[Review] Geschreven door Zapp-x op 2004-12-07 19:12:27

GoldenEye: Rogue Agent

EA dacht met GoldenEye: Rogue Agent een nieuwe topgame in het FPS genre te hebben, dit pakte helaas anders uit. Lees hier waarom deze game niet is wat het zou moeten/kunnen zijn. In GoldenEye: Rogue Agent (vanaf nu GE:RA) speel je agent GoldenEye. Je bent een agent die onder de hoede zit bij MI6, en vecht daar zij aan zij met onder meer James Bond. Het gaat echter niet allemaal zoals gepland tijdens een trainings missie, en omdat je jezelf nogal buitensporig gedraagt, word je uit het team gezet. Op dat moment wordt alles anders. Je vindt in je jaszak een kaartje van Goldfinger, een bekende schurk uit het James Bond universum. Je besluit jezelf aan te sluiten bij zijn team, om zo te knokken tegen de rest van de wereld!

Als EA het vanaf dat punt goed had aangepakt, hadden ze een topgame, waar het eindelijk mogelijk was om echt evil te zijn, helaas hebben ze dat niet gedaan. Je vecht samen met Goldfinger vooral tegen Dr. No, een andere badguy uit de serie, en dus is het eigenlijk bad tegen bad. Hierdoor zijn de bad moves die de game telt eigenlijk enorm beperkt. Je kunt in de game wel gijzelaars nemen, maar die gijzelaars zijn geen haar beter dan jij, en dus is het geen verschil met andere Bond games. De levels zijn dan ook erg Bond-gerelateerd. Bij de James Bond games van EA kon je al Bond-moves maken, bij GE:RA kun je death-traps af laten gaan, iets wat op het zelfde neer komt. Deze deathtraps zijn vaak enorm overdreven home-alone-truukjes die dus totaal niet geloofwaardig overkomen. Verder lijkt de game zo veel te veel op een kiddie game dan op een "evil-adult-shooter" wat het hoort te zijn. Iets wat ook erg opvalt aan de game, is dat er geen bloed of rondvliegende lichaamsdelen in zitten. Als je Mr. Evil mag spelen, waarom blijven de lichamen dan niet liggen, zodat je ze nog eens lekker vol met lood kunt pompen? Kortom, het onderdeel waar je normaal gesproken deze game voor zou kopen, is niet goed genoeg uitgewerkt, er komt bijna geen schurkerig gedrag aan te pas.
Oke, in de singleplayer mode lukt het EA dus niet om Rare's GoldenEye van de troon te stoten, maar hoe zit het dan met de multiplayer mode? De multiplayer mode is redelijk te doen. De controls zijn goed, en de modes waar je uit kunt kiezen zijn goed bedacht. Vooral het "tug-o-war" idee is vernieuwend. In deze mode moet je een trein in het andere kamp laten rijden door schakelaars aan te zetten. Het klinkt misschien vaag, maar het is een goed idee, en weer eens wat anders dan het eeuwige flag capture gedoe. Het enige grote nadeel aan de multiplayer mode is dat je niet tegen bots kunt spelen, dit zorgt er voor dat het met z'n tweeën nogal saai is.

Conclusie

Graphics Normaal gesproken blinkt EA uit in het maken van goede flashy graphics voor hun games, maar dit maal slaan ze de plank volledig mis. De characters in de game lijken allemaal familie van elkaar (en van Wilfred Bouma) en hebben dus vrijwel geen eigen identiteit. Verder zien we doodleuk bosjes die uit 4 in elkaar geschoven plankjes bestaan, dit kan toch anno 2004 niet meer! De wapens zien er wel naar behoren uit, maar de game ziet er niet beter uit dan een 1e generatie Cubegame

Sound Het geluid is op zich redelijk goed in GoldenEye: Rogue Agent. De muziek die je tijdens de levels hoort is goed verzorgd. Als er veel vijanden om je heen zijn hoor je een opzwepend nummer, en als je iedereen een kopje kleiner hebt gemaakt gaat het weer over naar rustige muziek. Tevens is het grappig dat de vijand bepaalde kenmerken over je kan roepen. Ze zullen dus dingen roepen als "Hij staat achter die kisten!" of "Hij heeft een HS-90". Gameplay De game speelt lekker, en vooral het vernieuwende wapen-verzamel-systeem is leuk bedacht. Je kunt in elke hand 1 wapen houden, en tevens hou je altijd beschikking over je persoonlijke wapen met oneindig veel kogels. Je kunt dus bij elkaar niet meer dan 3 wapens bij je hebben, wat voor de nodige tactiek zorgt. Je kunt zo combineren met wapens in verschillende handen. Er zijn ook wapens die het gebruik van 2 handen nodig hebben. Verder kun je in GE:RA nog gebruik maken van je "GoldenEye". Met dit oog kun je een schild gebruiken, door muren kijken, wapens en traps hacken en vijanden slachten met je magneetveld. Het is echter niet vaak nodig om dit ook daadwerkelijk te gebruiken, en het oog raakt ook vrij snel leeg, dus een waardige toevoeging is het niet. Replay GE:RA is vrij repetive, je zit soms de hele tijd in een bepaalde ruimte op tig poppetjes te knallen, om vervolgens in een soort gelijke ruimte hetzelfde te moeten doen. De game biedt ongeveer 15 uur gameplay, wat opzich goed genoeg is voor een single player mode. De multiplayer mode is erg leuk met z'n vieren, maar wordt behoorlijk snel saai met 2 spelers.
Eindoordeel Vanwege het naamgebruik van GoldenEye zouden mensen in de verleiding kunnen worden gebracht door GoldenEye:Rogue Agent, maar de titel heeft totaal niets met het meesterwerk van Rare te maken. GoldenEye: Rogue Agent is een simpele FPS game die weinig toevoegt aan de games die al aanwezig zijn op de Cube. Verder is het erg jammer dat je eigenlijk helemaal niet evil bent. Kortom, koop deze game alleen als je helemaal gek bent van FPS games, en je niet kunt wachten op Timesplitters 3!

N1 Score: 6.8

+

-

Gekoppelde games

Goldeneye: Rogue Agent (Nintendo GameCube)