[Preview] Geschreven door Redactie op 2002-08-30 20:27:20

Metroid Prime

8 jaar is het geleden sinds we de laatste Metroid ontvangen hebben. Toen aangekondigd werd dat het opstartende ontwikkelingsbedrijfje Retro Studios Metroid Prime ging maken, was niet iedereen daar even gelukkig mee. En toen Nintendo iets later liet weten dat Metroid Prime een first person shooter zou worden, was er nog meer gezeur en negatieve commentaar. Maar na een kleine herschikking binnen Retro Studios lijkt het er op dat zij iedereen zullen verrassen met een spel dat alle elementen bevat uit de originele Metroid-games en dat bovendien een revolutionaire first person shooter is. Eerst dacht men dat Metroid Prime een prequel zou zijn op de vorige games, maar onlangs werd aangekondigd dat het de sequel zal zijn van Super Metroid. Het verhaal speelt zich af enkele jaren nadat Samus Mother Brain en de planeet Zebes vernietigd heeft. In Metroid Prime heeft de bekende premiejager weer problemen met de ruimtepiraten die haar voordien al een pak last bezorgden. Dit keer moet ze op zoek naar de gevaarlijke en mysterieuze planeet Tallon IV. Wanneer Samus de planeet nadert, ontdekt ze echter een verlaten ruimteschip, zwevend in de ruimte. Ze land haar eigen schip er snel bovenop en gaat op onderzoek uit. First person adventure Nintendo heeft Metroid Prime altijd naar voor gebracht als first person adventure game, om zo de pers duidelijk te maken dat Metroid Prime geen first person shooter is. In werkelijkheid speelt het natuurlijk wel vanuit het first person perspectief en is er meer dan genoeg plezier te beleven met de verschillende wapens. Metroid Prime afschrijven als een fps is echter een grote fout, want na een paar minuten spelen is het duidelijk dat Metroid Prime geen rasechte shooter is. Dit is grotendeels te danken aan de controller lay-out, die compleet anders is dan bij de meeste first person shooters. En dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid om waar en wanneer je maar wil in een bal te transformeren. Toen men voor het eerst aankondigde dat Samus kon transformeren in haar cirkelvormige ego, dachten velen dat het een simpel gadget ging zijn. En de eerste beelden die getoond werden, lieten dit ook zo uitschijnen. Ze lieten een transformerende Samus zien die het bomb jumping demonstreerde, om achteraf door een tunnel te rollen en er aan de andere kant weer uit te komen. Maar de speelbare versie op E3 veegde alle gadgetgeruchten van de kaart en liet zien dat de transformatie echt nodig is om verschillende puzzels op te lossen. Als je aan de bal denkt, onthoud dan vooral dat Samus als bal sneller is en bovendien beter beschermd. In extreme situaties kan Samus zichzelf met de X-knop dus oprollen en zo snel mogelijk vluchten. De bal laat je ook toe op plaatsen te komen waar Samus in haar gewone vorm nooit zou geraken. Samus kan in haar balvorm ook bommen droppen, en ze kan de vorm gebruiken om de bomb jump uit te voeren. Balletjes rollen Hoewel rollen in de bal wel leuk is, speelt het spel zich toch grotendeels af van achter het vizier van Samus. Hier kan je ook een stuk van de helm zien, net als een aantal essentiële gameplay-onderdelen op de heads up display. Metertjes voor gezondheid en ammo, een 3D-map, een radar en een lijst van beschikbare wapens en vizieren. Tot nu toe werden er twee verschillende vizieren getoond, het gevechts- en het scannervizier. Het gevechtsvizier is het meest voorkomende en bevat al de opgenoemde eigenschappen. Het scannervizier wordt gebruikt om informatie te verzamelen over de monsters die je tegenkomt of om deuren te openen. Om dit te doen, mik je gewoon op een voorwerp en druk je de L-knop in tot het metertje volgelopen is. Nintendo heeft bevestigd dat er in de uiteindelijke versie nog twee extra vizieren zullen zitten, maar ze hebben spijtig genoeg niet verklapt waar die voor zullen dienen. Hoewel er toch al sprake is van een vergrotend vizier. Metroid Prime zou zijn naam niet waard zijn als Samus geen toegang zou hebben tot een massa wapens. Tot dusver zijn er al een paar wapens getoond die we al kenden van de vorige games. De freeze en wave beams zaten beide in de laatste demo en Nintendo heeft al beloofd dat er nog een aantal extra wapens in het uiteindelijke spel zullen zitten. Een schot afvuren gebeurt met de A-knop, en als je die langer indrukt, zal hier aanzienlijk meer kracht achter zitten. Raketten afvuren doe je met de Y-knop. Langer indrukken betekent hier dat je meerdere raketten tegelijk kan afvuren. Van de ene beam naar de andere switchen, doe je door de C-stick naar onder of naar boven te bewegen. Wanneer je van wapen verandert, zal het huidige wapen transformeren in het nieuwe. Auto-targeting Eén aspect van de controller lay-out toont aan dat het spel volledig afwijkt van andere fps lay-outs: de besturing voor het richten van de wapens. Je kan in free look gaan door op de R-knop te drukken, maar circle strafen op de manier die wij gewoon zijn is er niet bij. Dit is omdat het spel niet zoveel op schieten berust als j zou denken. Samus wordt bijna