[Review] Geschreven door Zapp-x op 2005-02-09 15:12:55

Donkey Kong Jungle Beat

Na een muziekspektakel op de GameCube is onze vrolijke aap weer terug met een platform game die ook gebruik maakt van de Bongo's. Weet Donkey Kong ons te imponeren met zijn mannelijke borstslagen? Lees het in deze review! Om te bewijzen dat je de Bongo's niet voor niets hebt aangeschaft, heeft Nintendo meerdere games gemaakt die gebruik maken van dit wonderlijke speeltje. Toen Donkey Kong Jungle Beat op de E3 van vorig jaar werd aangekondigd, was het nog onbekend hoe het gebruik van de Bongo's uit zou pakken bij een platformgame als deze. Nu de game eindelijk uit is in Nederland, konden we aan de slag, en gingen we de game uitvoerig testen. Omdat de controls bij deze game zo anders zijn, zal ik deze eerst even uitleggen. Donkey Kong Jungle Beat maakt gebruik van de Bongo's, en daarom zijn er maar een paar "knoppen" die gebruik kunnen worden tijdens de game. Als je op de linkerdrum slaat gaat DK naar links, en als je op de rechterdrum slaat gaat DK naar rechts. Sla je snel op 1 van die 2 drums, dan gaat DK naar links of rechts rennen. Als je op beide drums slaat, zal DK een sprong maken. Als er geklapt wordt, maakt DK gebruik van diverse acties.

[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=dkjbscreen9.jpg border="1"[/img]
Als je begint met de game moet je een soort tutorial doen, waar de basis-controls duidelijk worden uitgelegd. Dit voelt aan het begin een beetje onhandig aan, maar na verloop van tijd sla je op de Bongo's alsof je nooit anders gedaan hebt. De game maakt verder gebruik van een level systeem. Elk level bestaat uit 3 onderdelen. In de eerste 2 onderdelen is het de bedoeling om zoveel mogelijk bananen te halen. Je kunt de bananen gewoon pakken door er overheen te lopen. Maar als je dit doet door te klappen, zijn ze meer punten waard. Je kunt dit punten aantal weer verhogen door combo's te maken. Deze maak je door steeds in de lucht te blijven met verschillende sprongen. In het 3e onderdeel van de levels moet je tegen een baas vechten. Bij deze baas worden je verzamelde bananen gebruikt als health-meter. Bij elke slag die je incasseert verlies je dus bananen. Als je de baas hebt verslagen worden al je bananen in een boom gegooid, en kun je "krests" verdienen. Deze krests zijn soort van medailes, die je bij bepaalde aantallen bananen haalt. Per level kun je 3 medailes halen, die je later weer nodig hebt om nieuwe levels te unlocken. Aan het begin gaat dit redelijk makkelijk, maar hoe verder je komt, hoe meer krests je nodig hebt om levels te unlocken.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=dkjbscreen8.jpg border="1"[/img]
De levels hebben een leuke opzet, en deden mij erg denken aan de 2D Sonic games van Sega. De game speelt namelijk zeer snel. Er zijn veel leuke ideetjes gebruikt in de game, waardoor de gameplay in de levels erg divers is. Donkey Kong is erg populair in de jungle, en heeft dan ook 4 vrienden meegebracht in dit avontuur. Mooshin is een soort dolle stier die overal doorheen rent, terwijl jij op zijn rug zit. Ressar is een opgeblazen beest waarmee je kunt zweven. Shachee is een orka waarmee je enorme snelheden onder water kunt halen. Helibird is een vogel waarmee je kunt vliegen. Behalve 4 vrienden, heeft DK ook 4 vijanden. Deze zullen in elke 3e fase van een level op je wachten, en steeds terugkeren in een sterkere vorm. Hierdoor vecht je erg vaak tegen dezelfde bazen, waardoor de boss-fights voorspelbaar zijn, en erg repetitief. Nintendo had hier beter een aantal verschillende bazen kunnen nemen, want zo komen ze er wel weer erg makkelijk vanaf.

