[Review] Geschreven door Neophytist op 2004-12-26 17:14:09

Inleidng, geschiedenis en features

Bijna 10 jaar na het verschijnen van het origineel voor de N64 brengt Nintendo Super Mario 64 opnieuw uit, deze keer voor de Nintendo DS. Of het meer is dan een gewone port? Lees verder voor de review van Nintendo’s Killer Ap van hun nieuwste hebbedingetje, de DS.

Op het eerste gezicht lijkt alles nog hetzelfde. Je krijgt een brief van Princess Peach dat ze een taart voor jou heeft gebakken, en waarin ze vraagt of je die lekker bij haar kunt komen opeten. Nu krijgt het verhaal echter een andere wending. Behalve Princess Peach, kidnapt Bowser deze keer ook Mario, Luigi en Wario erbij! En nu is aan jou de taak, om in deze nieuwe game van Nintendo’s eigen bodem als Yoshi de strijd aan te gaan met Bowser om het viertal uit zijn klauwen te redden. Zoals ik net al zei, begin je in deze game met Yoshi, die net een lekker dutje aan het nemen was, terwijl al die heisa in en rond het kasteel plaatsvond. Nadat je wakker word, besluit je om eens wat door het kasteel rond te gaan lopen. Dit is het moment, dat je tot de ontdekking komt dat er iets niet klopt. Geen Peach, geen Mario, en er lopen verdachte figuren in en rond het kasteel. Na wat navraag bij Toad kom je erachter wat hier allemaal heeft plaatsgevonden, en besluit je je vrienden te redden en de PowerStars van het kasteel terug te halen.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4013.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4013.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4014.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4014.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url]
Features Zodra je je game binnenkrijgt, kun je op de achterkant van het hoesje lezen wat de nieuwe features in deze game zijn; -150 sterren om te verzamelen, 30 meer dan het origineel; -4 speelbare characters; -Meer dan 20 verschillende touch-screen dual-screen minigames; -Draadloze multiplayer voor vier spelers (met maar één cartridge); Ik zal alle punten even langslopen, en kijken of het ook echt allemaal zo vernieuwend en geweldig is als Nintendo beweert, te beginnen dus bij de sterren. De opzet van het spel is de sterren van het kasteel terug te veroveren van Bowser en zijn handlangers. Overal in het kasteel hangen schilderijen, de zogenaamde portals die je gebruikt om naar alle levels te reizen waarin je de sterren moet zien te verzamelen. Dit hebben we natuurlijk ook al gezien in het origineel, maar ook nu, 10 jaar later, blijft het een leuke formule. De 30 nieuwe sterren die je beloofd zijn zijn terug te vinden in alle originele, maar ook in een paar nieuwe levels gestopt. Erg spectaculair is het allemaal niet echt, maar het blijft natuurlijk een leuke toevoeging. Een van dé beste dingen in deze game is natuurlijk de toevoeging van Yoshi, Luigi en Wario. Er komen momenten in de game, die je simpelweg niet goed met Mario tot een goed eind kunt brengen. Op zulke momenten kun je dan (nadat je het drietal hebt vrijgespeeld) switchen naar Yoshi, die extra ver kan springen en vuur kan spugen, Luigi, die onzichtbaar kan worden en zo door verschillende dingen heen kan lopen, en ook extra hoog kan springen, of Wario, die extra sterk is. Het veranderen van character gebeurt in een kamer met 3 grote deuren, ieder vertegenwoordigd met óf een rode M, een groene L, of een gouden W. Nadat je alledrie de personages hebt vrijgespeeld, kun je ook in ieder level direct van personage switchen, door middel van het vinden en opzetten van de pet van je gewenste figuur.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4021.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4021.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4020.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4020.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url]
Als je mij echter zou vragen wat nou de beste nieuwe feature van deze game is, moet ik eigenlijk bekennen dat ik helemaal verslaafd ben geworden aan alle minigames die je bij het spel krijgt. Je begint echter maar met een beperkt aantal minigames, maar in het spel zelf zul je op allerlei plaatsen konijnen tegenkomen, die zodra je ze vangt voor nieuwe mini games zorgen. In totaal zijn er 36 verschillende minigames te verzamelen. Vrijwel alle spellen maken gebruik van het touchscreen en de twee beeldschermen, en verschillen van memory spelen met Luigi, tot spoken vangen met Wario, en trampoline springen met Mario.

Gameplay, graphics, multiplayer & oordeel

Gameplay En zo zijn we aanbeland bij de belangrijkste vraag: Is deze game, die érg analooggevoelig is, fatsoenlijk speelbaar? Als je het mij zou vragen, zou ik die vraag direct positief beantwoorden. Je hebt de keuze uit drie verschillende control setups, namelijk de Standard mode, Touch mode en de Dual hand mode. In de standard mode loop je met de d-pad, en gebeuren de rest van de moves met de A, B, X en Y toetsen. In de Touch mode loop je door middel van de stylus of duim over het touchscreen te bewegen, en gebeuren de acties werderom met de A, B, X en Y toetsen. En tenslotte in de Dual mode loop je ook door middel van het touchscreen, maar gebruik je het d-pad om te springen, slaan, bukken en de camera achter je te centreren. Zelf heb ik ondervonden dat ik de Dual mode het makkelijkst vind, aangezien je op deze manier het makkelijkst bij alle toetsen kunt, en je alle acties perfect kunt uitvoeren. Een analoge stick was natuurlijk handig geweest, maar Nintendo heeft dit goed opgelost, aangezien je nu als het ware een analoge stick kunt “simuleren” door middel van het touchscreen.