nooit door meer dan een paar vijanden tegelijk aangevallen. En als dit dan toch gebeurt, is er nog altijd de verbazend goede auto-targeting optie. Om een vijand te locken, druk je gewoon op de L-knop, en je kan met dezelfde knop wisselen tussen de verschillende vijanden. De lock-on optie is precies, effectief en lockt zelfs vijanden die zich ver weg bevinden. Als de situatie echt te heftig wordt, kan Samus aankomende schoten ontwijken met de B-knop. Ik heb ook een aantal filmpjes gezien waaruit blijkt dat Samus meerdere outfits zal kunnen dragen. Eén van deze outfits heeft de traditionele bollen op de schouders van Samus, terwijl een andere outfit veel minder robuust lijkt te zijn. Voorlopig is het nog niet echt duidelijk wat het nut is van de verschillende outfits. Maar net als vroeger zal je waarschijnlijk sommige levels moeten herspelen als je al gevorderd bent in het spel en meer mogelijkheden hebt. Samus zal ook haar grapple beam moeten gebruiken, hoewel die niet erg interactief zal zijn. Als je ergens op een plaats komt waar je de beam kan gebruiken, verschijnt er een icoontje. Een druk op de L-knop en de rest gebeurt vanzelf. Net als in de vorige games zullen de gigantische eindbazen een grote rol spelen in Metroid Prime. De grote insectachtige baas aan het eind van de demo bevindt zich in een cilinder van transparante blauwe tegels. Het is de bedoeling je schoten zo goed mogelijk te timen, zodat ze tussen de tegels doorvliegen en hun doel raken. Ook springen is mogelijk in Metroid Prime, hoewel dit er blijkbaar maar snel bijgegooid is. Springen in de third person view is niet ondersteund, maar de sprongen die je zal moeten maken zien er allemaal relatief simpel uit. Het ontbreken van het intense springen is een afwijking ten opzichte van de vorige Metroid-games, maar andere klassieke elementen, zoals het openschieten van deuren, zijn dan weer wel aanwezig. Indrukwekkende graphics Grafisch is Metroid Prime misschien wel het beste dat we tot op heden op de GameCube gezien hebben. Het aantal polygonen dat de engine op het scherm weet te toveren, overtreft zelfs de prestaties van LucasArts\\\\\\' Rogue Leader, zelfs met meer effecten tegelijkertijd. Sommige tunnels liggen vol met lijken van aliens, en de grotere insectachtigen zijn voorzien van een groot aantal polygonen en bewegen behoorlijk goed. De tekenstijl is volledig behouden: Monsters met tentakels, krabachtige beesten en buitenaardse wapens, alles is aanwezig. De transformatie naar de bal verloopt extreem vloeiend. Nintendo beweert dat ze maanden gewerkt hebben om dit een beetje geloofwaardig te maken, en het is hen in ieder geval gelukt. Als je van de first person view naar de bal transformeert, zoomt de camera uit de helm van Samus tot ver achter haar. Als je met de bal door de levels beweegt, zoomt de camera in op de bal om zo het gevoel van snelheid te verbeteren. Als je terug naar first person mode gaat, zoomt de camera uit en zie je de bal terug uitklappen. De camera zal dan terug inzoomen tot je weer in de helm en achter het vizier zit. Het gebeurt allemaal zo snel dat het moeilijk is om alle details te zien, maar dankzij die snelheid heeft de gameplay er niet onder te lijden. Maar wat de graphics van Metroid Prime echt boven de rest doet uitstijgen, is het detail. Het gezicht van Samus weerspiegelt in het vizier, en is dan ook nog eens volledig gemodelleerd. Je kan zelfs de wimpers zien! Een indrukwekkend waas omringt opgeladen schoten en real-time licht vergezelt elk schot doorheen de hele gang. Vijandig bloed zal helemaal over het vizier vloeien en in sommige omgevingen vliegen er bij gebrek aan zwaartekracht objecten door de lucht. Van zodra Samus een air lock dicht doet, vallen de objecten op de grond. Meerkleurige lichten verlichten elke kamer, en zelfs het simpelste gangetje is voorzien van de mooiste lichteffecten. Stabiele framerate Terwijl al die kleine details indrukwekkend zijn voor de meer ervaren gamers, brengen de wapeneffecten iedereen onder de indruk van de grafische pracht. Het level dat getoond werd, zat ook vol transparante oppervlakken en de texturen zien er schitterend uit, beter dan eender welke textuur op de console tot nu toe. Texturen met meerdere lagen en bump-mapping waren in het eerste level niet op te merken en het spel heeft een paar aliasing-probleempjes, maar alleen gamers met arendsogen zullen dit opmerken. Alles bij elkaar is Metroid Prime één van de mooiste games op alle platformen. Wat het geheel nog aantrekkelijker maakt, is de superstabiele framerate. Besluit Ondanks al de eerdere klachten bij de fans van de Metroid-reeks zijn Retro Studios en Nintendo duidelijk bezig van Metroid Prime het populairste spel van het jaar te maken. Nintendo heeft het klaargespeeld om een compleet nieuw spel te creëren, met genoeg elementen om het oude gevoel te behouden. De graphics behoren tot de beste uit deze generatie consolegames en de combinatie van first- en third person gameplay is verrassend inventief en leuk. Metroid Prime staat voorlopig gepland voor een release in november (in de VS).