Conclusie

Graphics & Sound Donkey Kong Jungle Beat heeft erg sterke graphics. De game mag dan wel 2D zijn, maar dan wel 2D van de bovenste plank. DK zijn haar wappert net zo mooi als we dat bij Fox in Starfox Adventures zagen. Verder zien de boss-fights er erg gelikt uit en zijn de omgevingen mooi en overzichtelijk. Het geluid in de game is goed. De achtergrond sounds vallen niet echt op, waardoor ze niet irritant worden. De sound-effecten doen hun werk, en ook deze irriteren vrijwel nooit.

[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=dkjbscreen4.jpg border="1"[/img]
Gameplay Aan het begin had ik het idee van dat de Bongo heel vaak niet deed wat ik wilde, maar na een kwartiertje spelen raakte ik aardig gewend aan de trommel van Nintendo. DK reageert goed op de slagen die je uitdeelt. De gameplay is in de levels behoorlijk divers, en af en toe zijn er echt hele leuke dingen die optimaal gebruik maken van de Bongo's Replay Hier slaat Nintendo de plank volledig mis. De game deed mij meer denken aan een minigame die ook wel bij Donkey Konga had gekund. De game is in 2 uur uitgespeeld. Dan kan er nog wel een poging gedaan worden om in elke level gouden krests te halen, maar na een tijdje begint dat saai te worden. Als je Donkey Konga al snel aan de kant schoof, schuif je Donkey Kong Jungle Beat nog sneller aan de kant. Oordeel Donkey Kong Jungle Beat is een lastige game om te beoordelen. Zolang de game duurde had ik er erg veel plezier mee, maar de game duurde niet lang. Verder is het ook schandalig dat Nintendo voor deze game de volle mep vraagt, de game had net zo goed bij Donkey Konga als extra kunnen zitten. De game is wel aan te raden als je weer eens wat met je Bongo's wil gaan doen, want plezier zul je met dit spel wel hebben.
[img]http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=dkjbscreen3.jpg border="1"[/img]
Johan zegt: Wat een omschakeling, van het zeer gewelddadige, donkere en lugubere Resident Evil 4 naar het altijd jolige en vrolijk ogende Donkey Kong Jungle Beat. Geen omschakeling waar ik rouwig om ben, hoe kleurrijker hoe beter en aan Jungle Beat heb ik een zeer goede. Kleine hyperactieve aapjes, opvliegende vogels en rondvliegende bananen kunnen alleen maar voor een grote glimlach op mijn gezicht zorgen. Net als de gameplay die een totaal nieuwe game-ervaring met zich meebrengt, het is zo ontzettend stoer om, na wat oefening, een lekker flowende combo uit je Bongo te rammen terwijl DK op het scherm van liaan naar liaan slingert om onderweg al klappend bananen te verzamelen die je hard nodig zult hebben bij het verslaan van de eindbazen. Over eindbazen gesproken, waren de eindbazen in Resident Evil 4 (een bruggetje van het ene geweldige spel naar het andere is zo gemaakt) al van grote klasse, doet Jungle Beat het nog eens dunnetjes over. De manier waarop de Bongo’s geïntegreerd en afgestemd zijn op de manier waarop je de bazen moet verslaan is subliem gedaan, speel het zelf om achter deze totaal nieuwe ervaring te komen. Die overigens nog wel enkele kinderziektes kent, ook al is het gaaf om al trommelend en klappend door de levels heen te slingeren, de controls reageren niet altijd voor de volle 100% op jou acties. Zo haalt die in het heetst van de strijd het klappen en trommelen nog wel eens door elkaar, erg jammer als je net een lekkere combo aan het maken bent. Ook de korte levensduur van het spel moet je in acht nemen, hoewel je als liefhebber van dit spel (wat je binnen de kortste keren bent) uiteraard overal de perfecte score wilt halen en daar gaat meer tijd in zitten dan je denkt. Een mooie ronde 90 maakt dit spel in mijn ogen tot één van de beste ‘Cube titels verkrijgbaar, kopen die hap, die kramp in je armen na een uurtje trommelen neem je maar voor lief!

N1 Score: 8

+

-

Gekoppelde games

Donkey Kong: Jungle Beat (Nintendo GameCube)