[Review] Geschreven door Randy1 op 2004-12-08 19:43:41

Mega Man X: Command Mission

De Blue Bomber, Zero en Shadow infiltreren het overgenomen Giga City in deze eerste console RPG in de langlopende, misschien wel legendarische Mega Man gameserie. Een schot in de roos, of een doorn in het oog?

[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=megaxlogo.jpg border=1[/img]
Van Mega Man naar Mini Me Wat hebben Ajax (zei hij met een gemene grijns), een Raymann-laat gast-komiek en Mega Man met elkaar gemeen? Heel simpel. Ze waren allemaal ooit geweldig. Ajax won ooit, toen ik nog een klein, dik, bebrild kneusje was, de wereldbeker voor teams. Tegenwoordig slurpt het team meer Roman Noodles naar binnen dan dat ze Italiaanse doelen beschieten. Een komiek bij Raymann laat begint altijd goed, maar eindigt met een daverend applaus, dat alleen maar gegeven wordt omdat het programma anders niet uitgezonden gaat worden. Mega Man vertoont soortgelijk gedrag. Het mannetje heeft een aantal enorme games op z'n naam staan, en was vroeger een geduchte concurrent voor mascottes als Mario en Sonic. Tegenwoordig zijn Mega Man games alleen nog maar goed als de budgetbak opgevuld moet worden. Natuurlijk, de GameBoy Advance games - de Battle Network serie - zijn enorm stoer, maar waarom krijgen console gamers dan constant, keer op keer weer, van die, voor een recensisten oog, ranzige actiongames met de blue bomber in de hoofdrol? Waarom krijgen wij nou geen stoere Mega Man RPG? Capcom heeft blijkbaar geluisterd naar ons avondgebedje, want sinds afgelopen vrijdag ligt er in een beperkt aantal winkels een Mega Man RPG te koop, onder de naam 'Command Mission X'. In deze game word je getracteerd op een typisch Mega Man verhaal, versterkt door iets diepere details, en natuurlijk een turn-based, random-encounter-systeem qua gevechten en gameplay. Leuk of niet? Leuk. Wanneer je begint met het avontuur dat we Command Mission X noemen, is er geen grote inleidende scene, die door de actie 'cut' als een Jackie Chan stunt. Na een klein filmpje gezien te hebben, waarin een drietal helden (Mega Man, Zero en Shadow) een fabriek binnentreden, switcht het verhaal van Command Mission X over naar de typische RPG style; je praat met mensen, verslaat tegenstanders, en ontdekt zo stukje bij beetje wat er nu precies aan de hand is. Samengevat hangt het verhaal net iets onder de kwaliteit van de standaard RPG. Dit omdat Capcom blijkbaar veel zaken uit het Mega Man universum wilde behouden.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=megaxscreen.jpg border=1 width=450[/img]
Onder die zaken bevindt zich de hele overworld, en zelfs de manier waarop je de game speelt. Zo is er de standaard regel die luid dat iedereen een robot is. Daarnaast is de game verdeeld in een tiental enorme chapters, wat alles dan weer net ietsje lineairder, en ook meteen meer Mega Man-achtig maakt dan de standaard RPG. Wanneer je bekend bent met de Mega Man series, zul je veel gaan terugzien uit de serie in Command Mission X, op zo'n beetje elk punt. Het is niet zo dat alles nu 100% veranderd is. Sterker nog, het enige wat eigelijk veranderd is, is de kern van het genre. Gevechten zijn turn-based, je leveled je character(s) op, krijgt experience points om dit te doen. Je maakt vrienden, je verliest vrienden, je leert nieuwe vaardigheden en je zakken puilen uit van de items. Afgezien van dit, loop je echter nog steeds door de mechanische straten, slaat Zero nog steeds in de rondte met een laserzwaard, en is elk typische Mega Man element, waaronder dus de verdeeldheid van de game in verschillende chapters, niet verwisseld voor iets gloednieuws. Als Mega Man fan ben ik hier ook best blij mee, en als RPG fan is Command Mission zeker een lekkere frisse wind door een genre dat om traditionele gameplay roept. On the other hand... Command Mission X mist op een aantal punten het doel met een aanzienlijke grote afstand tussen zo'n doel, en de locatie waar de bal uiteindelijk rolt. Zo is het de meest lineaire RPG die ik in tijden heb gespeelt, juist omdat de game na die tien chapters afgelopen is, en je als het ware van chapter naar chapter loopt. Is er een wereld die je vrij kunt onderzoeken...waarin je vrij met mensen kunt praten...zijn er side-quests, en lange, boeiende (of, voor mijn part, onboeiende) verhalen die verteld worden door bejaarden en kinderen die je gewoon 'on the road' ontmoet? Nee, die zijn er niet. Er is wel een overworld, maar die overworld dient als station naar de verschillende chapters toe. En zelfs daarbij hoef je niet te gaan denken aan een Peach's Castle uit Super Mario 64. Je moet meer denken aan een kamertje vol vortexjes, die elk leiden naar een ander level in een Crash Bandicoot game. Maar dan moet je ook weer niet gaan denken aan een game die kwalitatief gelijk staat aan een Crash Bandicoot game op de huidige generatie consoles. Mega Man: Command Mission X heeft een enorm cool gevechtssysteem, waarin beurten niet om-en-om komen, maar waarin de snelste strijder het meest en het snelst aan de beurt komt, en waarin je geen krachtige laseraanval doet als special move, maar waarin je voor een beperkt aantal beurten kunt transformeren in een hyper-versie van jezelf. Conclusie De reden dat ik deze game geen langdradige review vol details ga geven, is omdat het een zeer simpel, doch vermakelijk spelleke is, die vooral ontwikkeld is voor de Mega Man fan die eens een andere kant op wil met de blue bomber. Je zult geen extreem moeilijke eindbazen, of een geweldige, diepe speelwereld vinden die je vindt in een RPG. Je zult zelfs geen ellenlange gesprekken hebben met een half dorp, alleen maar omdat er een kat vast zit in de boom, die je eruit kunt halen voor een zeldzame item.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=megart1.jpg border=1[/img]
Gamers die Mega Man: Command Mission X in huis halen, vinden echter wel een enorm leuke mix tussen Mega Man actie en een dikke paplepel R-to-the-PG in een avontuur verpakt, dat chapter-bij-chapter opgeteld toch een kleine 20 uur in beslag kan gaan nemen, en dat qua graphics niet bijzonder mooi, maar wel bijzonder passend is. Ik raad de game dan ook aan aan elke Mega Man fan die, net als ik, begon te kokhalzen van al die discriminerende flutgames met ons allerliefst manneke in de hoofdrol. Ben je geen Mega Man fan, maar wel in voor een leuk avontuur? Dan wacht je tot de budgetbakken weer gevuld worden, en pik je deze eruit als eerste keuze.

N1 Score: 7.8

+

-

Gekoppelde games

Mega Man X: Command Mission (Nintendo GameCube)