[url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4019.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4019.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4018.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4018.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url]
Een andere duidelijke toevoeging aan de gameplay is natuurlijk het 2e scherm, wat af en toe erg handig kan zijn. Op het scherm is namelijk ten allen tijden een map te zien van de omgeving, en ook zijn de meeste sterren hierop zichtbaar. Dit maakt alles natuurlijk een stuk makkelijker, want je hoeft hier nu natuurlijk niet meer het hele level naar liggen te zoeken. Ook als je op zoek bent naar alle 8 rode munten, zullen deze zichtbaar zijn op het onderste scherm. Verder bied het touchscreen ook de mogelijkheid om op een simpele manier de camera rond te draaien, want erg handig kan zijn in de meeste situaties, en ook het menu is gevestigd op dit scherm. Graphics & Sound Grafisch ziet de game er natuurlijk erg mooi uit, zoals je waarschijnlijk al in verschillende filmpjes hebt kunnen zien. Het spel draait met een stabiele 30 frames per seconde, en frame drops ben ik zelf nog niet tegengekomen. Ook is deze DS versie zichtbaar beter dan de Nintendo 64 versie, met meer gedetailleerde textures, en ook de personages en levels hebben een flinke polygonen update gekregen, zodat alles er toch een stuk beter en frisser uitziet dan het origineel. Ook het geluid is er op vooruit gegaan, want deze keer komen de “Wahoos” en “Lets-a-go” in stereo geluid op je af, iets wat zeker geen onaangename ontwikkeling is. Vooral als je dit spel met de koptelefoon speelt, komt het geluid echt tot zijn recht. Op deze manier is het namelijk zelfs mogelijk om de locatie van je vijanden te horen, iets wat niet in de N64 versie mogelijk was. Multiplayer Een van de opzienbarendste toevoegingen aan deze reïncarnatie is dat het nu ook mogelijk is om samen met 3 vrienden op jacht te gaan naar sterren. Er zijn 4 levels beschikbaar, waar je tegen elkaar zult moeten strijden om in 30 seconden zoveel mogelijk sterren te verzamelen. De vier beschikbare levels zijn de Castle Grounds, Sunshine Isles, Princess’s secret slide en het Batlle Fort. Jammer is echter, dat dit alles is. 30 seconden rondrennen om 5 sterren te verzamelen, is de hele multiplayer waar Nintendo al sinds de E3 over aan het braggen is. Ik weet niet of het de deadline was, of gewoon het gebrek aan inzicht of inspiratie, maar hier had Nintendo wel wat meer spelmodi aan mogen toevoegen als je het mij vraagt. Maar ach, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken zeg ik maar, dus laten we het maar zoals het is, en zijn we maar blij met wat we hebben. Hoewel ik echt vind dat hier veel meer in had kunnen zitten, zal ik er maar over ophouden.
[url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4005.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4005.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url] [url=http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4004.jpg][IMG]http://www.m-gaming.nl/files/SuperMario64x4004.jpg width=128 height=192 border=0[/IMG][/url]
Eindoordeel Een ding is alvast zeker: Deze game is in ieder geval de beste van alle launchtitels die de DS met zich meebrengt. Ook is de game in vrijwel alle opzichten beter dan zijn origineel, iets wat op zich ook al een mooie prestatie is. Of de game echter leuk is voor de mensen die hem destijds al gespeeld hebben? Ikzelf heb hem 5 jaar geleden tot de laatste ster helemaal uitgespeeld, en heb met de DS versie evengoed enorm veel plezier gehad, en zeg daarom dus ook volmondig “Ja”. In de eerste plaats komt dat omdat het gewoon nog steeds een erg goede game is, en de nieuwe manier van spelen op de DS brengt ook een unieke ervaring met zich mee. De game maakt van bijna alle functies die de DS heeft goed gebruik, en showt daarom goed de kracht van het apparaat, iets wat denk ik ook precies Nintendo’s bedoeling was met deze game. Als je dit allemaal bij elkaar optelt, en daar ook nog eens bij telt dat door middel van de minigames, de multiplayer en de grote hoeveelheid sterren ook de replay dik in orde is, kom je tot de conclusie dat deze game toch echt een “must have’ is voor alle DS bezitters. Petje af dus voor Nintendo, voor het wederom afleveren van een toptitel, die je nog lang zal bijblijven.

N1 Score: 8.5

+

-

Gekoppelde games

Super Mario 64 DS (Nintendo DS)