, wapperende gordijnen, stromende beekjes en groene bomen. Rechtopstaande pilaren, groten schitterend vormgegeven granieten deuren, ramen waardoor lichtstralen naar binnen vallen je waant jezelf in een echt sprookje. Zo donker en grauw zijn de werelden in het heden, met vervallen muren, kapotte bruggen en afgebrokkelde pilaren, terwijl de deuren uit hun voegen hangen. Ook de vijanden zien er weer super ‘coowl’ uit, jammer dat de hoofdrolspelers er niet zo gelikt uit zien. Die hadden wel een aantal polygoontjes meer mogen hebben. Zo zien de babes die je tegenkomt er niet opwindend genoeg uit en hebben we in meerdere spellen al strakkere kontjes langs zien komen, zijn de bazen (vooral de Dahaka) erg hoekig en ziet de Prins er van dichtbij ook niet top uit. Ook is het raar dat de ingame beelden er beter uit zien dan de ‘cutscenes’, gelukkig wordt het nooit storend. Ontdek je plek Het geluid in WW is niet opzienbarend maar het doet zijn werk. Zo stijgt je adrenaline bij het horen van de opkomende rock muziek, je weet immers dat er dan een gevecht aan zit te komen, je trekt je zwaarden en maakt je klaar voor een gevecht. Hier komen de lekkere rock geluiden helemaal tot hun recht en samen met het wapen gekletter geven ze de gevechten net dat beetje extra power waardoor je door wilt blijven gaan. Is het gevecht afgelopen dan verdwijnt de rockmuziek langzaam naar de achtergrond (samen met de adrenaline), terwijl de rustige Oosterse muziek met bijpassende geluiden opkomt en zorgt voor de serene rust die nodig is bij oplossen van puzzels. Gooi die bandjes met dolfijn geluiden en walwis gejank maar weg, zet tijdens de yoga Warrior Within aan en je komt helemaal tot jezelf. Helaas wil het geluid nog wel eens wegvallen, waardoor er doodse stiltes ontstaan, dit gebeurd meestal als je te lang bezig bent met het doorspitten van een kamer, maar gelukkig komt dit zelden voor.
[url=http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes14.jpg][img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=poppekes14.jpg width=400[/img][/url]
Meer van hetzelfde? Voordat ik begon aan mijn 2e Oosterse sprookje op de Gamecube had ik zo mijn twijfels bij dit spel. Waar in het eerste deel de sfeervolle en karakteristieke omgevingen voor een prachtige ambiance zorgden, leek het er bij Warrior Within op dat Ubi Soft voor een grotere doelgroep ging. Het werd allemaal gewelddadiger en het bloed vloeide rijkelijk op de vele screens. Ik ben niet zo’n op geweldsbeluste gamer, geef mij maar vrolijke of mooi vormgegeven omgevingen, Prince of Persia 2 leek in eerste instantie te grauw voor mijn tere kinderzieltje. Gelukkig verdween dit na al snel als sneeuw voor de zon en ontvouwde er zich een groot en spannend verhaal, die in alle opzichten beter is dan zijn voorganger. Jammer dat het nergens weinig echt vernieuwend is, op het reizen tussen 2 werelden, een aantal nieuwe moves en het verbeterde gevechtssysteem is het vooral meer van hetzelfde gebleven. Toch is en blijft het een geweldig vervolg die je zeker een keer gespeeld moet hebben! Randy's mening Het is waarschijnlijk de game waarom het meest gevochten is qua reviews onder de crewleden, maar vanaf het eerste moment dat ik de prins wederom door een avontuur heen loodste, was het duidelijk dat ik Johan eigenlijk had moeten omleggen voor de eer om Prince of Persia: Warrior Within' volledig te mogen reviewen. Ubi Soft zet met deze game namelijk wederom een enorm knap staaltje werk neer, en alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat de flitsende zonnestraal-style van The Sands of Time me meer aansprak dan die van deze grauwe, duistere sequel, moet ik ook zeggen dat het echt een waar vervolg is, met een kick-ass gevechtssysteem die de keuze om de serie naar een meer volwassen stadium te tillen logisch doet lijken. Ongetwijfeld één van de knallers dit jaar, en zeker een must-have in mijn met lens bedekte ogen.

N1 Score: 9.1

+

-

Gekoppelde games

Prince of Persia: Warrior Within (Nintendo GameCube)